Parkieten koppelen

Gestart door Mariss, januari 02, 2010, 20:21:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariss

Halloo...!

Ik wil als eerst iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen!
En als tweede, hoe kan je het best parkieten koppelen? Ik heb nu 4 parkieten waarvan 2 broedrijp, dat zou dus fijn zijn als die een stelletje zou worden.
(Ik ben trouwens al 2 jaar aan het inlezen over broeden, puur omdat ik het leuk vind om het te weten, noem me maar een nerd ::) Dus ik weet een beetje hoe het moet, je weet het nooit helemaal.)
Ik ben voor de andere 2 een kleinere grote kooi aan het zoeken, waarin ze apart kunnen :)
Noah is het vrouwtje en voor haar heb ik Simba erbij gekocht, want ze zat nog steeds bij iedereen in de broedhouding en is aan een nestje toe.
Alleen ze lijken geen intresse voor elkaar te tonen :-\, Simba (  het mannetje) Is broedrijp, en ouder dan een jaar, hij heeft ook een hele blauwe neusdop.
Nu zitten ze met zijn vieren in de kooi, moet ik Noah en Simba apart zetten? En Storm en Bambi, (de andere 2) ook?
Kan je uberhaupt wel parkieten koppelen of moet het liefde op het eerste gezicht zijn?

Groetjes van ons hier!

Mars

Je kunt de interesse in elkaar aanwakkeren door ze twee aan twee bij elkaar te zetten en een blok op te hangen.
Uiteraard moet je dan wel twee flinke kooien hebben en zorgen dat de parkietjes oud genoeg zijn, voldoende licht, luchtvochtigheid, eivoer enz hebben.

En dan heb je uiteraard nog geen garanties dat ze zich ook echt tot elkaar aangetrokken voelen. Maar mijn ervaring is dat een broeds popje (wat je vaak wel herkent aan feller gedrag naar andere popjes en meer knagen of  natuurlijk meer toelaten van mannetjes (veertjes pluizen/laten voeren/staart omhoog)), als ze alleen met een man zit, al snel hier wel een partner in ziet (ook al heb je nog nooit eerder liefdevol gedrag tussen ze gezien).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..