Parkiet fluit huis bijelkaar

Gestart door Jello, februari 05, 2010, 23:01:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jello

Ik heb al bijna 3 jaar een heel leuk knalgeel parkietje, Jello.
Hij is supertam, babbelt wat woordjes, bijt nooit en is prachtig om te zien:



Nu het probleem:
Sinds een paar maanden fluit hij het hele huis bijelkaar, omdat hij eruit wil.
Als ik hem er uit laat, gaat ie aan me hangen.
Schattig toch, zul je denken, maar ik wordt er gek van. Echt. ;(
Als ik hem wegstuur, gaat ie weer zitten fluiten, net zolang tot ie weer bij me zit.
Hij fluit echt zo hard, dat ik niemand meer kan verstaan, geen telefoongesprekken meer kan voeren, etc

Ik zet hem dan maar met kooi en al in het halletje in het donker.
Dan is ie stil.
Ik hou echt veel van mijn vogeltje, maar als dit zo door gaat, kan ik hem niet houden ;(

Ik heb al wat dingen geprobeerd: Meppen op de kooi, negeren, speeltjes in de kooi.
Niets helpt.

Wie weet een oplossing?

Nathas

Hoi,

Wat een leukerd....  (nu ja dat tamme enz.). Heb je geprobeerd om een doek over de kooi te doen, dan is het ook donker
en is het het tegenovergestelde van wat je parkietje wil ......... een zachte edoch misschien goede manier om rust in het huis terug te krijgen...?

Groetjes,
Nathasja

pbos

#2
Slaan op de kooi lijkt mij zeker geen manier om je parkietje stil te krijgen en ik raad je dan ook aan dit niet meer te doen! Er zijn wel andere manieren om het op te lossen. Persoonlijk denk ik dat het een vraag om aandacht is van je parkietje. Blijkt wel uit het feit dat ie aan je hangt als hij/zij uit de kooi is!! Ik kan natuurlijk niet beoordelen vanaf hier, hoeveel aandacht je aan je parkietje schenkt. Maar als je niet genoeg tijd hebt, is het misschien een optie om een vriendje/vriendinnetje voor je parkietje te kopen. Zo heb jij wat meer rust in huis en heeft je parkietje een maatje waar hij/zij aandacht van krijgt.
Als je geen tweede parkietje wilt zou ik ook aanraden op de erge momenten een doek over de kooi te leggen. Je zou ook nog kunnen proberen om op dit soort momenten een radio aan te doen voor je parkietje.
En vergeet vooral niet om je parkietje positief te belonen voor de momenten dat ie 'normaal' in de kooi zit!! Als je dan tegelijkertijd de mindere momenten negeert, gaat je parkietje vast wel doorkrijgen dat krijsen geen aandacht op levert!

Succes ermee, het zou namelijk jammer zijn als je hierdoor je parkietje weg gaat doen na deze jaren vol plezier!!!

Groetjes Peter

fullmetalgirl

Hey,

Wat je ook kunt proberen is op specifieke tijden aandacht te geven..

bijvoorbeeld altijd na het eten los..

dan weet hij dat verder fluiten om aandacht geen zin heeft.

meppen op kooi verergert het waarschijnlijk alleen en moet je dus nooit meer doen.

een maatje zou misschien wel helpen.
als je absoluut geen 2e wil bang dat het nog meer kabaal wordt kun je ook een tijdje proberen om er een parkieten speeltje in te zetten. daarmee bedoel ik deze:
http://www.jumbopet.nl/store/media/catalog/product/7/5/7584.jpg

mogelijk gaat hij dan daar tegen brabbelen.

maar een echt vriendje is natuurlijk leuker :)

Jello

Bedankt voor jullie reacties. :D
Tuurlijk weet ik dat slaan geen optie is, maar soms word ik er gewoon zo boos om! >:(
Gebrek aan aandacht kan het bijna niet zijn, want hij is altijd het middelpunt (geweest)
Hij is er heel veel uit en savonds knuffelen we hem als we op de bank zitten.
Maar het lijkt net of ie alleen maar aandacht wil.
Hij kan niet meer rustig zitten te babbelen in zijn  kooi. Misschien is ie zelfs wel te verwend :o
Een doek werkt niet, daar fluit ie dwars doorheen 8)

Ik ga proberen door positieve aandacht wat aan het probleem te doen...

Zou het misschien een optie zijn om hem er helemaal even niet meer uit te laten?

fullmetalgirl

Helemaal niet uitlaten zou ik niet doen,

maar als je op gezette tijden eruit haalt helpt ook.
dus niet meer zomaar wanneer je zin hebt.. maar bijvoorbeeld altijd 19.00 uur.. of altijd om 15.00

Ritme duurt week of 2 voordat ze dat snappen.
Misschien wordt hij daar rustiger van.

Sjaakie

Wat fullmetalgirl schrijft is zeker waar. Parkieten raken gewend aan een ritme. Standaard krijgen ze hier rond 21 uur eten. Als ik er niet ben en schreeuwen ze de hele tent bij elkaar en vliegen onrustig heen en weer. Ze weten echt wat komen gaat.

Als ik naar de kast loop om het voer te pakken zitten er gelijk 2 vrienden op mijn schouders.

Wie weet helpt het inderdaad op gezette tijden aandacht te geven.

Parkieten-Freak

Er moet een reden zijn waarom een parkiet zich na jaren ineens rumoerig gaat gedragen terwijl hij dat voorheen niet deed.
Is er iets veranderd? Is zijn kooi verplaatst? Andere speeltjes? Krijgt hij misschien toch wat minder aandacht dan in het verleden?

Het helpt zeker om de vogel aan de nieuwe regelmaat te laten wennen zoals Sjaakie al aangeeft. Laat Jello maar schreeuwen en schenk er geen aandacht aan. Hoe harder jij gaat roepen of hoe bozer jij wordt, hoe leuker dat Jello het vindt. Laat hem op vaste tijden los zodat hij weet waar hij aan toe is en gaat begrijpen dat schreeuwen zinloos is. Dit gaat niet van de ene dag op de andere, het kan zeker enkele weken duren voordat het kwartje valt bij Jello.
Geef hem ook tussendoor ook wat aandacht als hij in de kooi zit, maar dan alleen op momenten dat hij rustig is.

Een andere optie is uiteraard om de vogel gewoon een maatje te geven.


Moppers

:o

CiteerTuurlijk weet ik dat slaan geen optie is, maar soms word ik er gewoon zo boos om!
Als jij boos wordt omdat je niet weet hoe je met het natuurlijke gedrag van je parkiet om moet gaan, dan is dat nog geen reden dat af te reageren op zijn kooi!

Ga consequent met hem om: geef hem aandacht als hij niet schreeuwt, negeer hem als hij dat wel doet.

Mocht je hem toch besluiten 'weg te doen', dan kom ik hem gelijk bij je ophalen...

lovesbudgies

Ik denk dat je gewoon een heel slim parkietje hebt.

Hij heeft ontdekt dat hij aandacht (positief of negatief) krijgt, als hij heel hard gaat fluiten.
Het zal veel geduld en een consequente aanpak vergen wil je dit weer terug draaien, maar het kan zeker!

Mocht je daarvoor kiezen, dan zijn de leden van het forum hier om je te helpen, mocht je hem een ander huisje willen geven, dan is hij ook
bij mijn vriendjes van harte welkom.

Groetjes, Lisanne


Natuurlijk is het niet goed om boos te worden en je frustraties te uiten bij je parkietje, maar dat lijkt mij bij deze wel genoeg duidelijk gemaakt.