kruipersziekte

Gestart door yoshi, november 30, 2009, 15:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yoshi

Ik zou graag wat meer te weten komen over vogels die de kruipersziekte hebben.
Inmiddels heb er 4 zitten.Ze zijn erg lief en eigenlijk ben ik zo'n beetje een kruiperopvang...
Maar ik zou er graag wat meer kennis over hebben.Hoe je met zo'n beestje omgaat,extra verzorging enz.
Mijn kinderen spelen er veel mee,ze zijn natuurlijk hartstikke tam.
Het is begonnen met een kruipertje,wat wij niet wisten,die we in de vakantie van iemand hadden gekregen.Inmiddels is onze Yoshi overleden maar willen we zorgen voor andere vogeltjes die dit hebben opgelopen.Ik hoop dat iemand er wat meer over weet..

lovesbudgies

Hoi!

Op het forum is al veel geschreven over kruipertjes, met de zoekfunctie kun je deze topics vinden.

Op deze sites staat meer informatie over de kruipersziekte:
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php
http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20-%20Kruipersziekte.htm
http://www.parkietenfun.nl/index.php?topic=826.0

Bij de lichte vorm van kruipersziekte is de omgang en verzorging naar mijn weten hetzelfde als bij een parkiet die
wel kan vliegen.
De kooi zal je natuurlijk wel moeten aanpassen, ze moeten makkelijk overal naartoe kunnen lopen of klimmen.
Ook als ze los zijn moeten ze de mogelijkheid hebben terug naar de kooi te klimmen of ergens anders naartoe.

Verder mag je niet met kruipertjes kweken. En als je een kruipertje ergens vandaag haalt betaal er dan niets voor,
je koopt immers een zieke vogel en verkopers en kwekers moeten niet gestimuleerd worden met deze parkietjes te kweken.

Groetjes!

yoshi

hallo,
Bedankt voor het antwoord.
Het is ook niet de bedoeling om te kweken.
We vangen ze enkel op.
we hebben erg veel plezier aan deze "sukkeltjes".



michellezevenaar

Ik heb nu 2 1/2 jaan en kruiper, hij heet Hero. Ik ben zelf geen nederlander, dus kan zijn dat mijn spelling soms erig slecht is, maar ik doe mijn best.
We hebben hero ook gratis gekrijgen en wist ook niet dat hij deze ziekt had. ik vind het echt leuk dat je ook kruipers hebben. ik wil graag mijn ervaring delen met je over hoe wij met Hero omgaan. Hero heeft de zwaare vorm van kruipers, hij was kaal, had echt maar 3 veren op zijn hoofd. in de afgeloopen 6 manden heeft ze bijna alle maal trug, zijn buik is nog kaal, en hij heeft geen staard of vlieg vieren. hij is nu ook veeeeellll drukker dan een jaar geleeden. we geven hem normal eeten, maar we geven hem ook wortels, hijs is er echt dol op, en trooststok. hij lust ook brokolie. wij hebben het gevoel dat de wortels hem goed doen, kan zijn dat de enziemen of de vietamienen hem helpen. wij hebben ook en warmte lamp voor hem, op het momnet dat wij hem hooren niesen of hoesten meer als een keer in een avond zetten we het aan, wij hebben het wel op en dimmer, hij moet niet verbrand worden. als de zon sterk schijnt zetten we hem in de zon voor de vitamiene. in de latse weeken eet hij veel van de ophang bloken, hij heeft de roze, iodiene denk ik, en de witte, kalk denk ik. de witte maakt hij op binnen 3 of 4 dagen en de roze een week of 2.
hero heeft ook inmidles geleerd hoe hij opzekoop kan loopen van  de dak van de kooi en kan heel goed springen van een stok naar de andere.

ik wil ook graag weeten wat jij ze voeden en hoe je ze behandelen en zo.

Groetjes
Michelle

lovesbudgies

Hoi Michelle,

Allereerst, welkom op het forum!
Het is goed om je parkietje een zo gevarieerd mogelijk dieet te geven. Denk aan een goed zaadmengselvoer (XtraVital bijvoorbeeld) of pellets.
Daarnaast mogen ze bijna alle groenten, fruit en kruiden. Geen avocado of rabarber geven, dat is giftig.
Het voer voor een kruipertje is in principe hetzelfde als voor een ander parkietje, meer hierover kan je op de site vinden, en op het forum via de zoekfunctie.
Naast de zaadjes kan je hem best wat extra ei-voer geven, en af en toe wat roosvicee door het water doen, dit geeft extra energie, iets wat jou vogeltje
wel kan gebruiken!
Het witte blok, is dat een sepia? Sepia mogen ze namelijk niet te veel. Een apart bakje met maagkiezel en grit voldoet aan alle calcium e.d.
Pas op met de warmtelamp en de zon, het word snel te heet dus zorg dat hij ook uit de warmte kan. Een warmtelamp op 30 cm. van je vogeltje wordt al gauw 30 graden, dus te snel afwisselen tussen wel en geen lamp zorgt voor een te grote temperatuurschommeling.

Als je ervaringen/vragen wilt uitwisselen met Yoshi dan liever via een persoonlijk bericht. Je mag uiteraard ook vragen op het forum stellen.

Veel succes met Hero, hopelijk krijgt hij zijn verenpakje helemaal terug! En natuurlijk veel forumplezier!

Groetjes, Lisanne

michellezevenaar

Hello Lisanne,
de sepia eet hij de laste week of 3 echt veel, er is op de bodem van de kooi en klien witte berg als hij dat geheeten heeft. zal het verstandig zijn om het past na en week of twee trug te zeten als het op is?
wij hebben en heel goede volgel arts in gelderop dat ons hulpt met hero als het nodig is. hij heeft ons verteld wat voor sort eeten aan hem te geven en zo. wij hebben bevoorbeld aminozuur en tijdtje in de water gedaan, en en tijdje anti jeuk drupls.
wat ik vergeten was hier boven te zetten was dat wij met hero ook en sort work out deeden, om ze speermasa optebouwen en ze vlogels te versterike.
wij zeven hem menu van vitalkraft. we hebben hem en tijdje XtraVital gegeven, maar hij aat de ei-voer niet er uit. hij is lastig met ei-voer  eeten... wat kunnen we proberen om hem dat te proberen.
als we hem in de zon zet it noit meer dan de helft van de kooi, ook met de warmte lamp is het nooit meer als de helft, hij moet kunnen kiezen. de warmte lamp is op en dimmer op 1/4 of 1/3 kracht, hij moet niet verbrand worden, aleen warm en beter bloed dorstrming.
ik heb veel geleezen over deze ziekt maar wil graag weeten hoe andere er mee om gaan.

Groetjes,
Michelle

lovesbudgies

Over sepia zijn de meningen altijd verdeeld. Wel is men er, over het algemeen, over eens dat als een parkietje zoveel sepia binnenkrijgt, het eerder kwaad dan goed doet. Zelf zou ik de sepia helemaal niet meer geven en vervangen door een mineralenblokje, daar zijn verschillende van te koop.
Zie dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=215.0

Een kruiper die extra energie nodig heeft om zijn veren te laten groeien en zijn warmte op peil te houden, zou ik zelf pellets geven, of bijvoorbeeld
Premium Prestige Pro Feather (zit geen eivoer in). Vitakraft vind ik vrij weinig toevoegen.

Quote van Parkieten-Freak uit een ander topic:
CiteerParkieten moeten bij een "gewoon" zaadmengsel wel eivoer hebben.
Als hij dat niet eet, onstaan er vroeg of laat problemen met de gezondheid van de vogel: er ontstaan voedingstekorten.

Tip: haal het parkietenvoer uit de kooi, en hang er een bakje met eivoer in.
Als dat op is, geef je pas zaadmengsel.
Probeer ook eens een ander merk eivoer: mijn vorige vogel lustte alleen eivoer van Beaphar.....en wel kanarie-eivoer! :blink:
Natuurlijk mag je ook een schijfje hard gekookt ei geven.

Als het nou helemaal niet lukt: dan overgaan op XtraVital of pellets!

Als hij het droge ei-voer ook niet apart uit een bakje eet, kan je het ook zelf maken. (Wat hard gekookt ei-geel met kwark)
Wil hij het niet eten dan zijn pellets de beste optie.

yoshi

Hallo,
Ik wil even melden dat al onze kruipers(4)tot nu toe nog steeds leven.
2 ervan hebben zelfs hun veren terug en 1 kan zelfs al een beetje vliegen !
Ze hebben het erg naar hun zin.Eentje is erg angstig en zodra je in de buurt komt gaat hij erg schreeuwen maar kan het wel erg goed vinden met z'n maatje in de kooi.Het is echt heel leuk om te zien hoe ze opknappen.Ze mogen er ook regelmatig uit en dan spelen ze met z'n allen op de grond ijn de slaapkamer van mijn dochter.Ze kunnen ook erg goed klimmen.Ik ben blij dat het zo goed gaat met ze.Ik weet uit ervaring dat het ook anders kan aflopen....Geniet dus van je kruipertje,ze doen niets onder voor gezonde vogels,meestal zijn ze zelfs liever.

yoshi

Zo, nou we hebben er weer 2 bij.
Pixel en Bowie.
Erg zielig zien ze eruit maar ze zijn wel levendig !
Ze klimmen en klauteren wat af door de kooi !
Ik heb ze gelijk wat extra vitaminen enzo gegeven en volgens mij
bevalt het ze wel hier.De andere 2 in de kooi(is erg grote kooi),Mikey en jacky
vinden het ook gezellig met hun erbij.Hopenlijk redden ze het.

Mars

Ik ben overigens in de verhalen over kruipers nooit tegen gekomen dat ze korter leven, dat lees ik nu een beetje uit jouw tekst?

En verder hoop ik dat je, als je kruipertjes adopteert, er niet voor betaalt. In principe komen kruipers meestal voort uit kwekers die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Als je eenmaal een kruipersnestje hebt gehad moet je gewoon niet verder kweken. En als je weet dat een vogeltje kruiper is, maar er niet meer zo uitziet, dan moet je als kweker aangeven dat er met deze vogeltjes nooit gekweekt mag worden.

Dus iemand belonen met geld voor het niet nemen van zijn verantwoordelijkheid vind ik persoonlijk echt niet slim, want daar komt het wel op neer...

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

yoshi

Hallo,
Neej,ik betaal er niet voor.
Vaak gebeurd het dat als ze in de rui
komen er niet goed doorheen komen en dan sterven.
Dat is onze Yoshi(op de foto)overkomen.De rest doet het goed.