Beste maand? Eivoer perse nodig?

Gestart door Michelle97, januari 30, 2010, 16:39:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle97

Hallo.
Ik heb al vaak gefokt maar ik heb mijn parkieten binnen.
Nu heb ik een ander vrouwtje Elmo.
Ik heb het al in december met haar geprobeerd , zij wou niet.
Wat is nou de allerbeste maand? Want mijn mannetje wil het hele jaar door.
En is eivoer perse nodig ? Want ik had laatst nog een bevrucht ei , maar geen eivoer tussen het eten gedaan , kan het daaraan liggen dat het jong in het ei dood is gegaan ?

Groetjes :)

Kleintjes

Hoihoi,

grasparkietjes hebben hier in ons landje niet echt 'n vaste periode, echter wordt aangeraden tot 't voorjaar te wachten. Er is dan meer licht, 't is warmer en lichturen zijn belangrijk voor parkietjes.

Eivoer is nodig voor de opbouw van 't parkietenlijfje. Er zitten diverse stofjes (onder andere aminozuren) in die 't kleine lichaam nodig heeft. Dit komt dus ten goede van 'n eventueel nestje.

Onder 't topic broeden (en op de homepage Kweken) kun je al heel veel informatie vinden ^^

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Michelle97

Hallo :)

Heel erg bedankt voor het antwoord.
En zijn houtkorrels droog ?
Want het moet wel wat vochtig zijn.
Groetjes ;D

Kleintjes

Is 'n heel handige uitvinding voor: Plantenspuit :) Uiteraard wel op nevel stand en alleen als 't popje 't goed vind of als ze even uit 't blok is. Er is 'n 'precieze' regel voor de vochtigheid maar die ken ik niet uit m'n hoofd  :-[

Groetjes!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Michelle97

Oke erg bedankt.
Zal ik de volgende keer doen.
Het broedhok is er nu even uit , en gaat de 17e er weer in ( februari.
Want dan begint het voorjaar;)

Kleintjes

Persoonlijk zou ik even wachten tot eind maart / begin april. Dan zijn de omstandigheden wat beter :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

#6
Beste Michelle,

voordat je gaat met je parkietjes gaat kweken moet je je goed ingelezen hebben en er alles over weten, dus het is goed dat je al je vragen
stelt en beantwoord wilt hebben. Maar veel van deze vragen zijn al uitgebreid beantwoord in andere topics, of het antwoord staat op de PF site zelf,
bijvoorbeeld hier: http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Met 'zoek' bovenin de pagina kan je topics vinden over broeden, bv met de sleutelwoorden 'ei-voer', 'lichturen', enzovoorts.
Bij deze dus het verzoek eerst even op de site/in oudere topics te kijken voor het antwoord, mocht je het dan nog niet weten kan het natuurlijk
altijd vragen.

Om toch in het kort je vragen te beantwoorden ter aanvulling van Kleintjes:
-Binnen kan je het hele jaar broeden, als de omstandigheden maar goed zijn. Er moeten 15 lichturen per dag zijn, dus het daglicht moet je aanvullen met kunstlicht. Er moet een geschikte partner zijn, er moet een broedhok zijn, en je parkietjes moeten in de juiste conditie zijn.
-Al een hele tijd vóór het broeden moet je extra ei-voer geven, en voldoende calcium en kalk.
-In de kamer zelf moet de luchtvochtigheidsgraad 55 tot 65 procent zijn. Dit kan je meten met een hygrometer, meestal is de lucht te droog en moet je de lucht vochtiger maken door meerdere natte handdoeken over de verwarming te leggen.
-Je hoeft in principe niets in het blok te leggen, als er maar een kuiltje inzit. Natte houtkorrels kunnen je popje verkouden maken.


Omdat deze vragen makkelijk te vinden zijn gaat op dit topic een slotje. Ik wens je veel leesplezier op de site en in de topics!

Gr. Lisanne

*Klik*