Inprentingsfase?

Gestart door lovesbudgies, november 14, 2009, 20:50:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Hebben parkieten ook een inprentingsperiode? En zo ja, wanneer dan precies?

Dit vraag ik mij al een tijdje af, omdat toen ik Poekie als zelfstandig vogeltje kocht, bleek hij bij thuiskomt helemaal niet zelfstandig te eten.
Na een paar dagen dubben, heb ik het handopfokvoer gekocht dat de kweker ook gaf en ben ik hem om de 3 uur pap gaan voeren. Omdat hij toen
alleen zat ging ik hem daarna altijd voorlezen en dan ging hij lekker bij mij zitten dutten of meekletsen.
Als ik hem nu -als opstandige puber- weer ga voorlezen, word hij heel rustig en gaat lekker kletsen, terwijl hij normaal superdruk is.
(dit is van voor hij ziek werd)

Hij herkent het blijkbaar van toen hij klein was, zouden ze dan net als puppy's een inprentingsfase hebben?

Parkieten-Freak

Absoluut waar.
Konrad Lorenz heeft dit proces bij vogels (ganzen) nauwkeurig onderzocht.


Mars

Er wordt bijvoorbeeld ook gezegd dat parkietjes die handopfok hebben gehad enorm reageren op het 'getingel' van lepeltjes, als ze met een lepeltje te eten hebben gehad. En hier is een van mijn vogeltjes ook wel echt verzot op lepeltjes (en is dus handopfok).. ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#3
Inprenting vindt plaats in het allervroegste stadium, als een vogeltje uit het ei kruipt.
Het geklingel met de lepeltjes lijkt meer op een geconditioneerde reflex: de reactie van Pavlov. 
Als prikkel 1 (rinkelend lepeltje) voorafgaat aan prikkel 2 (eten), dan weet de vogel bij het horen van prikkel 1 dat hij eten krijgt (prikkel 2) . ;)


Mars

Helemaal waar natuurlijk!

Even niet aan gedacht..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..