een parkiet van paar weken

Gestart door dobbie, december 17, 2009, 01:26:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobbie

hallo

door omstandigheden,ben in het
bezit gekomen van een parkiet die miss net 3 a 4 weken is
de meneer die parkietjes verkoop wilde deze afmaken  omdat zij /hij
verstoten was uit het nest schijnbaar denk deze meneer alleen maar aan geld en was stom verbaasd dat
hij er zo over dacht terwijl hij meer popjes met eitjes /jonkies stelde ik hem voor
om het baby tje bij een nader popje te zetten maar dat deed hij niet gaf me aller lei vreemde   :( >:(argumenten maar
volgens hem zou jij de volgende ochtend halen . :'( :'(
ik vroeg hem ja wat gaat u dan doen ja ik verlos hemuit zijn lijden.
Dat was zijn antwoord dus ik vroeg hem of ik dit parkietje mocht hebben om het
toch een kans te bieden.
ik heb zelfs mijn vrije dagen opgenomen om full time mama e zijn voor hem/haar
hij krijg nu om de 3 uur NUTRIBird te eten dat zou goed zijn
Ook ligt ze onder de lamp om warm te blijven doe k hier goed aan
kook ook het water af eer ik het gebruik
heeft iemand een tip wat ik nog meer kan doen

al vast bedankt

Helena

Wat een rare situatie, maar je kunt je zelf afvragen waarom deze vogel verstoten is.
Dat heeft misschien een reden die wij mensen nog niet herkennen, maar aan de andere kant als de vorige eigenaar er zo vaag over doet, zou het ook wel eens kunnen zijn dat hij er gewoon van af wil.
Ook ik heb ooit uit nood een aantal jongen met de hand moeten voeden en deze waren nog veel jonger, Nutribird is een uitstekend handopfok poeder en dat je het aanmaakt met afgekoelt gekookt water is prima.
Ik kreeg van Dr. Feld een VA uit Amersfoort de tip er ook een mespuntje biogarde door te doen, om de voeding een klein beetje aan te zuren, is beter voor de darmpjes en het beste is het kropje weer te vullen als deze nagenoeg leeg is.
Gebeurd dat niet iedere keer, dan is een spuitje ( zonder naald uiteraard ) gevuls met Yakult ook een goed optie.
Dit hoeft maar 1x op een dag en ook de krop moet minstens 1x op de dag helemaal leeg zijn alvorens je weer mag voeden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je vogeltje al zo'n 4 weken is en je kunt de voeding al geven met een  theelepeltje met naar binnen gebogen uiteinden, dan zou ik er ook regelmatig geplette zaadjes bij doen of een beetje trosgierst, want vanaf een week of 4 1/2 gaan ze normaal gesproken ook zelf een graantje mee proberen te pikken.
Anders heb je straks een grasje dat met 7 weken nog steeds alleen maar aan de baby pap wil.

Heel veel succes en goed dat jij deze vogel een kans wilt geven.

dobbie

hoi helena,


dank je wel voor het snelle antwoorden.
ik ben bang dat de baby te weer ig  eet.
Ik had hem vannacht gevoerd om 3 uur
en vannochten om 7.30  weer een voeding.
maartoen wilde die maar echt een paar spuit druppies
.nu is het inmiddels weer 12. 25 uur geweest en heb t vogeltje weer proberen te voeden
maar alweer een paar druppies
het vogeltjes is wel al actief en loop al door zijn kleine kooitje zonder deksel er op
heb gesnipperde kranten in gedaan en daar een doek over en dan een was hand waar hij normaal helemaal
inkruipt.  en dan staat die nog onder  de lamp.
je ziet wel dat t vogeltje niet meer alleen ligt maar nu ook staat,hij begint ook te knabbelen
aan zijn teddy beertje.
en piepen doet hij bijna niet......... slapen  wel  als ik hem  oppakt dan begint hij wel te piepen ,
hij is vreselijk nieuwsgierig en je ziet dat hij ondanks zo klein is toch alles wil zien ,want hij doet moeite
met over t randje te kijken,ik hoop zo dat die t haalt .
ik ga zo meteen yakult halen voor hem ,en probeer haar /hem dat dan te geven  in zijn spuitje.
nou ik ga dan nu maar naar buiten brrr het sneeuwt hier maar het over voor baby....
ik hoop hij haalt t

dobbie

ps helena hoe voel ik waneer t krop leeg is???????

want  dat

weet ik niet

Helena

Als je net gevoerd hebt, voel je heel duidelijk en waarschijnlijk is het ook nog wel zichtbaar, een bobbel onder het bekkie en nog een beetje verder naar beneden en voel dan eens een paar uur later dan voel je heel duidelijk dat die bobbel een stuk minder is en eigenlijk moet hij dus 1x op de dag helemaal weg zijn.

Het is een kwestie van goed observeren en durven voelen, maar je merkt ook aan de vogel wel wanneer hij weer honger heeft.
Als de krop altijd nog wat gevuld blijft heb je een grote kans op ontstekingen, maar die ga je ook al minderen door wat biogarde door de voeding te doen of tussen door wat Yakult te geven.

Nogmaals heel veel succes !

dobbie

Hoi helena de baby  heeft het niet gered

is afgelopen vrijdag overleden ,in de avond was t 22.30 ik ging toen kijken hij pieptje en lag heel stil
ik wist dat hij zou sterven ,in mijn hand is hij gestorven wel nog een dierenarts gebeld maar bij zo,n vogeltje
was het een kans van 1.5 %  de mama had het vogeltje warschijn al weg gedaan verstoten omdat het al ziek was
weet meid ,ik was zo verdrietig en heb echt gehuild was ontroostbaar
het voor het baby een week vrij genomen om voor hem /haar te zorgen en nu is ze er niet meer
wat een verdrietige dag  zeg
maar goed het zij zo  de natuur is wreed maar eerlijk het was miss te zwak
helena ik heb echt alles gedaan
verdorie  heb ik iets over t hoofd gezien had zelfs de yakult gegeven
wat je zei maar het mocht niet baten
zou ik iets verkeerd hebben gedaan ,was de rode lamp niert heet genoeg denk ik vaak
weet het niet hoor maar ja je kan wel denken had ik dit of had ik dat hij komt er niet mee terug ,
ik zoek nu een parkietje die ongeveer net t blok uit mag  en moet omstreeks den haag zijn  ben al op marktplaats een beetje aan zoeken wil zo graag weer een gevleuggeld vriendje heb nooit geweten dat parkietjes zulke leuke en soms schattig stout kunnen zijn ik ben er vban gaan houden
heerlijk,helaas is de mijne lieveling door mijn mams dr hond dood gebeten ,maar er zal een andere komen maar mijn man zegt er is maar chico en zoiets krijg je nooit meer terug maar miss wel zo lief ik je heb nu ook 3 oudere parkietjes waar van 1 beetje tam is maar wil graag een vogelttje die ik al echt van af kleins heb de rst heb ik al van maanden oud en die zijn toch niet zo tam als de kleintjes
nou ik hoor van je gr een verdrietige  nance

Helena

Sorry Nance dat ik pas zo laat reageer, maar druk van mijn werk en tja de kerstdagen, maar wat triest dat die kleine het ondanks jouw goede zorgen niet gehaald heeft. Verwijt je zelf niks hoor, jij hebt je best gedaan en het heeft vast een reden gehad waarom de moeder het kleintje al verstoten had.
Ik begrijp je verdriet heel goed en wens je heel veel sterkte, ook met de zoektocht naar een nieuw tam te maken grasje.

Weet wel dat als je een jonkie weet te vinden bij een hobby kweker, die het kleintje zeer regelmatig in de handen heeft genomen, je deze zeker vrij gemakkelijk tam krijgt ook als het kleintje al 7 weken is, want ik zelf ben er echt geen voorstander van om jonkies vlak voor dat ze uitvliegen al uit het blok te halen om ze met de hand verder groot te brengen.
Dat heb ik in het verleden echt alleen maar in nood gedaan, maar zal daar nooit vrijwillig voor kiezen zolang de ouders het goed doen.

Nogmaals heel veel sterkte.