1van de 2 gestorven,andere alleen laten of nieuwe bij zetten?

Gestart door viki rams, november 27, 2009, 21:59:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

viki rams

Hoi

1 van onze 2grasparkietjes is vanmiddag gestorven... heel plots, had een afspraak bij de dierenarts om 18u, en om 17.15u is hij gestorven... :-[

ze zijn nog maar een jaartje bij ons, en hebben van in het begin let zijn 2 gezeten, zijn ook samen aangekocht
ik moet ook wel zeggen,dat ze de laatste maanden meer en meer in elkaars "veren" begonnen te hangen dus dikwijls ruzie maakte...dus daarom vraag ik me af of we Flap, de overgeblevene, misschien niet best alleen kunnen laten nu?

familieleden (die trouwens geen kennis hebben van vogels...) vinden het "zielig" en vinden en denken dat we hem zeker niet alleen mogen laten, dat hij dan gaat wegkwijnen van verdriet, terwijl ik denk dat hij een nieuw kameraadje niet gaat aanvaarden...

hebben jullie hier enige ervaring mee?

groetjes,
Viki

fullmetalgirl

tjah dat verschilt per parkiet :)

k ken een parkiet die veel actiever werd paar weken nadat zijn vriendje overleed,
maar mijn parkiet kwijnde weg totdat ik er een nieuwe bij zette,

mijn advies is toch om er 1 extra bij te zetten.
ze zijn erg sociale dieren.

wat stoeien en vechten om etensbakjes etc zullen ze vast wel gaan doen.


Helena

Sommige grasjes voelen zich helemaal niet prettig in gezelschap, maar over het algemeen zijn ze wel groepsdieren en als je grasparkiet altijd met z'n tweetjes heeft gezeten denk ik toch dat hij het wel prettig zal vinden om er weer een soortgenootje bij te hebben.

Het kan zijn dat die andere al een tijdje iets onder de leden had, wat ze vaak niet tonen tot dat het te laat is en dat daarom je andere vogel zoveel bekvechte met hem.

Wat had je trouwens, 2 mannetjes of 2 popjes of een mannetje en een popje ?
Bij een mannetje kun je vrij gemakkelijk ook een ander mannetje plaatsen, maar 2 popjes kunnen problemen geven.

Mocht je inderdaad binnenkort er een nieuwe bij willen zetten, raad ik je aan eerst de kooi even opnieuw in te richten, gewoon alles even een ander plekje te geven zodat voor beiden vogels de kooi nieuw lijkt en je oudere vogel dus niet gelijk de baas gaat spelen over de nieuwe.

Heel veel succes.

dedolfijntjes

Hallo fullmetagirl

Parkieten zijn inderdaad sociale dieren zoals iemand als antwoord gaf.
Ik raad je dan ook aan om je echt heel veel tijd aan 1 parkiet te besteden,
praten, spelen, los laten vliegen als hij/zij tam is. (deuren en ramen wel dicht houden)
Maar makkelijker is om er een tweede er bij te nemen.
Het aan elkaar wennen kan een paar weken duren.
Dus zeker de éérste dagen goed observeren.
Een vogel die dit jaar geboren is heeft een paarse ring, dan heb je dus een redelijke jonge vogel.
Ik wens je veel succes.

dedolfijntjes