Ruien

Gestart door anne, september 09, 2005, 07:24:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anne

hoi,

ik had ergens gelezen dat parkietjes 3 a 4 keer in het jaar ruien maar hier gaat het er wel heel erg aan toen.
peppi is nu ong. 4 weken klaar en begint sinds een aantal dagen al weer te ruien.
zou dit kunnen komen door het weer of is peppi misschien ziek ???
ze eet ook niet minder ofzo ze doet gewoon normaal alleen ze is nu al weer in een rui. wat kan dit zijn ???
... ik hoor het wel

groetjes anne

Chantalleke

Hallo Anne,

Het eerste waar ik in dit geval aan denk is temperatuurverschil! ;)
De afgelopen weken is het een beetje vreemd weer geweest, warm, toen koud, weer een paar dagen heel warm geweest en nu begint het wéér af te koelen. Misschien dat jouw parkietje daar een beetje gevoelig voor is.

Als je de link volgt zie je dat temperatuurverschil een reden kan zijn:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=542&hl=

Hoe oud is Peppi trouwens? Ik kan me namelijk herinnneren dat Sjefke twee weken na zijn 'jeugdrui' direct een 'normale' rui kreeg :huh:
En we hebben ook al eens gehad dat hij in de rui was geweest vlak voor onze vakantie, maar dat hij na zijn logeerpartijtje bij mijn ouders, thuis gelijk weer een rui kreeg (ik heb dat maar verklaard dat het kwam door een verandering van omgeving)

Groetjes,
Chantal

Safrena

#2
Hey Anne


Momenteel zijn er meerdere parkietjes die sneller en vaker ruien dan anders :(

dit komt door de "niet normale" weersomstandigheden en daardoor hun metabolisme een beetje in de war ligt  :(

zoals Chantal al aangaf te vaak en teveel temperatuur verschillen

Geef je parkietje vaak verse groentjes en fruit en als je geen extravital geeft dagelijks een beetje eivoer.
ook roosvicee vruchtemix (gele dop) is gezond en kun je hun zeker geven.

Vele groetjes

anne

hey,

peppi is van begin maart dit jaar.
ben blij dat er waarschijnlijk niks aan de hand is !
hij krijgt genoeg groente en fruit dus dat zit wel goed zal de roosvicee weer eens gaan aanschaffen ;)
nog bedankt voor jullie reacties

groetjes anne