tam maken gaat al goed....

Gestart door pietjuhpuk, januari 10, 2010, 17:08:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjuhpuk

Met geduld en liefde voor ons pukje.....

Het tam maken begint al ergens op te lijken.
De eerste avond lieten we hem gewoon meteen rondvliegen buiten de kooi en toen hij er weer in moest hebben we de lampen uit gedaan en hebben we hem er zo in gezet.
Dit vond pukje niet zo leuk want hij pikte nogal in de hand >:(haha
Toen zijn we dus op zoek gegaan naar info over tam maken en lazen we hier op de site dat je dus eerst met je hand in de kooi moet etc...
dat hebben we dus een dag of 2 gedaan, zo'n 4x op n dag.
En pukje kwam al snel even momentjes op mijn hand zitten :DLEUK!
ook er weleens soort van opgezet, als hij op n stokje zat laten overstappen!
En nu hebben we Pukje 5 dagen en heb ik hier zojuist 1 en ander gelezen,
dus zaad op mijn hand, in de kooi dit eraf laten eten en hem heel voorzichtig al zittend op mijn hand eruit.
hij begon meteen te vliegen en ontdekken maar als ik met mijn hand weer naar hem toe reikte kwam hij weer zitten en wat eten! ;DEcht zo lief en schattig dit!!
Al met al heeft hij al zo'n 4min op mijn hand zitten rondkijken, ik praaten etc natuurlijk!
Ik kon hem ook zo weer op mijn hand terug in de kooi zetten.
Hij ging er niet snel af. haha hij vond het wel gezellig! We blijven oefenen, dan gaat t super goedkomen hier!

-Chabby-

Gaat zo te horen hartstikke goed ;D
bij Taco ging het iets moeilijker omdat ie al wat ouder was en eerst niet echt zin in trosgierst had :P
Maar als het zo doorgaat met Puk wordt het een heel lief en tam parkietje

***anita***

Mooi zo ;) ;) ;)
maar je hebt wel een slim parkietje
want bij sommige parkieten duurt het wel weken of maanden
echt mooi dus ;D
heel veel plezier met je parkiet :-*

Groetjes Anita

Ingrid

Het is mij niet duidelijk wat je vraag is?
Natuurlijk is het heel erg leuk om te vertellen hoe het met je parkietje gaat, maar zoals te lezen is in de forumregels is het niet de bedoeling een soort weblog bij te gaan houden ;)

pietjuhpuk

 @ Ingrid, ik snap wat je bedoelt, maar omdat ik nieuw ben wilde ik even 1 en ander vertellen om het leventje van pukje duidelijk te maken hier...

Maar mijn vraagje was eigenlijk of er nog tips zijn of ideetjes van anderen hier over het tam maken van parkietjes!?! het is voor ons allemaal nieuw en we volgen ons gevoel en dus tips van dit forum :D

-Chabby-

Zoekfunctie geeft oneindige info ;)
En bij de must read regels staan ook wat tips om makkelijk info te achterhalen.
Ook nieuwe topics van mensen lezen geeft je heel veel inzicht, doe ik ook en ben al stukken wijzer geworden :D


pietjuhpuk

Hej leuk, bedankt voor die links.

Ik zag trouwens op 1 van je filmpjes dat ze niet zoveel trostgierst mogen,
waarom eigenlijk niet?!
Dit is toch gewoon voer, of een vetmakertje ofzo?!
Dat hadden wij namelijk in de kooi hangen, maar ik ga het nu denk ik niet meer doen en ook alleen nog gebruiken voor het tam maken netzo als ik je filmpjes!
Leuk, bedankt! ;D

Wouter

Trosgierst zitten geen voedingsmiddelen in en is heel vet. Parkieten mogen dus maar een halve sliert per week per parkiet. ;)

pietjuhpuk

oh oeps, dat meen je.
dan heeft ie van ons wel even voor 2 weken genoeg,
heb het er net meteen maar uitgehaald toen ik dit las.
geven we dat alleen met tam maken enzo.... als beloning...

Bedankt...(voordat we een vette parkiet hebben) :(

parkietenfreak

Hey

Ik geef mijn parkietjes alleen trosgierst voor het tam maken of als ze iets goed doen.Ze hebben het bij onderhand al een beetje door wanneer ze een beloning krijgen :).Ik geef ze daarbij nooit een snoepstokje .Dat hebben ze maar een keer op en ze zijn er gek op.Heel erg verslaafd zijn ze daar aan :P.

Mars

Citaat van: pietjuhpuk op januari 11, 2010, 18:20:51
oh oeps, dat meen je.
dan heeft ie van ons wel even voor 2 weken genoeg,
heb het er net meteen maar uitgehaald toen ik dit las.
geven we dat alleen met tam maken enzo.... als beloning...

Bedankt...(voordat we een vette parkiet hebben) :(

Als je het gewoon onbeperkt aanbiedt en je parkietjes eten dit alleen maar, is het zelfs heel slecht en kunnen ze er flink ziek van worden. Net alsof je alleen maar 2 weken op chips leeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

Oke bedankt.
had hier al wat op trostgierst gezocht bij de zoekfunctie maar dat het dus eigenlijk alleen een dikke vetmaker is had ik niet gevonden.
Weer wat geleerd.
Puk krijgt het nu dus alleen met oefenen op/van de hand eten.... :D en dat is 2-3 x op n dag

-Chabby-

2-3 keer op een dag klein beetje hé ;)
Taco krijgt meestal halve sliert in een week

Mars

En ook een halve sliert per week is al vrij veel overigens  ;).

Maar in het begin voor het tam maken, kan het erg goed helpen.
Zijn ze eenmaal tammer, dan kun je bijvoorbeeld ook alleen zo'n bolletje per keer geven, of zelfs enkele zaadjes van het bolletje.

Denk er ook aan dat je ook fruit en groente kunt gebruiken als beloning, of alleen je stem vinden ze ook al fijn.
Verder vinden ze het hier zelfs fijn om gewoon een pellet als beloning te krijgen, dus een gewoon zaadje geven kan ook.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

Nou nu hebben we hem rond 17.30u uit zijn kooi laten gaan.
na een half uur gelokt/beloond met wat lekkers, dat kwam hij op de tafel opeten.
hij heeft op mijn schouder gezeten en op mijn rug.
toen ik hem weer even had laten gaan kwam hij later zo weer op mijn hoofd zitten!
Hij is echt al vrij vinden wij.
En het idee om hem zo'n 3uur los te laten werkt volgens mij ook goed. las ik hier ergens tenminste.
hij heeft al weer op zijn kooi gezeten(dus weer zelf gevonden) en zit veel op de klok. zijn favoriete plekje denk ik ;)

Maar minder vetmesten houden we in de gaten.
1 of 2 zaadjes kan inderdaad ook goed ;DBedankt allemaal voor jullie tips :-*

pietjuhpuk

Hoi zoals ik al in een eerder topic schreef gaat het met tam maken van Pukje al super.
Nu weer. hij komt gewoon bij ons zitten, je kunt bewegingen maken, hij is niet bang.

Maar nu dus de vraag. hij zat op mijn schouder en maakt hij soort een prrr geluidje...
wat is dit? uit plezier/omdat hij het naar zijn zin heeft, of is dat al praten?
het lijkt met wat fantasie op puk.... vandaar mijn vraag...?
Ook bij mijn zoontje op de schouder ofzo doet hij dat afentoe.
het is dus niet het tjipende geluidje wat een parkiet maakt maar meer krakend.....?!


Rara wat is dit? weet iemand dit...?! we zijn benieuwd!



fullmetalgirl

dat is knarsen :)

je parkiet is tevreden en maakt het tevreden geluidje: knarsen...

zou niet weten wat anders kraakt en prrr zegt :)

pietjuhpuk

Oke :D dat dachten we eigenlijk ook al, maar we hebben hem nu net een week en istie dus al zo vertrouwd...
Hij zit nu op mijn man zijn gezicht, tandarts etc. te spelen :D ;D :Dhaha ;)

lovesbudgies

Het is niet verstandig je parkietje uit je mond te laten eten/aan tanden te laten zitten. De bacteriën die wij in onze mond hebben kunnen vogels ziek maken.

Zie hier: http://parkietenfreak.nl/z-invogelvlucht1.php (onderaan)
En hier: http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/vogelkliniek.html

Groetjes!