nestje

Gestart door wietseblom, december 29, 2009, 10:22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wietseblom

he hallo ik ben wietse,

ik heb een vraagje, heb nu een nestje met de grasparkiet en ben een beginneling heb me goed verdiept maar kan eigenlijks nergens terug vinden hoe vaak je een nestje kan controleren als er jongen in zitten.

wie kan mij dit vertellen of is 1 keer per dag kijken genoeg of te veel. ik weet het niet en heb het nergens kunnen vinden

gr wietse

Mars

Hallo Wietse,

Je mag 1 of 2 keer per dag wel kijken. Het is ook wat afhankelijk van hoe je popje reageert. Je kunt het doen als ze even naar buiten gaat uit het blok. Of haar even met een stukje trosgierst weg lokken.
Als de kleintjes een week of 2 oud zijn dan groeien er wat veertjes aan en mag je ze ook voorzichtig eventjes in je handen gaan houden (minuut of 5/10 per dag). Zo wennen ze wat aan mensen en zijn ze straks wat minder schuw.

Verder hoef je eigenlijk niet heel veel te doen. Het kan alleen zijn dat je popje er een enorme bende van maakt in het blok en dan kan het goed zijn om even een schoon blok op te hangen (om te wisselen). Voor de rest doet mama het allemaal wel, als het goed is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Over het algemeen zijn grasje niet zo heel erg stress gevoelig en ik zal je eerlijk zeggen dat wij heus wel vaker dan 2x per dag in het blok gluurden, maar 2x op een dag is voldoende om nestcontrole toe te passen.
Vanaf 2 1/2 week haalden wij met een zekere regelmaat de kleintjes er even uit en afhankelijk van hun leeftijd, is dat even of wel meer dan 10 minuten, maar in het begin altijd in het zicht van het popje en dit alles is ook afhankelijk hoe het popje hier op reageert.

Wanneer je een groot nest hebt van meer dan 5 jonkies, zul je op een gegeven moment bijna iedere dag het blok moeten schoonmaken en dat is dan gelijk weer een mooie gelegenheid om ze even vast te houden.