Vraag over tam maken.

Gestart door anwar050, januari 06, 2010, 23:00:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anwar050

Ik heb een vraag over het tam maken ik heb me parkiet al 2 dagen ongeveer het is een mannetje en is 40 weken oud.
Hoelang duurt het om zo'n vogel tam te maken ik ben er nu mee bezig sinds de tweede dag ik doe me hand erin hij vliegt
dan in het gek rond.
Hebben jullie tips voor mij?

Ingrid

Twee dagen is nog maar heel erg kort ;) Het tam maken gaat niet van de een op andere dag, trek daar maar gerust een aantal weken tot een paar maanden voor uit. Hoe snel en makkelijk het tam maken van een vogel gaat, hangt af van het karaktertje en zeker ook van het geduld van de verzorger. De eerste stap is namelijk het vertrouwen winnen en dat bereik je met heel veel geduld en liefde.
Je vraagt om tips? Lees deze informatie, waar het tam maken stap voor stap staat beschreven, maar eens goed door: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Wanneer je bij de zoekfunctie: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search;advanced;search= bijvoorbeeld "tam maken" ingeeft zul je een schat aan informatie vinden. Er zijn namelijk al heel veel vragen over tam maken gesteld en evenzo vaak beantwoord :)

Succes!

anwar050


anwar050

#3
Hoi
Als je geen speelgoed in je kooi hebt wat voor gevolgen heeft het.
Heeft het dan ook iets te maken met het tam maken zeg maar als je geen speelgoed hebt dan is het moeilijker tam te maken?
En nog iets anders hoe kan je een parkiet belonen?

-Chabby-

Je kan de zoekfunctie gebruiken. Als er geen speelgoed in de kooi hangt, kan je parkiet zich gaan vervelen. En kan dan geloof ik rare trekjes krijgen zoals veren uittrekken(of is dit onzin weet het namelijk niet zeker). Belonen kan met veel dingen meeste doen het met trosgierst of iets anders lekkers. Je kan ook heel enthusiast worden en hem extra aandacht geven als hij iets goed doet.

donsveertje

Sommige parkieten houden erg van speeltjes als tijdverdrijf dus ik zal ze zeker ophangen. Er zitten ook geen verschillen tussen het tam maken met of zonder speeltjes. Ik zou zeggen gewoon speeltjes ophangen om evt. vervelling te voorkomen.

Trosgierst is een goed middel om te belonen, de meeste parkieten zijn hier dol op. Ook kun je heel af en toe een snoepstok geven als beloning, let wel op! Geef dit niet te vaak, er zit veel suiker in en dat kan een kropontsteking veroorzaken. Hoewel parkieten het erg lekker vinden raad ik dit persoonlijk af. Trosgierst is erg vet, geef dus niet meer dan een halve sliert per week! Groente en fruit kan ook worden gebruikt maar avocado en rabarber zijn giftig!!!

Nog een laatste tip: Kromsnavels zijn dramaliefhebbers, dus je kan ze ook met je stem belonen.

Gebruik evt. de volgende keer de zoekfunctie want deze vragen zijn volgens mij al veel vaker gesteld.

Mars

Parkieten zijn hele slimme beestjes. Als ze geen afleiding hebben gaan ze zich vervelen met ernstige gevolgen, denk aan:
- veren knagen en plukken,
- rare trukjes uithalen (rondjes draaien enz.)
- dingen kapotknagen (plastic etensbakjes en zo)
- in dingen kruipen, wat gevaarlijk is.

Speelgoed is ontzettend belangrijk! Het zorgt er ook voor dat een parkietje zich snel op zijn gemak gaat voelen en dat het daardoor minder bang is voor zijn omgeving (lees: sneller tam).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..