HELP schreeuwende parkieten !!!

Gestart door claudy, april 07, 2005, 19:23:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

claudy

Hallo,

Ik heb echt heel hard jullie hulp nodig !
Wij hebben twee parkieten, een mannetje en een vrouwtje. Ze doen wel lief tegen elkaar, maar wij worden echt helemaal KNETTERGEK van het geschetter en gekwetter meer dan 80 % van de dag.
Ik doe alles om het naar ze zin te maken, speeltjes, praten, kooi opendoen (alleen dan is het wel een stukje donkerder omdat de gordijnen dicht moeten, en dan gaan ze er even uit en dan weer in) , nat sproeien met water echt ..ik weet niet waarom ze zo boos doen .
Mijn vriend dreigt er nu zelfs mee om ze in de voliére van zijn vader te doen, maar dat wil ik niet.
Ik wil mijn dieren niet wegdoen !

Wat doen we toch fout ?

We hebben niet veel waar ze op kunnen zitten in huis als ze losvliegen, is dat het soms ?

Wie herkent dit gedrag, en heeft een tip ????

Bij voorbaat dank !

Peedeeamp;Punk

Kwetter en geschetter is geen teken van boos zijn. Parkieten zijn gewoon vrolijke diertjes en ze maken veel geluid. Ik ben geen expert, maar volgens mij is veel fluiten gewoon een teken dat ze het naar hun zin hebben. Sommige parkieten zijn drukker dan anderen. Maar elke vogel maakt geluid, dat is niet meer dan normaal.

claudy

Hoi,

Bedankt voor het snelle reageren. Ik vind het helemaal niet erg dat ze geluid maken en fluiten , zo is het ook niet.
Maar ze schreeuwen gewoon , ze tetteren , ze krijsen !

Parkieten-Freak

Wat parkieten het heerlijkste vinden, is aandacht.
Waarschijnlijk krijgen de vogels aandacht van jullie op het moment dat ze hard aan het schreeuwen zijn.
Het is voor jouw parkieten de ideale manier om aandacht te trekken.
Wat je kunt proberen is het volgende: negeer het geschreeuw totaal.
Als de parkieten zachtjes kwetteren of rustig zijn, ga je ze volop aandacht geven en belonen met iets lekkers.
Het is een kwestie van goed gedrag belonen, en vervelend gedrag compleet negeren.
Zodra de vogels dit door hebben, zou het best eens wat rustiger kunnen worden bij jullie in huis........

:wink:


claudy

Ja, dat klopt wel dat ze dan vooral aandacht krijgen, maar vooral veel negatieve aandacht. Want mijn vriend wordt knettergek en begint dan tegen ze te schreeuwen . En ik probeer van alles om ze stil te krijgen door ze los te laten of iets lekkers neer te hangen.

Eerst hebben we het ook genegeerd , maar op een gegeven moment blijft het dan zolang doorgaan dat we dus zo reageren.
Wat me ook opvalt is dat als ik aan de telefoon ben, ze ook ontzettend beginnen te klieren. Alsof ze het weten....!

Ik ga het nog eens proberen met dat negeren, hopen dat mijn vriend dat ook vol kan houden, want het is gewoon niet leuk meer zo.

Een voliére in de tuin, zou dat een optie zijn ? Zouden ze het daar beter naar hun zin hebben ?

groetjes claudy

Peedeeamp;Punk

Ow  ik dacht dat t om gewoon kwetteren ging :D mijn fout! Maar als negeren lastig is kan je misschien gewoon de kamer uit gaan als ze beginnen en ergens anders iets gaan doen? Maar waarschijnlijk hebben de profs hier beter advies. :wink:

Parkieten-Freak

Als het echt zo storend is voor je vriend, is een voliere zeker een optie.
Ik denk dat het voor beide partijen dan beter is......


Anita & Marisa

Hoi Claudy,

Het maakt niet uit of het positieve of negatieve aandacht is -> aandacht is aandacht! Er wordt op hen gereageerd en dit vinden ze geweldig.
Schreeuwen wordt met schreeuwen beloont en daar schreeuwen ze dan gewoon weer lekker hard op terug! Op deze manier kom je in een cirkel terecht en het is de bedoeling om deze cirkel te doorbreken.
Dit kan het beste op de manier die Parkietenfreak je aangeraden heeft.
Het kan enige tijd duren voor je resultaat ziet (en hoort), maar dit komt omdat je in een vast patroon zit!

Heb geduld en blijf vooral rustig! Negeer het gedrag compleet en probeer ook innerlijke rust bij jezelf te creeëren.
En zoals er ook gezegd is, loop anders even op een rustige manier naar een andere ruimte, als het echt teveel wordt.
Of koop oordopjes  :wink:

Succes!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

claudy

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie tips en jullie steun. Echt heel fijn !
Het is ook zo frustrerend omdat ik wil dat mijn beestjes gelukkig zijn en als ze zo lang tekeer gaan vind ik dat echt erg.
Ik ga dan ook vaak naar boven, en negeer ze dan dus ook . Maar ze blíjven dan doorgaan.
Vaak ligt mijn vriend op de bank na zijn werk een dutje te doen, dat próbeert hij dan..maar dan beginnen ze weer en wordt ie chagie wakker natuurlijk. Hup , naar boven op bed liggen (voor de parkieten dus ) en dan hoort ie ze boven nog ! Soms door zijn oordoppen heen !

Vandaag , na mijn bezoek hier op de site, heb ik al veel meer aandacht aan ze gegeven dan anders. Ik had op een gegeven moment ook zoiets van ....nou ze worden toch niet tam, (want de ene ging al ns op mijn schouder zitten ) en ze hebben elkaar dus als het zo goed is, dan ben ik ook gelukkig.
Maar ik merkte dus wel toen ik mijn hand in de kooi deed vanavond dat ze het wel eng vinden, maar ook wel erg nieuwsgierig zijn , en Chica (die normaal bijna nooit de kooi uit komt ) kwam nu na heel vaak roepen en lokken, er wel uit.
Alsof ze toch zoiets had van ,...:" Hee, ze roept mij , ik wil wel even kijken wat ze allemaal zegt en doet.."

Dus ik denk dat ik gewoon veel meer aandacht aan ze moet schenken, en meer geduld moet hebben.
En inderdaad het geschreeuw negeren, zal het ook met mijn vriend overleggen. Anders werkt het nog niet.

En in de voliére , ...hebben ze daar dan niet veel aandacht nodig van de verzorger ? Omdat ie dan buiten staat ?
En nog een vraag .
Wanneer kun je de parkietjes buiten zetten ? Met hoeveel graden.
Laatst heb ik ze met mooi weer even buiten gehad, en ze vonden het machtig mooi !
Maar ik was wel bang dat het of te warm was, of te winderig of dat ze teveel in de zon stonden. Wat is nu het beste ?

groetjes ikku

helma

Hoihoi,

Vorig weekend met het mooie weer heb ik Bassie ook meegenomen naar buiten.
Ik heb de kooi zowiezo tegen ons schuurtje uit de wind gezet.
Daarnaast heb ik een doek over de kooi gedaan dat alleen de voorkant open is.
Zo kan het ook niet gaan tochten.
De zon kwam half in het kooitje dus kon ze kiezen.

Het belangrijkste is dat je het kooitje op een tochtvrije plaats zet en dat je vogel zelf kan bepalen of hij/zij in de zon wil zitten of in de schaduw.

Het ziet er helaas qua weer niet naar uit dat je het dit weekend uit kunt gaan proberen :cry:

Groetjes
Helma.