broeden

Gestart door heidimaart, december 05, 2009, 09:20:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

heidimaart

Ik heb nu nog 1 popje die nadat haar mannetje dood is gegaan 6 eieren heeft gelegd en gelijk is gaan broeden. Dit doet ze in haar kooi op de grond. Gaat dit goed komen of moet ik aktie ondernemen???
Heidi

ibi

Citaat van: heidimaart op december 05, 2009, 09:20:22
Ik heb nu nog 1 popje die nadat haar mannetje dood is gegaan 6 eieren heeft gelegd en gelijk is gaan broeden. Dit doet ze in haar kooi op de grond. Gaat dit goed komen of moet ik aktie ondernemen???
Heidi

Hallo en welkom op het forum.

Heb je je wel goed ingelezen over het broeden.Het kom niet zo vaak voor dat een popje op de grond broed.
Broeden is heel zwaar werk voor de vogel. Een popje kan niet alles alleen doen en heeft hulp van het mannetje nodig.
Ik zou de eitjes weghalen, want alleen gaat het haar niet lukken.

Misschien nog even wachten op de experts :)

Groeten

Mars

In ieder geval is het belangrijk om je popje haar nestje te laten afmaken: dus haal de eitjes niet weg. Want dan is de kans groot dat ze weer opnieuw begint met het leggen van eitjes.

Mocht je geen kleintjes willen dan kun je de eitjes vervangen door nepeitjes.
Verder zou ik wel een blok ophangen (en de eitjes overleggen), mochten er dan kleintjes komen, dan zijn ze goed beschermd.

Tegelijk met Ibrahim en eitjes moet je dus in ieder geval nooit zo maar weghalen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

syl

Ook onze Nanoe heeft ooit eens eitjes gelegd op de bodem van de kooi, er was zelfs geen mannetje bij want we hadden maar  1 parkietje.
Maar omdat ze bleef leggen hebben we bij de kweker een bevrucht eitje gekregen, en daar is toen Dippie uitgekomen.
Nanoe heeft er tot vier en een halve week goed voor gezorgd, toen was ze het zat en moesten we Dippie met de hand bijvoeren.
Het kan dus wel maar op het moment dat het mannetje het over moet nemen met bijvoeren, dan mis je het toch.
Wij hebben het geluk gehad dat we een goede vogelarts hadden die het ons goed heeft uitgelegd wat we moesten doen, maar het neemt wel heel veel tijd in beslag.
Ook was het bij ons maar 1 kleintje wat uit het ei is gekomen, kan me voorstellen dat als je er meer hebt, dat het dan zwaarder is voor het vrouwtje alleen.
dus zou ik bovenstaand advies nemen, misschien 1 of 2 eitjes laten liggen en de rest vervangen voor  nepeitjes.


heidimaart

Wij denken dat ze zelf het mannetje heeft dood gemaakt na de daad.
Het is zelfs zo dat wij niet met onze handen in de buurt van de eitjes mogen komen, dan wordtt ze heel aggresief en valt ze ons aan, dus ik weet niet of het nou een optie is om de eieren te verplaatsen en waar of waarin moet ik ze dan leggen?