Kafmolen

Gestart door carla-dobbe, januari 11, 2010, 21:46:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

carla-dobbe

Hallo parkietenvriendjes,
Ik heb een vraagje, ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar die kent het onderwerp kafmolen niet.
Is er iemand die ervaring heeft met zoiets?? Het leek mij wel een uitkomst, aangezien mijn parkietjes niet zoveel scharrelen tussen de houtsnippers op de bodem. Op zich geef ik wel gedoseerd iedere dag vers voer, maar vind het misschien toch wel zonde als ik voer weggooi, terwijl de vogeltjes buiten op dit moment honger moeten hebben vanwege de sneeuw... (net zoiets als dat wij eten weggooien, terwijl de kindjes in Afrika niets hebben) Maar goed, toch zonde als je veel weggooit, tenslotte betaal je er ook voor.
Nu heb ik op een ander forum wat zitten lezen, daar gaven ze vooral aan, dat ze het niet aanraden, vanwege bacteriën/ziektes die je over kan brengen naar je andere vogels (dat geld voor mij dan niet, omdat ik er maar twee heb, bij elkaar in een kooi) het werkt niet altijd goed, er komt nog veel kaf bij het gewone voer. En wat ik zelf bedacht: als ik xtra vital geef, dan is het overgebleven voer niet meer de zelfde mix als uit het pak, omdat er toch het een en ander al uitgegeten is (de lekkere dingen)

Dus ik ben heel benieuwd of er iemand ervaring heeft met een kafmolen, is het op twee parkietjes wel rendabel om er 1 aan te schaffen, wat zijn volgens jullie voor/nadelen??
Ben benieuwd naar de reacties, ik ga waarschijnlijk a.s. zaterdag naar de nieuwe vogelkelder, geen idee of ze daar kafmolens verkopen, maar ik dacht, laat ik eerst is wat reacties afwachten voor ik het misschien aanschaf!!!

Groetjes van Carla

Mars

Hallo Carla,

Ik heb eerst even gekeken wat een kafmolen is. Als ik het goed begrijp haal je daarmee tussen de houtsnippers het zaad weg, dus een soort van filterend of zevend apparaatje.
Ik denk niet dat jouw parkieten zo veel zaad morsen, dat dit heel veel voordeel op gaat leveren. Bovendien kun je je inderdaad afvragen of dit gezond is. Op de bodem ligt ook ontlasting van jouw parkieten, als ze daar zelf tussen scharrelen, prima. Maar als je dat mee zeeft en misschien ook wel wat vermorzeld dan komt het tussen het eten terecht. Zou ik dus niet doen.

Als ik jou was, zou ik je parkieten niet te veel zaad geven, bijvoorbeeld een eetlepel per parkiet. Blaas het dan 's avonds eens rond etenstijd uit en kijk of er nog wel wat over is. Zo niet doe je er een beetje bij. Zo ga je veel gezonder en effectiever met eten om.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

-Chabby-

Waarschijnlijk bedoelt ze een molentje om het voer te scheiden van de schilletjes,
maar je kan ook de schileltjes eraf blazen. Doe ik altijd, geeft wel een beetje een troep, maar je moet toch wel eens stofzuigen  :P

fullmetalgirl

wij doen vaak zaadjes in een bakje.. dan schudden met het bakje heen en weer, dan "drijven" de hulseltjes naar boven omdat ze lichter zijn.

oftewel zat opties om die kafmolen niet te hoeven gebruiken :)

Mars

Carla geeft aan dat ze het wil gebruiken om gevallen zaad van de bodem te halen. Dat is een verschil met het uitblazen van zaadjes van het voederbakje ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Er bestaan speciale bakjes om het zaad direct te scheiden na het eten.
Het kaf wordt opgevangen via een roostertje in een soort laadje.

Ik heb deze bakjes gekregen dus weet niet waar ze gekocht zijn en gebruikt in een kamervolière waar 2 kweekkoppels in zaten met op een gegeven moment 10 uitgevlogen jongen en dat scheelde best wel een hele hoop aan rommel.





fullmetalgirl

sorry, verkeerd begrepen, dacht dat het voor het filteren van zaden uit hoop zaadhulsels was..

Ik heb ook zon "speciale voerbak"

waarbij ze de schilfers in een bakje onder het eten gooien..

werkt erg goed en is vrij goedkoop:

http://www.animalshopping.nl/popup_image.php?pID=5676&osCsid=4e82l6qvnjqhite1jk6josdev4

Mars

Misschien komt de topicstarter nog eens terug en kan ze het uitleggen.  :)
Want ik lees toch echt dat ze het zonde vindt dat haar parkietjes niet op de bodem scharrelen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

carla-dobbe

Ja, daar ben ik weer, was van de week bezig met een stukje te schrijven hiero, begeeft me computer het op dat moment :'(!!! heel vervelend, want ik had het net nog niet gepost, dus ik probeer het nu even opnieuw!!

Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest, ik snap dat je het op twee manieren kan lezen, dus hier mijn betere uitleg:
Mijn parkietjes krijgen allebei twee lepeltjes xtra vital (is totaal 4 maatlepeltjes die meegeleverd wordt met het pak.) Ze eten het best wel aardig leeg hoor, in een dag, meestal gooi ik het daarna leeg in de prullenbak (vooral als ik net de kooi heb schoongemaakt, omdat de vliesjes zoveel rommel geven, omdat deze wegvliegen als ze fladderen) maar... ik vind het ook wel weer zonde om het weg te gooien, dus gooi ik het restant op den duur toch maar weer op de bodem van de kooi! Ik heb houtsnip als bodem bedekking, en daar valt al het zaad eigenlijk in weg, dus komt het onder het hout. Omdat ze iedere dag weer opnieuw twee lepels per parkiet krijgen, is het makkelijker uit de voerbak te eten, als tussen de houtsnippers te zoeken. (Er ligt daar ook niet voldoende voer voor twee vogels, omdat het restantjes zijn, dus ik kan niet zeggen, ik geef niks, ga maar scharrelen ???) Er wordt dus eigenlijk niks mee gedaan op de bodem en toen dacht ik: als ik de restantjes van de vorige dag, nu met een kafmolen kan "schoonmaken" (de vliesjes scheiden van het zaad) dan kan ik het gewoon weer aanbieden in hun voerbakjes!! (ons benne zunig  ;) haha)

Ik wil dus niet het zaad van de houtsnippers scheiden, maar van de vliesjes. Maar ik begrijp dat ik het niet helemaal goed geformuleerd had, sorry daarvoor hihi  ;)

Nu lees ik ondertussen van die voerbakjes, misschien ook een optie, ik zal me er verder in moeten verdiepen of dat voor mij een oplossing is, ik heb nu een nieuw kooi (de hagen vision groot model) en vind de bakjes die daarbij zitten wel handig.

Nou ik hoop dat ik zo weer wat duidelijkheid geschept heb ;)
lieve groetjes van Carla

Mars

Dan zou ik het gewoon uitblazen, terug in het bakje doen en pas nieuwe geven als je vindt dat er voldoende op is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Ja dat was dus ook mijn reactie : gewoon uitblazen  :)