Topic afgesplitst van: De Zieke Grasparkiet.

Gestart door veje, februari 05, 2010, 21:16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

veje

heey , mijn grasparkietje verliest al een hele tijd zijn pluimen ,is dat normaal ??

en gedraagt zich heel rustig anders speelt ze in haar kooi en komt ze heel gemakkelijk ui haar kooi en nu niet
is mijn graspakiet ziek ???

hopelijk kan iemand mij helpen  :'( :'(

mvg veje

lovesbudgies

Is je parkietje niet gewoon in de rui?  ;)

Binnenparkieten verwisselen een paar keer per jaar van verenpakje, ze laten veel veertjes los en er komen nieuwe voor in de plaats.
Dit kost extra energie en kan je parkietje dus wat rustiger maken.

De rui kan je dus herkennen aan veertjes (dons én slagpennen) op de bodem van de kooi, en stekeltjes (nieuwe veertjes) op hun koppie.

Herken je dit? Of zijn er nog andere symptomen?

veje

#2
JAH  dit zijn de symptonen! en ik denk (ben niet echt zeker) dat mijn grasparkiet meer poept (kakt), is dat ook normaal? en ze maakt ook niet veel lawaai !!!

dus ik moet mij geen zorgen maken ? :'(dankje voor de hulp x  ::)

Parkieten-Freak



lovesbudgies

Als je meerdere symptomen ziet (b.v. 'bol zitten', zie de links die PF heeft gegeven) dan moet je even langs de dierenarts.

Mochten er niet meerdere symptomen zijn dan verminderde energie tijdens de rui, dan heeft je parkietje of gewoon last van de rui, maar hij
kan ook iets opgelopen hebben. Juist omdat de rui extra energie vergt, krijgen ziektes eerder vat op een parkietje omdat de weerstand dan
minder is.

Wij kunnen vanaf hier niet met zekerheid zeggen of hij helemaal gezond is of niet, het zou best kunnen dat hij wat heeft opgelopen.

Ikzelf zou even langs de dierenarts (of vogelarts) gaan.


veje

en ze wilt ook al een hele tijd niet meer in bad !!! wat kan ik daar aan doen ??? :'(

lovesbudgies

Je kan andere manieren uitproberen om haar te laten badderen, misschien wil ze wel badderen in de gootsteen onder de kraan,
in een schaaltje onderin de kooi (of in de kamer) of in een hangend badje aan de kooi. Je kan ook wat natte andijvie (of een andere groente)
geven, soms willen ze hun veertjes daaraan wel nat maken.
Ook kan je proberen of ze het fijn vind als je haar nat sproeit met een plantenspuit (stand nevel).

Mocht ze niets van dit willen dan is dat eigenlijk geen probleem, een parkietje kan best zonder badje, en wie weet wil ze over tijdje wel weer in bad.
Ga haar in ieder geval niet dwingen.

marij

Hallo, mijn parkieten willen ook niet in bad maar ze vinden de plantenspuit heerlijk, badje probeer ik later wel weer een keer kan ze niet dwingen komt vanzelf wel een keer.
groetjes Marij