Pellets

Gestart door -Chabby-, januari 12, 2010, 18:44:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Chabby-

Mars even een klein vraagje een beetje off topic maar oké
Ik lees veel over pellets, maar is dat makkelijker of beter of goedkoper??
want Taco geef ik gewoon altijd zaad en af en toe wat lekkers
Het zaad wat ik koop kost bijna niets en komt van een dierenspeciaalzaak gerund door een man, die er veel moeite voor doet, en alles is geodkoop en top kwaliteit.
(Meestal meng ik het zaad met een klein beetje snoep zaad ::))

Vraag afgesplitst van het topic: 'Tam maken gaat al goed...' Gelieve vragen aan één persoon via pb te sturen. Gr. Lisanne

-Chabby-

sorry, volgende keer gebruik ik pb ;)

Mars

Je had even kunnen zoeken op pellets..

Pellets zijn brokjes, waarin alle voedingsstoffen samengeperst zitten. Dus een complete voeding.
Sommige parkietjes eten geen groente of fruit of eten alleen de lekkerste zaadjes, dan is het verstandig om ze over te zetten op pellets, je weet dan zeker dat ze alle gezonde voeding binnen krijgen.

Pellets zijn in gebruik ongeveer even duur als XtraVital zaad (dus je komt aan het einde van de maand even duur uit), maar zijn in aankoop wel duurder (je betaald in 1x 15 of 20 euro, maar doet er langer mee).

Het overzetten van parkietjes op pellets is meestal niet gemakkelijk:  het zijn een beetje koppige en kieskeurige eters.



We hebben een heel discussietopic over het wel of niet geven van pellets, sommige mensen vinden het onnatuurlijk (want geen zaad), andere mensen geven het omdat er toch ook wel veel mensen zijn die aangeven dat de kleur van de veren van vogels feller wordt of dat een vogel bijvoorbeeld minder gaat plukken aan de veren. En dus het idee dat parkietjes met elke hap alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Missygirl

Hallo, :)

Dus als ik het goed begrijp hoef je geen pellets te geven,alleen als je parkietje niet gevarieerd eet?

Groetjess

lovesbudgies

Je mag altijd pellets geven.
Ook als je parkietje gevarieerd eet kan hij een tekort ontwikkelen. Over het wel of niet overzetten op pellets van gezonde vogels die gevarieerd eten zijn de meningen verdeeld.
Sommige mensen beweren dat pellets altijd het beste zijn, en sommige mensen houden het bij een zaadmengsel (met alles er op en er aan).
Vogelartsen adviseren vrijwel altijd voor elke vogel pellets. Maar daar moet wel bij vermeld worden dat de meeste dierenartsen pellets ook verkopen, en dus een deel van de winst in hun eigen zak steken.

Over het algemeen is iedereen het er wel over eens dat bij:

-zieke/zwakke vogels
-vogels die 'snacken'
-vogels die geen groente/fruit/ei-voer eten
-vogels die te mager of te dik zijn
-vogels die onverteerde zaadjes in hun poep hebben

altijd pellets gegeven moeten worden.

Missygirl

Haha :)

Daar kan ik wat mee....gewoon doen dus :P

Is het een soort bix?(wat je voor paarden hebt)

Groetjess

lovesbudgies

Ik probeer een zo onpartijdig mogelijk antwoord te geven, maar ik zelf ben voor pellets boven een zaadmengsel. Dus ja, ik vind, gewoon doen.  ;)
Om met een zadenmengsel een gevarieerd dieet samen te stellen, kost veel meer moeite dan de meeste mensen denken, en doen.
Een normaal zadenmengsel met wat ei-voer en af en toe een appeltje is echt niet voldoende.

In de zin van dat pellets brokjes zijn waar alle benodigde voedingsstoffen in de juiste verhoudingen inzitten, dan ja, het is een soort bix.
Maar bij paarden hoort ruwvoer, dus gras en hooi, het hoofdvoer te zijn, en is bix het krachtvoer, dat is bij vogels niet zo. De pellets zijn het hoofdvoer,
en daarnaast mag je nog groenten, fruit, kruiden, grit, maagkiezel, e.d. geven. Maar wel in mindere hoeveelheden dan bij een zadenmengsel.

Hier kan je nog wat over pellets lezen: http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Mocht je over willen op pellets, dan heeft onderzoek uitgewezen dat de pellets van Nutribird en Harrison's High Potency het beste zijn.