eerst tam nu niet meer

Gestart door bosmuts, januari 02, 2010, 09:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosmuts

Hallo

Coco mijn oudste vogel is niet meer tam sinds ik een nieuwe vogel erbij heb genomen.
Deze vogel is bang voor alles, en nu heeft Coco besloten dat ook te zijn.
Ik kan niet meer in de kooi komen en ze beginnen te fladderen, ik trek uiteraard mijn hand niet terug,
Voor mijn verhuizing ( nu 5 maanden geleden) was Coco altijd los, speelde in haar boom,en kwam gewoon naar me toe .
Ik  kreeg ik het advies haar de tijd te geven en dat doe ik ook, maar nu doet ze niets. niets met haar favoriete speeltjes, niet knagen aan rollen toiletpapier , wat haar favo speeltje was. Het is wel zo dat Max 2 en zij het heel goed kunnen vinden.
Waarom vertoont ze dit gedrag, is het naapen van Max2? Ik zie zo graag de vogels losvliegen en plezier hebben.
Wat moet ik doen want ze zitten maar te zitten.
Max2 heb ik nu 3 weken.

Sjaakie

Wat je precies moet doen weten de experts wellicht. Wel herken ik het na-aap gedrag. Mijn vogel (Sjaakie) is zo tam als het maar zijn kan maar de vogel van mijn broer (Einstein) is heel schrikkerig en komt bijna niet naar je toe. Sjaakie is van de zomer 7 weken bij Einstein wezen logeren en hij heeft toen het schrikkerige gedrag compleet overgenomen. Dat heeft 2 weken geduurd voordat dat weer over was. Hij kwam wel net als voorheen naar mij toe maar ze nemen toch dingen van elkaar over. Daarentegen neemt Einstein weer het veel naar mensen toe gaan over van Sjaakie. Het is duidelijk een wisselwerking.

Hopelijk hebben leden goede tips voor je hoe hier mee om te gaan.

Succes!
Melinda

parkietenfreak

Hee Dat na-aap gedrag is bij ook gebeurt.
Maar je moet eigenlijk gewoon opnieuw beginnen met het tam maken *niet helemaal opnieuw*.
Wist je dat bij het tam maken met trosgierst als de ene komt volgt de ander.
Dat is dan ook in dit geval met Coco en Max2.
Ze zullen vanzelf weer aan je wennen als je geduldig bent en eens goed met ze gaat trainen.
Wist je ook dat de parkietjes een beetje van de papegaai afstammen.Dat verklaart waarschijnlijk ook het na-aap gedrag.En dat ze als je goed oefent met ze kunnen praten *alleen de mannetjes dan*.
Waarschijnlijk komt het omdat Max2 en Coco aan elkaar gehecht zijn geworden.
Dan gaan ze wel iets meer met elkaar om.

ibi

Citaat van: Aya op januari 02, 2010, 11:23:19
HEn dat ze als je goed oefent met ze kunnen praten *alleen de mannetjes dan*.

Dit klopt niet, vrouwtjes kunnen net zo goed praten als mannetjes ;)

Wouter

Al zijn de mannetjes vaak eerder geneigd tot praten. ;) Maar ook dit ligt geheel aan het karakter van de parkiet.

Zoals Aya ookal zegt zou ik gewoon weer opnieuw beginnen met tam maken. Het is vervelend, maar parkietjes hebben nou eenmaal een sterke eigen wil. Ze doen niet altijd wat jij verwacht dat ze doen. ;)

bosmuts

Hoi

Op advies van mijn dochter heb ik de 2 vogels weer apart gezet, wel de kooien naast elkaar en het gaat
nu een stuk beter.
Coco komt weer gewoon op mijn vinger zitten en op mijn schouder en beide vogels hoor ik weer.
Ik laat Max2 er af en toe uit , al is hij niet tam, maar hij vindt zijn kooi gewoon terug en af en toe
gaat hij buurten bij Coco.
Misschien had ik ze te snel samen gezet hoewel ze toen steeds aan het kroelen waren en dat doen ze nu niet meer
Ik heb wel het idee dat ze beiden gelukkiger zijn.
Dus voorlopig laat ik het maar zo.
Rosa

Mars

Hoe lang had je ze samen zitten, als ik vragen mag?
Als ze meteen samen zaten te kroelen, zou ik ze lekker samen laten zitten. En dan weer beginnen met tam maken, je zult zien dat je 'tamme' parkietje het dan wel weer snel oppikt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bosmuts

ze zaten ruim 4 weken samen en Coco werd steeds  banger en zij was helemaal in paniek als ik zelfs in de buurt van de kooi kwam, dat is nu niet meer het geval en ze bloeien beiden op.