geen idee hoe ik het moet aanpakken :S

Gestart door priscc., november 18, 2009, 18:42:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

priscc.

ik heb nu ongeveer 2 jaar 2 parkieten.
mijn moeder is een typ die niet echt erop gaat letten als dieren tam zijn of niet alleen als ze eten hebben en water.
zelf vind ik dat wel belangrijk. Wij hebben onze parkieten van een kenis gekregen maar toen we ze kregen waren ze heel erg bang. en nu zijn ze nog steeds bang. ik heb een gele en een groene. de groene is heel erg bang maar de gele valt nog mee. mijn vraag nu:
1.) hoe kan ze het best tam maken?
2.) hoe krijg ik ze weer makkelijk in hun kooi als ze alleen maar weg vliegen?
(ze zijn al een 2 x onsnapt en op een vervelende manier gevangen)
niet mijn schuld maar van mij buurjongen zelf was ik er niet by en mijn moeder ook niet.
dus de rede dat ze bang zijn snap ik wel een beetje. als je je hand bij de kooi zet schiven ze op naar een hoekje op hun stokje. :(

ik zou graag snel antwoord willen want ik wil dat mijn vogeltjes gelukkig zijn :( en dat ik ook gwn leuk met ze kan spelen.(en ik hoop dat er nog hoop is om ze tam te krijgen)

IceParkiet

Het antwoord kan je heeeeel makkelijk op internet vinden.
Kijk eens op deze site :

http://parkietenfreak.nl/a-tam.php


zelf heb ik er geen ervaring mee, ik heb mijn parkiet tam gekregen. Veel succes ermee! ;)

priscc.

#2
maaar dan nog een vraagje.
het zijn er twee maar als ze allebij in de koi zitten hoe kan je dan je hand erin zonder dat er eentje onsnapt? want als ik mijn hand erin doen springen ze van stokje naar stokje ze gaan niet hard klapperen emt hun vleugels is dat negatief of juist positief? ik lees veel op internet maar ik zie niks over zulke dingen staan:(?

NickyRose

Als ze al 2 jaar zijn en zo schuw zul je ze niet echt super tam meer krijgen, hoogstens wat minder angstig.
En in de kooi gaat het slecht lukken ben ik bang. Je kan het proberen met iets wat ze heel lekker vinden, dat in de kooi vasthouden en heel stil blijven zitten.

Petr@

Tam kun je ze zeker nog wel krijgen maar met heel, heel veel geduld. Je zegt dat jij ze al 2 jaar hebt en hoe oud zijn ze nu?
Wat heb je in die 2 jaar  dat ze bij jou zijn al gedaan om ze laten wennen aan jou?
Ik heb zelf ook 2 oudere parkieten  van iemand over genomen en ze worden toch aardig tam,,,maar wel met heel veel geduld.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

priscc.

en hoe lang zou ik dat elke dag ongeveer moeten doen ?

Mars

Gewoon even 5 minuten.

Verder als ze fladderen, je hand rustig houden en er pas uithalen als ze zelf weer rustig zijn.
Je zult zien dat ze dan steeds minder onrustig worden.

Laat ze intussen wennen aan het eten van trosgierst, hang een stukje op. Als ze dat eenmaal lusten en ze zijn wat rustiger, dan kun je dat gaan gebruiken om ze mee tam te maken.

Je parkietjes kunnen nog behoorlijk tam worden, dat is geen probleem. Als je maar veel aandacht an ze besteedt en het niet na 2 weken al opgeeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Citeerhet zijn er twee maar als ze allebij in de koi zitten hoe kan je dan je hand erin zonder dat er eentje onsnapt?
Heel simpel, je houdt gewoon je andere hand voor het gat.

priscc.

ik maak me dan om nog één ding zorgen.
mijn lieve vogeltjes gaan juist niet fladderen ze springen dan van stokje naar stokje of schuiven helemaal naar een hoekje.

Nathas

nieuwsgierig maken met gierst.... zie "Mars"........ gaat echt wel lukken, niet zo onzeker! Geduld en rust...........  Waarom ga je ze nu tam maken (gewoon nieuwsgierig).

Grjs en zet 'm op ;D

priscc.

omdat ik het zo zielig vind dat ze elke dag zo saai in de kooi moeten zitten terwijl zemeer vrijheid kunnen hebben. want ze zitten zowiezo al gevangen in een huis en dan nog in zo klein kooitje

Nathas

Mooi zo!!!! Ben ook bezig met 2 doerakken tam maken........... nu, na 4 weekjes komt er wat schot in (en wat prachtig is dat!) maar puf...... geduld en liefde.... ;-)
Ik hoop ze dit weekend te kunnen laten vliegen.
Lees graag het vervolg van je ;)

IceParkiet

Citaat van: priscc. op november 19, 2009, 22:31:40
omdat ik het zo zielig vind dat ze elke dag zo saai in de kooi moeten zitten terwijl ze meer vrijheid kunnen hebben. want ze zitten zowiezo al gevangen in een huis en dan nog in zo klein kooitje

Heb je speeltjes in hun kooi gezet? Als het je niet lukt om ze tam te maken zou het wel handig zijn.