moeder voert niet

Gestart door tuurtje96, november 08, 2009, 12:51:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tuurtje96

hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje, ik heb buiten een nestje met 3 grasparkietjes. De moeder zorgde er goed voor, maar nu  is ze opeens gestopt met voeren.
Ik hoor vaak dat je ze dan met de hand moet voeren, maar wat moet ik ze dan geven en hoe moet ik ze het aanbieden?

Milo-Pixel

Hoe oud zijn de jongen?
Zitten vader, moeder en kleintjes apart?
Hoe lang zijn ze nu niet gevoerd?

Als de moeder stopt met voeren, neemt de vader het eigenlijk over..
Hou dit dus even in de gaten.

Handvoeren is echt niet aan te raden als het niet nodig is, zeker als je hier geen ervaring mee hebt..

tuurtje96

bedankt voor je reactie!
ze vliegen denk ik over een anderhalve week uit, de vader voert ze ook, maar die past niet helemaal in het nestkastje omdat hij nogal dik is :P


Milo-Pixel

Hou maar goed in de gaten of de vader ze goed voert. Zolang hij dat doet, zal het hopelijk gewoon goed gaan.
Als ze over 1 1/2 week uitvliegen, zijn ze dus rond de 3 weken oud?

tuurtje96


Mars

Heb je nog meer koppels die zitten te broeden?
En zo ja, zijn die kleintjes ongeveer even oud? Dan zou je de kleintjes ook over kunnen leggen.

Of paps voldoende voert, kun je zien door te controleren of de krop nog wel goed gevuld is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tuurtje96

Vanochtend zaten ze heel erg te piepen en de moeder ging niet voeren. Ze hebben wel heel veel honger.
Wat kan ik hier aan doen?

Caradow

Dat is dezelfde vraag als ik je eerste post...

Voert vader ook niet meer?

tuurtje96

die is nu ook gestopt met voeren

Helena

Dan zul je dus zelf moeten gaan voeren, als je inderdaad zeker weet dat geen van de ouders het meer doet, want anders gaan je jonkies zeker dood.

Er kan een reden zijn waarom zij niet voeren, maar als die niet duidelijk is dan zul jij moeten ingrijpen helaas.
In de dieren winkel en anders bij de DA of nog liever een VA kun je handopfokvoer kopen, meestal in poedervorm en op de bijsluiter staat precies hoe je dit moet aanmaken.
Je kunt ze voeren met een spuitje ( uiteraard zonder naald ) en je kunt dit doen door een goedkoop theelepeltje te verbuigen tot een tuitje, maar het zal de eerste paar keren een hoop rommel geven omdat zowel jij als de kuikens enorm moeten wennen aan deze manier van eten.

Heel veel sterkte, weet wel dat als ze al ruim 3 weken oud zijn, ze betere overlevings kansen hebt dan bij grasjes van krap een week oud.

Mars

Kijk anders ook eens hoe ze met trosgierst omgaan: misschien zitten er een paar bij die 'vroege eters' zijn en die al trosgierst gaan eten. Als ze dit eten, kun je ook zaad proberen.

Handopfok is een heel gedoe (wat oudere parkietjes hebben moeite met accepteren, het duurt lang en je moet het vaak geven) en best wel gevaarlijk als je niet precies weet hoe. Dus als er een paar zaad kunnen eten, dan zou ik dat uitproberen.

Houd je ons op de hoogte?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Ik zou als ik het zeker wist dat de ouders niet meer voerde de jongen naar binnen halen en zelf voeren. Het is ook nog wel erg laat voor een nestje overigens nu buiten hoor! De jongen zitten als ze het nu al gaan overleven straks midden in de winter in de jeugdrui. :(
Je had de blokken eerder weg moeten halen,...

tuurtje96

Het gaat steeds beter, de moeder voert ook af en toe en de vader ook.
1 parkiet heeft bruine veren, ik heb nog nooit zo´n parkiet gezien, maar is dit normaal? ik zal snel een foto plaatsen.

NickyRose

Je bedoelt dat de tekening ipv zwart op de vleugel bruin is, dat is een cinnemon!
En als je het nog nooit hebt gezien, dan neem ik aan dat de ouders dit niet hebben...
Dus is het een popje, haha, weet je dat alvast. ;)

tuurtje96

ja ik dacht al aan cinnamon, maar ik dacht dat bij cinnamon alleen de onderkant van de vleugels bruin waren.

Helena

Ik ben zo vrij geweest, hier een foto te plaatsen van een cinnemon grasje en dan zie je dat de normaal zwarte tekening op het vleugeldek nu bruin is.


NickyRose

Ja, dat bedoel ik, dankje wel Hélène!

tuurtje96

Ze zijn uitgevlogen.
Gister was er een groot probleem, de oudste parkiet vloog weg uit de voliere :( heel jammer ik dacht die zie je nooit meer terug.
´s avonds kwam de achterbuurman met mijn vogeltje in zijn hand heel veel geluk gehad! nu zit ie weer op de stok

hillie

Heb je zeker een geluk gehad.

NickyRose

Oei, dat is schrikken, mijn grootste nachtmerrie!