Eitjes blijven leggen, NAAST het nestkastje

Gestart door mayakers, december 22, 2009, 12:28:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mayakers

Beste parkieten-experts,

Sinds een jaar heb ik een koppeltje grasparkietjes, Aagje Bijtgraagje en Meneertje Koekepeertje. Ze hebben samen een grote kooi en zijn behoorlijk levendig. Ook kunnen ze over het algemeen goed met elkaar opschieten; hoewel er wel eens ruzie in de tent is (parkietjes houden van herrie tenslotte) zijn ze zeer regelmatig ook knuffelig en lief tegen elkaar. Ze zijn ook al enige tijd aan het paren, 's ochtends vaste prik. Tenminste...

Enige maanden geleden vond ik een eitje op de bodem van de kooi. Aagje was helemaal verfomfaaid en het kostte haar toen een paar dagen aansterken maar dat is helemaal goed gekomen. Waarschijnlijk eerste eitje ooit. Wat later vond ik weer een eitje, ook stuk. En toen nog een, ook laten vallen. Aangezien ik niet wil dat Aagje zich uitput met eitjes leggen, heb ik toen besloten om een mogelijkheid te bieden om te broeden en heb ik een nestkastje in de kooi gezet. Na wat geknaag aan het hout had Aagje het snel door en klom ze al snel naar binnen. Bingo, dacht ik.

Dat is nu een paar maanden geleden. De uitwerking van het nestkastje is echter niet zoals verwacht of gehoopt. Momenteel verblijft Aagje meer dan de helft van de dag in het nestkastje waar ze rondscharrelt of stilletjes zit. Meneertje Koekepeertje wordt daar niet heel blij van dus als ze zich even buiten waagt, wordt ze onmiddellijk belaagd door een bazig, hormoon-gedreven partner. Het duurt dan ook nooit lang voordat Aagje weer verdwijnt in het hokje. Meneertje volgt haar soms, wat leidt tot de nodige opschudding voordat hij weer uit het hokje klimt. Soms zijn ze een tijdje heel lief voor elkaar maar dat duurt niet zo lang omdat Aagje weer snel verdwijnt.

Zit ze dan te broeden? Nee, dat niet. Er liggen geen eitjes in het hokje maar (en dit baart mij zorgen) wel zeer regelmatig op de bodem van de kooi! Eerst was dat eens in de twee weken maar tegenwoordig veel vaker. Deze week al drie keer! De eitjes zijn altijd gebroken dus ze laat ze gewoon vallen vanaf het stokje. Een keer was het eitje nog heel (ze had het in de voerbak laten vallen) en heb ik het voorzichtig in het kastje gelegd maar ze is erop gaan staan want het was al snel stuk.

Wat moet ik doen? Ik wil voorkomen dat Aagje uitgeput raakt. En ik wil de rust in de kooi weer wat herstellen. Moet ik het nestkastje weer weghalen? Veel dank voor advies!

Helena

Ze had dus wel nestdrang maar legt nu niks meer, dus weghalen of laten staan heeft dus geen enkele zin.
Wat nu eigenlijk moet gebeuren is dat ze niet meer in broedstemming komt en dat kan in dit geval alleen als de lichturen verminderd worden en de temp. lager wordt en het nestblok weghalen.
Heb je de mogelijkheid om de kooi voor een tijdje weg te zetten in een aparte kamer waar ze allen licht van buiten hebben dus lange nachten en korte dagen en waar de verwarming niet of nauwelijks brand, ik denk namelijk zelf dat dat de enige oplossing is en van het voorjaar zou je haar wel een nestblok kunnen aanbieden en kijken of er dan echt een nestje komt zodat de hormonen er voor zorgen dat ze doen wat ze moeten doen onder de juiste omstandigheden.
Succes en sterkte.