Futloos vogeltje, tijdelijk of ernstig?

Gestart door Anne-Marieh, januari 14, 2010, 19:50:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anne-Marieh

Beste allemaal,
Hier een vraag van een bezorgd parkietenbaasje. Mijn parkiet Pim (3) jaar is de afgelopen week niet zichzelf. Het begon vorige week zaterdag, toen hebben we zijn nagels geknipt. Op zich ging het knippen goed, niet in het leven geknipt. Hij heeft een tijdje bij ons gezeten, niets aan de hand. Toen ik even weg ben geweest, uur later, en weer terugkwam zag ik op verschillende plekken druppels bloed liggen. Pim zelf zat er behoorlijk onder, vooral aan de onderkant rondom zijn poepgat. Ik heb gelijk zijn nagels geinspecteerd maar op dat moment bloedde er niets meer. Hij was verder goed te pas, druk aan het eten en kwetteren. Heb hem even in de kooi gezet, even aangekeken maar bloeden was voorbij. Toen heb ik hem voorzichtig schoongemaakt. Vraag me af hoe dit bloeden ineens kon. Hij zat wel de hele tijd aan zijn nageltjes te trekken.. misschien zichzelf gekrabt?
Het valt mij deze week op dat hij erg rustig is, veel slaapt. Hij is al een tijdje in de rui en ook heeft hij waterige ontlasting. Ook wel wat harde maar ook waterig. Nu heeft hij hier wel vaker last van als hij in de rui is. Maar hij praat de hele week nauwelijks, zit voornamelijk met zijn veren opgezet te slapen. Alleen als wij aan het eten gaan wordt hij ineens actief en schooiert vrolijk mee. Zodra het eten weg is slaapt hij weer. Ik weet nu niet of dit iets te maken heeft met het nagelknippen. Misschien sloom door het bloedverlies? Toeval nu hij ook in de rui is? Moet ik het aanzien of toch naar de arts? Graag jullie reactie!

Parkieten-Freak

Het lijkt me verstandig om met Pim toch even naar een dierenarts te gaan. Ik denk niet dat zijn "ziek-zijn" door het nagelknippen komt. Vermoedelijk heeft hij zichzelf gekrabt. Een haakje aan een nagel of een scherp randje kan een wondje veroorzaakt hebben. De sloomheid komt niet door het bloedverlies. Parkieten (en andere vogels ook) hebben een uitstekend stollingsmechanisme, hij kan dus best enkele druppels bloed missen.
Mogelijk gaat het hier om een forse rui, maar het kan ook zijn dat er een (wond)infectie in het spel is. Vandaar mijn advies: voor alle zekerheid even naar de dierenarts met Pimmetje.
succes!


pietjuhpuk

Hoe is het nu met Pim? of heb ik ergens iets gemist??

Anne-Marieh

Hoi lieve allemaal,

Pim is gisteren overleden. Ik kwam thuis en hij lag dood in zijn kooi.

Ik ben maandagmiddag met hem naar de vogeldierenarts geweest. Pim was nog steeds erg aan de diarree en soms wat lusteloos, op andere momenten ineens weer mega actief.
Zij heeft wat ontlasting bekeken en dacht aan een maag/darm infectie. Niets ernstigs volgens haar, heb allerlei kruiden/klei/pellets/zilverwater etc. meegekregen naar huis en ik zou hem voorlopig het zilverwater geven i.p.v. kraanwater. Daarnaast 2x daags 1 eetlepel van zijn zaad met daardoor wat van de kruiden, klei en een paar druppels zilverwater.

Dit alles dus gisterochtend voor hem klaargemaakt. En gistermiddag was hij er al niet meer. Heel raar hoor zo ineens! Heb vanochtend de de vogelarts gebeld en ook zij was sprakeloos. Zij vond hem er ook niet heel ziek uitzien, anders had ze wel wat anders gegeven zei ze.
Nu dus geen Pimmetje meer. Dat wordt erg wennen. Het is nu al stil in huis. Ik weet niet of ik nog weer een vogeltje neem. Voorlopig nog maar even niet..

Liefs, Anne-Marie

pietjuhpuk

aaah wat sneu joh :(sterkte hoor.

Kan het me een ini mini beetje indenken hoe je je voelt, omdat onze puk nu ook zo ziek is.
En je toch van de buitenkant nooit kan zien hoe het echt met t vogeltje is ookal doe je zo je best.

Zal wel stil zijn zonder pim:(  eerst maar laten bezinken he, en dan misschien weer us een nieuw vogeltje..akelig hoor.....

Mars

He wat sneu... Sterkte er mee..

Ehm, had je een homeopathische dierenarts? Was het een vogelarts uit de lijst?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Anne-Marieh

Het was een vogelarts uit de lijst, een dame uit Hellendoorn.
Tja homeopatisch.. ik stond er in ieder geval nogal van te kijken hoe het daar ging. Vond het maar vreemd.

Kreeg er ook 'een beetje van langs' voor mijn gevoel. Over dat de vogel misschien door eenzaamheid wel ziek is geworden, (heb hem al 3 jaar alleen, nooit iets mee gehad) en dat hij te weinig vitaminen en mineralen krijgt. Ik had altijd parkietenzaad in de kooi, trosgierst en eivoer. Daarnaast kreeg hij ook wel regelmatig van ons mee qua fruit en groenten. Volgens haar was dat parkietenzaad maar niks en moest hij aan de pellets (weet niet of ik dat zo goed schrijf). Daar zaten veel meer goede voedingsstoffen in.
Dat heb ik nooit geweten. Hij kreeg altijd al zaadjes, toen ik hem als kleintje kreeg al..

Maargoed.. ze had het er zelfs over om de vogel een of ander kruidengoedje te geven waardoor hij geestelijk wat beter te pas werd.. zeg maar in een soort 'gelukkige trance' komt. Dusss... of een apparaatje dat rustgevende trillingen uitstoot..

Heb voor 117 euro aan kruiden en zilverwater etc. meegenomen. Helaas mocht het niet baten!

Flink balen in ieder geval. Wat nu uiteindelijk tot zijn dood heeft geleid zal altijd een raadsel blijven..

hillie

Jeetje wat sneu voor je dat je parkietje is overleden.
Sterkte er mee. :(

En dat je een beetje bedrogen voelt door de dierenarts dat kan ik begrijpen.
Je schaft voor veel geld spullen aan en heb niet mogen baten.

Mars

Het advies voor het geven van pellets wordt door steeds meer vogelartsen gedaan, daar is (naar mijn mening) niet mis mee. En artsen kunnen daar vrij hard in zijn.
En verder.. tja.. de rest vind ik persoonlijk wat vreemd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Dat is inderdaad erg vreemd allemaal. En natuurlijk ontzettend jammer dat hij toch is overleden.

Wij willen je alle 6 veel sterkte wensen met 't verlies van je geliefde vriendje.
Weet dat hij 'n liefdevol en mooi leven gehad heeft, omringd door z'n beste maatje(s) en veel liefde en tederheid.
Zolang je hem niet vergeet zal hij nooit helemaal 'weg' zijn maar altijd in de buurt blijven.

Groetjes, sterkte en liefs;
Maartje (Kleintjes dus), Mano (mijn vriend) en de kleintjes Mini, Silly, Tweety en Kruumel
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Anne-Marieh

#10
Dag allemaal,

Even wat andere vragen.. die horen hier misschien niet onder thuis maar weet niet zo goed waar het neer te zetten.  Ben nog aan het overwegen om op den duur toch weer een parkietje aan te schaffen, misschien wel twee! Wij missen een vogeltje om ons heen!

Wat ik me afvraag is het volgende. Ik lees dat de meeste mensen er wel voorstander van zijn om een parkiet niet alleen te houden.

- kan ik als ik weer een parkietje ga aanschaffen beter gelijk 2 jonge parkietjes nemen of is het handiger i.v.m. tam maken om te beginnen met de aanschaf van 1 parkietje?
- welk geslacht is dan het best, man-man, vrouw-vrouw of man-vrouw. Ik zie wel eens dat parkietjes elkaar gezellig aan het knuffelen zijn, doen mannetjes dit bij andere mannetjes ook of is dit dan man en vrouw? En is het geslacht al wel te zien op jonge leeftijd? Ik meen me te herinneren dat ik dat bij Pim pas na een tijdje kon zien
-Indien man en vrouw, dan moeten ze neem ik aan ieder uit een ander nestje komen? (incest?) Hoe groot is dan de kans dat ik ineens kleintjes krijg of moet er dan eerst een nestje worden opgehangen?
-zijn 2 parkietjes wel net zo tam te maken als 1? Ik kan me voorstellen dat zij zich op elkaar gaan richten wanneer wij overdags werken. Zit praten er dan wel in of?

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier tegenaan kijken. Groetjes van mij



Wouter

Citeer- kan ik als ik weer een parkietje ga aanschaffen beter gelijk 2 jonge parkietjes nemen of is het handiger i.v.m. tam maken om te beginnen met de aanschaf van 1 parkietje?
Dit ligt aan het karakter van de parkiet(en). 2 parkietjes zijn prima tam te maken, jong of oud. Je zult alleen echt veel geduld moeten hebben.
- welk geslacht is dan het best, man-man, vrouw-vrouw of man-vrouw. Ik zie wel eens dat parkietjes elkaar gezellig aan het knuffelen zijn, doen mannetjes dit bij andere mannetjes ook of is dit dan man en vrouw? En is het geslacht al wel te zien op jonge leeftijd? Ik meen me te herinneren dat ik dat bij Pim pas na een tijdje kon zien
Als parkieten eenmaal verkocht worden is het wel te zien, al komen er soms twijfelgevallen bij kijken. (Lichtblauw met witte randen om de neusgaten is een popje. Dit wordt later bruin. Bij mannen is de neusdop meer diepblauw. Qua geslacht maakt het niet uit. Al is het meestal wel zo dat de meeste kans op het koppelen is bij man en vrouw, uitzonderingen daargelaten.
-Indien man en vrouw, dan moeten ze neem ik aan ieder uit een ander nestje komen? (incest?) Hoe groot is dan de kans dat ik ineens kleintjes krijg of moet er dan eerst een nestje worden opgehangen?
Om het zekere voor het onzekere te nemen en zeker met eventuele plannen later zou ik twee parkieten uit een verschillend nestje nemen, mocht je man en vrouw willen.
-zijn 2 parkietjes wel net zo tam te maken als 1? Ik kan me voorstellen dat zij zich op elkaar gaan richten wanneer wij overdags werken. Zit praten er dan wel in of?
Ook dit ligt weer aan het karakter van je parkieten. De een praat heel snel, de ander minder snel, maar een groot deel ook helemaal niet. Toen ik 2 parkieten had begon het mannetje ook met geluidjes nadoen en deze is hartstikke tam. Het gaat erom dat je hun vertrouwen wint en het voordeel met als ze met z'n tweeën zijn dat ze zich aan elkaar kunnen optrekken.

Mars

evt. kun je voor aankoop wat foto's van de dopjes maken, scherp, bij daglicht en zonder flits en dan hier plaatsen. Mensen die vaker kweken of inmiddels wat kennis hebben opgebouwd, kunnen denk ik bij 90% van de vogeltjes van 6 weken wel het geslacht zien (en hier op het forum dus ook). Veel kwekers interesseert het niet veel, of weten dat mensen vaak liever een man willen en verkopen daarom veel popjes als man.

Daarnaast zijn er bepaalde kleurslagen die 'geslachtsgeboden' vererven, wat betekent dat je aan de kleintjes in dat geval vaak kunt zien wat het geslacht is, als je de ouders weet.
Voor parkietjes met rode ogen (lutino, creme-ino en albino), opaline (vleugeltekening die in de nek vervaagd) en bruine vleugeltekening geldt: als de moeder het niet heeft en het kleintje wel, dan is het een popje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

CiteerHoe groot is dan de kans dat ik ineens kleintjes krijg of moet er dan eerst een nestje worden opgehangen?

En om de laatste onbeantwoorde vraag te beantwoorden ;):

Om kleintjes te krijgen moet je inderdaad een nestkastje ophangen, zonder nestkastje is de kans heel erg klein dat er dan eitjes worden gelegd, maar er zijn
altijd uitzonderingen.