Verhuizen naar kamervoliere

Gestart door Marje45, december 27, 2009, 21:56:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marje45

Hoi allemaal,
Ik heb zojuist een kamervoliere besteld voor mijn twee lieve, maar wel vaak ruzie makende, puberpietjes. In de hoop dat wat meer ruimte (60x60x120 binnenmaat) ook wat meer rust in de keet brengt. En misschien in de toekomst nog wel twee vriendjes erbij  ;D
De voliere zal volgende week worden afgeleverd, maar ik zou graag willen weten hoe ik ze op een goede manier over kan plaatsen naar de voliere, ze zijn namelijk wel gehecht aan hun huidige onderkomen...
Één van de vogeltjes is goed hand tam, de ander is nog erg bang eet wel uit m'n hand, maar zit niet graag op mijn vinger. Ik ben wel bezig ze nog tammer te maken, maar zoals bekend gaat dat met twee wat langzamer.

ibi

Je zou de handtamme in de nieuwe kooi kunnen plaatsen, en misschien dat de andere volgen!
Je zou ook gewoon de vogels vrij kunnen laten en dan de oude kooi verwisselen met de nieuwe kooi, als ze dan honger krijgen zoeken ze wel eten, en gaan ze vast naar de nieuwe kooi!

Je parkiet vast pakken geeft veel stress dus beter niet doen ;)

fullmetalgirl

wat ik ook wel eens doe als ik ze niet wil vastpakken,
is de bodem van de ene kooi tegen deurtje van voliere plaatsen, (even ondersteunen door tafeltje ofzo)

terwijl het eten al in de voliere zit.
bij meeste kooien kan dit omdat bodem en tralies los van elkaar zijn :)
dan kunnen ze uit zichzelf door het deurtje.. zeker als je wat trosgierst langs het deurtje in de nieuwe kooi hangt kan dat snel gaan.

vind gewoon loslaten niet erg goed idee want je hebt kans dat ze gaan zoeken naar hun eigen kooi.. ipv denken dat de voliere hun kooi is.

ze zullen snel wennen aan de nieuwe kooi, daar zou ik me geen zorgen over maken :)

Mars

Bovenstaande tips plus een lekker stuk trosgierst?

En mocht dat niet willen, je parkietjes een keertje vastpakken is ook niet erg hoor..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

#4
In het afgelopen jaar ben ik twee keer verhuisd, en moesten de vogels uit de kamervoliere dus ook even in hun reiskooien. Om ze weer terug te doen in de voliere als deze weer is opgebouwd gebruik ik de methode die fullmetalgirl beschrijft: het kantelen van het traliewerk van de reiskooi, de opening tegen een van de deurtjes (er zitten behoorlijk grote deurtjes in mijn voliere), zo klimmen/vliegen ze zelf de voliere in. Af en toe is dat even geduld, maar als er eenmaal eentje gaat, volgt de ander vaak.

Het loslaten zou ik niet aanraden. Bij mij zou dat wel werken, maar dat is omdat ze de voliere gewend zijn. Jouw parkietjes weten nog niet dat de nieuwe voliere hun nieuwe onderkomen is.

Je kunt ze ook met wat lekkers, bijv trosgierst, allebei op je hand lokken en ze zo rustig de voliere in 'tillen'. Die methode gebruik ik altijd als een van de vogeltjes na het losvliegen niet terug wil in de kooi maar ik moet weg. Je hebt dan wel het risico dat ze tijdens het overhevelen besluiten op te vliegen.

dianatjuhh

mijn parkieten hebben nooit moeite gehad met naar een grote kooi verhuizen. dag 1 zitten ze een beetje stil en eten en drinken ze bijna niet.
Maar het verplaatsen. doe de 2 deurtjes naar elkaar open de kooien tegen elkaar en leg een doek over het kooitje waar ze uit moeten. dan zitten ze zo in de kamer voliere.

Maar ik moet wel even zeggen. Dat hoe groter de kooi hoe minder makkelijker ze tam worden. tenminste die ervaring heb ik.

groetjess
diana

Marje45

Bedankt voor alle reacties.
De kooi is binnen en hij is mooi!! Even helemaal inrichten en dat gaan de pietjes het nieuwe jaar starten in hun nieuwe kooi. Met alle adviezen zal het overhuizen vast goed gaan!!
Maar Diana gaf aan dat het in een grote kooi moeilijker is om de parkietjes verder tam te maken? Ik was juist van plan om als ze een beetje gewend zijn in de nieuwe kooi te starten met clicker training. Ik las er laatst een stuk over op deze site en werd er wel enthousiast over. Heeft iemand ervaring met het tam maken in een grote kooi? Zou clickertraining kunnen? Of zijn er betere manieren voorin een grote kooi?

fullmetalgirl

#7
ik had mijn 2 parkieten (te zien in filmpje van signature)

in kooi waar makkelijk 4 in mochten...

werden nogsteeds makkelijk tam.

als je parkieten trosgierst lusten komen ze nog wel vanuit de andere kant van de kamer als je wil. (bij wijze van spreken)

ligt ook beetje aan je parkieten,

moeder begon met tam maken toen parkiet al los vloog in kamer...
parkiet heeft zoveel energie en is zo nieuwschierig dat hij de hele kamer rondvliegt opzoek naar haar,

Marje45

#8
Mijn twee schatje zitten inmiddels in hun nieuwe huis! Ze lijken het al aardig naar hun zin te hebben. Ik heb eerst de nieuwe kooi naast de oude gezet. Nadat ze hieraan gewend waren heb ik beide kooien open gedaan. Ze vlogen een aantal keren op de nieuwe kooi, maar er nog niet in. Toen maar de twee openingen naar elkaar toe gedraaid en wat lekkers neer gelegd. Maar ze bleven veilig op de klepjes zitten te peuzelen. Dit ze een aantal dagen laten doen. Toen heb ik de meest tamme in de nieuwe kooi gelokt met wat lekkers, en de andere volgde vrij snel. We hebben nog wel beide kooien open gelaten en tegen slaaptijd vlogen ze weer terug naar hun oude kooi. Toen ze een aantal keer in de nieuwe kooi hadden gespeeld hebben we de kooi dicht gedaan zodat ze er ook moesten blijven slapen.. Ze leken wel even een beetje beteuterd toen hun oude kooitje weg werd gehaald. Maar nu zijn ze druk bezig alle mooie nieuwe speeltjes te ontdekken!!
;D

Dus deze topic mag gesloten worden!
Bedankt voor de reacties.

Wat fijn dat het zo goed is gegaan! Veel plezier met de nieuwe kooi en je parkietjes.
Op verzoek een slotje. *Klik*
Gr. Lisanne