eerste eitje!

Gestart door Mirr, november 30, 2009, 21:42:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirr

Sinds 4 weken nu zit er een popje bij mijn mannetjes parkiet. Ik heb parkieten geruild met mijn oom, omdat het daar wat minder ging en we wilden kijken of het zo beter gaat.
Vandaag is het eerste eitje gelegd, echt superleuk!!
Ik merkte al dat het eraan zat te komen, omdat ze grote poepjes had en ook qua gedrag veranderde ze, ze was erg onrustig en schreeuwerig.
Maarr ik heb ze eigenlijk helemaal niet zien paren, ze waren elkaar wel regelmatig aan het voeren.
Dus ik vraag me af, maar dat zal ook wel per parkiet verschillen; zullen ze gepaard hebben dat ik het misschien toch heb gemist, maar dan zal het niet vaak geweest zijn of misschien wel helemaal niet. Want ik lees veel verhalen over mensen die de parkieten wel echt zien paren... ??
Bij mijn oom zat ze ook bij een mannetje met een broedblok, maar daar is nooit wat gebeurd, maar dat zou misschien ook kunnen liggen aan dat er plastic zat aan de zijkanten zodat je erin kon kijken?
Voor de rest is in ieder geval alles goed qua licht en luchtvochtigheid!


Wouter

Er hoeft geen paring te zijn geweest als het popje eitjes gaat leggen, maar deze eitjes zijn dan onbevrucht. ;) Het zou kunnen dat ze het precies op tijden doen dat jij er niet bent. Meestal paren ze meer dan 1 keer. Maar 1 paring is voldoende om alle eitjes te bevruchten.

Mirr

Hoi,
Bedankt voor je reactie!
Dat ze dan onbevrucht zijn dat snap ik.
Ik hoopte eigenlijk te horen dat het niet gek is dat ik ze niet heb zien paren en ze het waarschijnlijk deden als ik er niet was haha. ik hoop zo erg dat het lukt!!
En die plastic doorkijk zijkanten bij mijn oom in het broedblok, heeft dat misschien ook invloed gehad op dat ze niet eerder eitjes heeft gelegd daar?

Helena

#3
Ook als je ze niet hebt zien paren, wil dat nog niet zeggen dat ze onbevruchte eitjes zal leggen.
Ik heb zelf een koppel gehad die ik werkelijk nooit heb zien paren, maar altijd kwamen alle eitjes uit en ze hebben samen 2x een nestje gehad.
We kunnen er nu eenmaal niet 24 uur per dag met onze neus boven op zitten en dat is maar goed ook.

Parkieten paren ook tussen door nadat er 1 of 2 eitjes gelegd zijn, want 1 paring is niet genoeg om alle eitjes te bevruchten.
Ik heb daar duidelijk een bewijs van doordat een popje van een vast koppel, plotseling vreemd ging en gepaard heeft met een totaal ander mannetje dan haar vaste partner waar ze al eens 2 nestjes van gehad had, maar deze "Vreemde" kerel werd ziek en uit de volière gehaald naar de ziekenboeg.
Onmiddelijk nam haar vaste partner de echtelijke taken weer over en toen alle 6 de jonkies waren geboren en goed in de veren zaten, was duidelijk te zien dat de eerste 2 jonkies van het "Vreemd gaan" manneke was en de rest van de oorspronkelijke partner.

Ook weten wij inmiddels dat die "Vreemde man" split voor ino is en die oorspronkelijke man absoluut niet en je raadt het al het eerste jong werd een ino geel masker en het 2e jong was een evenbeeld van zijn "Vreemde" vader.

Mirr

Hoi Helena,
Dankjewel voor je antwoord!
Vandaag is het tweede eitje gelegd zoals verwacht.
Het is sowieso afwachten wat er gaat gebeuren.  Ik zal over een aantal dagen de eitjes eens schouwen, maar dan kun je het eigenlijk nog steeds niet zeker weten!
Dit is in ieder geval al erg leuk om mee te maken en te zien en dat ze het allebei zo goed doen!!
interessant je verhaal over de tijdelijke partnerruil! bijzonder! ik dacht dat 1 paring voldoende was om alle eitjes te bevruchten, dus weer wat geleerd!!


Wouter

Citaat van: Mirr op december 02, 2009, 22:02:11
ik dacht dat 1 paring voldoende was om alle eitjes te bevruchten, dus weer wat geleerd!!

Dit dacht ik ook. Bij het inlezen voor het broeden had ik dit namelijk gevonden via de zoekfunctie..

Mirr

#6
Via het zoeken met de zoekfunctie vind voornamelijk dat 1 paring voldoende is.. ook op de rest van internet...
dus dan staan er tegenstrijdige dingen! ;)
Ook in het stukje op de site over het broeden staat dit:
Na het ophangen van de nestkastje begint ook het paren. Een enkele paring is voldoende om alle eitjes te bevruchten. Of de eitjes bevrucht zijn kun je na een vijftal dagen zien op twee manieren:
Misschien aanpassen dan.

Helena

Tja ik ben er vroeger ook altijd van uit gegaan, maar het bewijs is mij zeer duidelijk geleverd dat het dus niet zo is.

Ik kweek al een aantal jaren en heb al zeker meer dan 50 nestjes gehad en wat mij ook opviel is dat vrijwel alle koppels paren vlak voor er gelegd wordt en dat gaat gewoon door nadat er al eitjes gelegd zijn en stopt meestal zodra er een eitje of 4 soms 5 ligt.
Hierna laat het popje zich niet meer zien.
Mijn koppels legden vaak 7 eitjes of meer.
Dus waarom zoveel paren als 1 paring genoeg zou zijn voor het hele legsel ?
De natuur doet meestal niet aan verspillingen en puur voor het genot is een voornamelijk menselijk trekje.  ;)

Wouter

Genot is het in ieder geval niet, aangezien mensen en dolfijnen als enigen genieten van geslachtsgemeenschap. Vraag me niet hoe dat gemeten is..

Maargoed, lekker offtopic ::)
Zijn er nog eitjes bijgekomen?

Mirr

Hoi hoi,
Toch vind ik het nog steeds lastig aangezien er verschillende ideeen over zijn.
Maar bij Helena is toch wel duidelijk gebleken hoe het zit.
Er zijn nu ondertussen 4 eitjes, ik verwacht morgen de 5e.
Ze doen het allebei erg goed, ze zijn erg op elkaar gericht en doen erg lief tegen elkaar, ze wordt goed verzorgd door het mannetje!
We zijn hier in ieder geval erg benieuwd ook naar wat er achter de schermen is gebeurd haha!
groetjes

Mirr

Het is bij 4 eitjes gebleven, een mooi aantal vind ik zelf!
Als jullie de eitjes schouwen halen jullie ze uit het broedblok of schijnen jullie met een lampje in het broedblok?? of misschien wel allebei.
Ik heb het laatste gedaan, maar het is zo ontzettend lastig om te zien!
ik hoop zo erg dat er iets uitkomt! kan bijna niet wachten maarja geduld is een schone zaak;)

Mirr

Ik heb het idee als ik met een lampje kijk dat het in het midden doorschijnend is maar aan de `kop` van het ei donkerder... Help!

lovesbudgies

Bij een bevrucht eitje zie je na 3 tot 6 dagen een zwarte kleine massa en daarvan uit lopen adertjes.
De rest van het ei is nog lichter, en de luchtkamer is ook lichter.

Ik weet niet precies hoe oud het eitje is dat je geschouwd hebt, maar waarschijnlijk heb je het
parkietje gezien.  ;)

Hier kan je foto's zien van 'goede' en 'foute' eitjes: (even 3 a 4 keer naar beneden scrollen)
http://www.aviculture-europe.nl/Allerlei20090204NDL.pdf

En hier schouwt iemand gezonde eitjes:
http://www.youtube.com/watch?v=tR4iWnvSm-s

Ik hoop dat je het hiermee kan vergelijken en kan zien of het eitje gezond is.

Veel succes! Gr. Lisanne

Mirr

Hoi,
Dankje voor de heldere uitleg.
het eerste eitje is van 30 nov. en het laatste is van 6 dec.
Ik denk nu toch dat ik de luchtkamer gezien heb. ik zie verder ook geen adertjes lopen.
Ik heb er een hard hoofd in dat de eitjes bevrucht zijn helaas;(!

Ik heb de eitjes er niet uitgehaald, maar aan de zijkanten van mijn broedblok zit plastic, maar wat ik wel heb afgedekt en op deze manier kun je er makkelijk inkijken als ik de afdekking even omhoog haal. dus op deze manier heb ik de eitjes bekeken, al moet ik wel zeggen dat je het ene eitje beter kunt bekijken dan het andere.

Groetjes.