Kortwieken.

Gestart door Manji, januari 18, 2010, 18:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Manji

Hallo allemaal.

Ik heb net een topic van 2005 gelezen over de vleugels kortwieken. Mijn parkietje is ook gekortwiekt en daar heb ik spijt van. Maar ik ben heel dom geweest om dat te laten doen :-[,maar de man van de dierenwinkel vond dat het beste. Ik heb niet veel verstand van parkietjes en dacht er goed aan te doen,maar na het lezen van dat oude topic,denk ik er nu anders over.
Mijn parkietje is zover dat hij in de kooi uit mijn hand eet,maar komt niet op mijn vinger zitten. Gisterenavond heb ik hem met een gierststok uit zijn kooi gelokt en toen nam hij een snoekduik naar de grond. Toen had ik erge spijt dat ik de vleugels heb laten kortwieken,want hij kon niet hoog genoeg vliegen om op tafel of zijn kooi te komen. Ik heb toen de kooi op de grond gezet en hem zo de kooi ingelokt.
Hiermee wil ik zeggen dat het me spijt dat ik de vleugeltjes heb laten kortwieken. Hoe heb ik zo dom kunnen zijn.
Dus mensen als het niet nodig is,dan raad ik aan om het niet te doen,want ik heb nu medelijden met mijn parkietje Kirby :'(

Mijn vraag aan jullie is: Hoe lang duurt het voordat de vleugeltjes zijn aan gegroeid?

Groetjes Manji.

hillie

Bij de eerst volgende rui zal die een deel van ze veren terug krijgen (3 maanden )
Maar het kan ook een paar ruien duren dus bij de tweede rui.
Maar op ten duur kan die wel weer vliegen hoor.

Manji

#2
Dat hij weer kan vliegen weet ik wel,maar wist niet hoe lang het gaat duren.

Hillie,bedankt voor je antwoord.

Als,zoals bij Kirby de vleugeltjes zijn gekortwiekt.
Is het toch moeilijker voor hem om tam te worden.
Want hij kan dan moeilijker in de kooi of op tafel ofzo komen.
Weet iemand of dat zo is?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Mars

Parkietjes reageren heel verschillend op kortwieken. Sommige worden er wat sneller tam door, andere zijn juist heel angstig en daardoor er niet door tam te krijgen.

Houd er rekening mee dat het waarschijnlijk 2 ruibeurten duurt voor je parkietje alle veren terug heeft (dus ong. een half jaar). Overigens: het is niet zo dat de veertjes aangroeien, maar ze vallen uit en dan komen er nieuwe voor in de plek.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Manji

Kirby,komt niet uit zijn kooitje,heeft dat met het kortwieken te maken.
Want hij is er een keer uit geweest,maar nam toen dus een snoekduik naar de grond.
Als hij daarvan geschrokken is,kan het dan zijn dat hij er niet meer uit durft te komen?

Mars,bedankt voor je antwoord. ;D


Mars

De meeste parkietjes vinden hun kooi erg veilig en blijven daar eerst liever in.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Manji

Het kan dus nog wel even duren voordat hij er uit komt.
Ik heb het al wel geprobeerd om hem te lokken met een gierststok en daar komt hij wel of af,maar komt de kooi nog niet uit.
Dan zal ik er maar geduld mee hebben en het rustig afwachten.

Mars weer bedankt,voor je snelle antwoord. ;D

Mars

Tja, je mag hem ook best wel even zelf boven op de kooi zetten hoor. En hang bijvoorbeeld even een tak schuin van de kooi naar de grond, dan kan hij als hij op de grond terecht komt weer zelf naar boven klimmen.
Toen mijn eerste parkietje gekortwiekt was, hoefde ik haar er maar een keertje op te zetten en toen begreep ze meteen het gebruik: vervolgens ging ze lekker scharrelen op de vloer (alleen toe te laten als je verder niet meer gezinsleden hebt, want anders loopt je parkietje gevaar) en klom dan netjes weer naar boven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Een gewiekte vogel zal niet zo snel een vertrouwde omgeving verlaten daar hij weet dat hij niet mobiel genoeg is om te vluchten. Dus blijft waar hij is, wat sommige vertalen in tam zijn.
Laat hem of haar lekker vertrouwd zijn, wacht de 2 rui periodes af en ga dan dingen laten verkennen, nu maak je hem of haar er waarschijnlijk alleen bang mee.
Dat is het domme van wieken...
De vogel moet kunnen kiezen, vind ik je aardig,...wil ik je vertrouwen,...en kan ik weg wanneer ik wil...

Spreek uit ervaring van gewiekt en ongewiekte vogels, jong en oud. ( gewiekt zeer zeker niet door mij )

Manji

Mars en Nicky,bedankt voor jullie berichtjes.

Ik ga zeker wat met jullie tips doen.

Nicky,wat een mooie site joh. En wat een mooie vogelkamer-voliere heb je.
Mijn complimenten hoor. ;D


Manji

#10
Wat mij betreft kan hier een slotje op.
Bedankt allemaal. ;D

En een slotje op verzoek! *Klik*
Gr. Lisanne