Beestjes in voer

Gestart door DobbyFloppy, februari 03, 2010, 21:48:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

hallo heb even een vraagje.

heb vandaag voer van mijn vogel ververst en nu zag ik dat er in het parkietenzaad ook kleine beestjes zitten, ca ter grootte van een mier, met lange trompettige snuit. dacht eerste instantie zijn dit soort larven, ze zijn donkerbruin.

ik heb 1x voer uit andere winkel en nu heb ik inene beestjes dit is misschien de oorzaak. maar waren komen die beestjes vandaan hoe komen ze erin??? en wat zijn dit voor rare beestjes. is dit ook schadelijk voor mijn vogels?????? durf mijn vogels zo het voer niet te geven, dus ik heb ze tijdig even gewoon wat vitaminevoer gegeven. bij de vitaminivoer zitten geen beesten overig.

graag alvast bedankt voor de hulp, en morgen haal ik elk geval weer nieuw voer bij mijn vertrouwde winkel

gr suus
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sjaakie

Misschien is het een mot? Heb ik ook al 2x gehad in ruivoer van Vitakraft die ik kocht als extra ondersteuning. Volgens de verkoper kan het geen kwaad. Echter vond ik het geen fijn idee  ;)

DobbyFloppy

het vliegt niet het kruipt. en heeft de groottet van een mier en een spitse, lange snuit, en ziet er bruin tot donkerbruin uit. ze zitten vooral bovenin het voer.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Het zijn waarschijnlijk larven vd zadenmot.
http://www.gardensafari.net/dutch/picpages/hofmannophila_pseudospretella.htm

Die heb ik vroeger ook weleens een keer in het voer gehad, maar behalve dat lusten ze ook nog veel meer helaas....
Dus als je er niet tijdig bij bent zit je hele huis er vol mee.
Ik spreek helaas uit eigen ervaring.

Gelukkig al heel wat jaren geleden maar ik heb heel veel moeite gehad om die beestjes echt allemaal kwijt te raken.

Ik zou het eten waar ze in zitten weggooien.
Tegen mij werd destijds ook gezegd dat het geen kwaad kon, maar ja...ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Bovendien: lekker fris is anders.

Het beste bewaar je het voer op een droge plaats en in een goed afsluitbare pot oid met een stevige deksel erop.

Groetjes
Sonja

Mars

Ik weet niet of je voorverpakt zaad hebt gekocht of 'schepzaad'. Ik zou je willen aanraden voor de versheid voorverpakt zaad te kopen (XtraVital, liefst).
Dan is de kans op beestjes een stuk kleiner. Nu kan het natuurlijk dat het voorverpakt zaad was, maar ik geef het je toch als tip mee.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DobbyFloppy

het ziet er niet zouit als deze zadenmot. het heeft namelijk geen vleugels, zijn net bruine smalle langwerpige mieren met een extra lange snuit,en aan het end van de snuit een verdiking. soort trompet.

wat ken dit zijn behalve soorten mot.
het merk van het voer is puik.

en ik vindt xtra vital te vet. dit zit in zakken,wat ik hiervoor had was schepvoer maar daar nooit problemen mee gehad
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13


fullmetalgirl

Ik ken de beestjes die je bedoeld,
heb ik ook eens gezien..

maar waren geef je niet premium prestige?
heeft geen trosgierst of eivoer zoals xtravital (dus minder vet)
en is erg gezond voor je parkiet.

bovendien 2x goedkoper dan xtravital.

schepvoer is zeker niet aan te raden i.v.m. bacterien en beestjes,

wel zeg ik er bij: ook in verpakt voer zit af en toe (zeldzaam) beestjes.

DobbyFloppy

ingrid bedankt voor je reactie.
dit zijn elk geval de beesten die in het voer zitten.

ik heb ze al wel dood weten te krijgen, maar ik haal weer nieuw voer.

ben bang dat er in de verpakking al iets van eitjes zaten.
gelukkig met schepvoer nooit problemen dus mijn vogels krijgen weer het vertrouwd voer
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

valenta

Kan het niks met warmte te maken hebben?  :o

DobbyFloppy

nope, want sinds ik in 1x voer in zak gekocht heb heb ik er last van..

ps dit topic mag slotje op wat mij betrefd
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

lovesbudgies

Wat vervelend dat er beestjes in het voer zaten Suus. Jammer genoeg kan dit bij elk voer een keertje gebeuren.
Het voer in een gesloten verpakking is wel een stuk hygiƫnischer dan schepvoer, het is dus toch beter om een zadenmengsel te kopen
in een verpakking.
Premium Prestige bijvoorbeeld is niet zo vet als XtraVital, en je hebt de garantie op een volwaardig en schoon zadenmengsel.

Groetjes, Lisanne

En een slotje op verzoek. *Klik*