Kale jongen, blijven broeden

Gestart door dianatjuhh, november 07, 2009, 08:44:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dianatjuhh

Hallo allemaal..

Ik heb een vraagje over 2 jonge grasparkietjes.

Ik heb nu 13 jonge vogeltjes uit 3. nestjes.

In 1 nestje zaten 4 parkietjes. 2 ervan zijn al uitgevlogen en 2 niet.
2 hebben een mooi verenpak en 2 lopen duidelijk achter. Ze hebben heel weinig veren. 1tje heeft een beetje en de ander heeft alleen een ronde plek op zijn koppie.
Ze zijn wel zeker 4 weken oud.

Wat kan dit zijn en is het op te lossen?


EN nog 1 extra vraagje. van een andere nest daarvan zijn de jongen net uitgevlogen en mama begind alweer aan een nieuw. Terwijl ze buiten zitten zonder verwarming. haar jongen gaan dus denk ik zeker dood als ik ze laat broeden. kan ik haar eieren weghalen? en haar even appart zetten zodat ze niet weer gaat broeden? een parkietje kan het zeker niet aan broeden nu buiten te koud.

Ik hoor het graag.
mvg diana

dianatjuhh

De mama van de kale jongen heeft besloten eieren te leggen terwijl de kale jonge er nog in liggen!!!

dianatjuhh

hierbij een foto van de kale jongen.
1 broertje zit ook nog in het blok.

Ik heb ze een andere broedblok gegeven. Die ze hadden was ook nieuw maar ik weet niet mischien helpt het.

Ingrid

Hoi Diana,

Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn....
Je zou het eens kunnen voorleggen aan een vogelarts.
Misschien zijn er anderen, die ervaring hebben met nestjes, die er iets zinnigs over kunnen zeggen, ik heb sowieso geen ervaring met broeden ;)

Het ziet er wel heel sneu uit en het lijkt mij ook dat het kleintje moeite zal hebben om zich warm te houden. De veertjes vormen toch een isolatielaag waardoor ze zichzelf warm houden. Dat is wel iets waar je rekening mee moet gaan houden als het uitvliegt.

Mars

Ik zie er ook geen verklaring voor. Als mama ze zou hebben geplukt dan zou je just kale koppies verwachten..
Dus ik zou ook zeker een vogelarts om advies vragen, met daarbij ter verduidelijking de foto's.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Zou het te maken kunnen hebben met eventueel inteelt?
Zijn er andere poppen aanwezig die in het blok kunnen komen?
Wat zijn de kleurslagen van de ouders, ino X ino misschien?
Zitten ze buiten of binnen?
Wat ik me ook afvraag is of het misschien een (ernstige) vorm van polyoma kan zijn..

Als ze buiten zitten (wat ik niet verwacht..) zou ik ze zsm naar binnen halen.

Ook zou ik een vogelarts bellen als ik jou was, en het hele verhaal voorleggen, en ter verduidelijking de foto's erbij doen..

dianatjuhh

hoii hoii..
Ze zaten wel buiten in heb ze gisteren in qarantane gezet op zolder de hele familie in een broedkooi. Mijn andere grasparkieten anti parasita gegeven.

Mama is een grijs/blauwe parkiet en papa een regenboog. Geheel onverwand ik heb in de voliere alleen onverwandte vogels als ik broed. De jonge die kaal zijn hebben wel rode oogjes en de veren die ze hebben zijn heel zacht geel.

Maandag ga ik even een vogelarts bellen. er zit er geloof ik ook een in tilburg. dus als hij ze wil zien kan ik ze evt brengen.
wat houd polyoma in?

mvg diana

ibi

Polyoma

Citaat van: dianatjuhh op november 08, 2009, 12:20:17
Bij grasparkieten 
Kennen we een extreme vorm en een milde vorm van polyoma. Bij de extreme vorm van Polyoma ziet men tot 10 à 15 dagen een normale ontwikkeling, dan plotselinge sterfte zonder verder symptomen. Andere nestjongen van hetzelfde ouderpaar tonen een opgezwollen buik en uitdrogingsverschijnselen wat vooral goed zichtbaar is aan loopbenen en tenen, die enigszins verschrompeld aandoen, soms ziet men zenuwafwijkingen. De dons- en contourveren veren van zulke nestjongen zijn sterk onderontwikkeld en er is veel sterfte in de eerste drie levensweken, soms oplopend tot 100%. Jongen die overleven tonen bevederingstoornissen in de dekbevedering terwijl de grote vleugel- en staartpennen nauwelijks zijn ontwikkeld waardoor de vogels niet kunnen vliegen. Het zijn in alle gevallen onderontwikkelde vogels die niet meer herstellen.

Bron:

http://www.lorreco.nl/polyoma.html

Milo-Pixel

Polyoma heet ook wel het kruipervirus. Gebruik de zoekfunctie maar eens, er is veel over te vinden..
Ik heb alleen geen idee of dit ook polyoma zou kunnen zijn.

Verstandig als je maandag de vogelarts even belt! Als je deze kleintjes eventueel gaat vervoeren naar de VA toe, zorg dan dat je ze goed warm houd onderweg. Ik denk dat dat op het moment de ergste vijand is van deze kleintjes; kou..

Hoe doen de ouders naar de jongen? Het zou eventueel kunnen zijn dat de ouders de jongen plukken, maar ik vind het er zo extreem voor..

(misschien wel leuk om te weten: De jongen met rode ogen zijn sowieso poppen ;) )

dianatjuhh

ooh grappig die ene 2 met veren zijn mannetjes..
Ik heb de jongen ook binnen gezet op zolder daar is het rustig droog tocht vorstvrij enz enz. ze hebben gewoon daglicht ze staan voor het raam.

Maar toch merk ik dat de ouders ze wel voeren maar ze zijn te mager en die andere 2 eten zelf maar zijn ook wat magertjes.
ik heb ze ook anti parasita gegeven vitaminen in het water. ze hebben Volop eivoer, parkietenzaad van alles.
Straks hoe gemeen het ook klinkt als de jongen allemaal zelfstandig zijn. de ouders wegdoen gratis met vermelding Niet geschikt voor de kweek. Erfelijkheid. mischien dat iemand ze in huis een goed huis wil aanbieden. ik kan ze zelf dan niet houden omdat ik nog meer vogels heb de kans op evt besmetting vind ik te groot.

Maandag Ga ik even bellen en indien nodig even langsgaan. maar ik doe er alles aan om ze gezond te krijgen

mvg diana

Mars

Je zult eerst moeten weten wat het is, voor je de ouders weg doet.
Als je een koppel met kruipersziekte hebt zitten, is er best een kans dat andere vogels ook besmet zijn.

Maar ik vind het er voor polyoma nogal extreem uitzien en best apart dat de andere twee geen kenmerken hebben.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dianatjuhh

Hoii allemaal.

Ik heb de Gehele grasparkieten familie gratis afgegeven aan iemand die wel wist hoe ze ermoesten zorgen.
Dus mama + papa + de 4 jongen. en de albino pop heb ik appart gezet met haar man met broedblok maar ze heeft 1 ei in de kooi zelf gelegt en heeft nu beseft dat het winter is en is gestop met leggen en broeden.

gr diana

Sara

Hej,

Allereerst hoop ik dat 't goed komt met je parkietjes.
Wat ik ook wil zeggen, is dat ik niet goed begrijp dat je nu nog buiten aan 't broeden was met je parkietjes.
Het broedseizoen stopt in september en ik vind 't nu toch echt wel te koud om nog buiten te broeden.
Gelukkig heb je de parkietjes wel binnengehaald maar 't leek me toch echt niet gezond voor hen zo in november nog kleintjes...
Ook vind ik 't vreemd dat je in je laatste berichtje zegt dat je parkietje gestopt is met broeden omdat ie beseft heeft dat 't winter is. Dat heb ik echt nog nooit gehoord, het is gewoon aan jou om het broedblok weg te halen als het broedseizoen voorbij is (tenzij ze binnen zitten kan je ze wel laten broeden als de omstandigheden het toelaten etc).

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

dianatjuhh

ze hebben de hele tijd buiten gezeten. in september wilde ik de broedblokken weghalen maar toen begonnen er 1weer te broeden. Dus kon ik ze niet meer weghalen. als ik dan de andere broedblokken had weggehaald hadden de popjes zeker ruzie gehad. en toen waren de jongen Net 1 dag uitgevlogen en mama begon weer opnieuw. dus heb ik haar appart gezet. Ik had haar in de schuur niet binnen! dit gaat over de albino. Maar ze is toch gestopt. ik kan niet zomaar een broedblok weghalen ivm legnood!!. en toch is ze echt gestop het 1ne eitje dat in de kooi licht laat ze lings liggen en in het broedblok komt ze niet dus is ze gestopt met broeden het kan dus WEL.


Mars

Hallo Diana,

Allereerst krijgen parkietjes geen legnood als je blokken weg haalt. Ze zullen hun ei dan laten vallen of op een plekje neerleggen en dan niet meer neiuwe eitjes produceren. Ook had je kunnen besluiten het net gelegde ei weg te halen, maar dat is voor de volgende keer.

Verder vind ik het vreemd dat je een koppel met nest zo maar weggeeft. Dat voelt mij een beetje aan alsof je een parkietje/nest aan zijn lot overlaat. Maar goed, dat kan misschien aan mijn eigen bezorgdheid liggen.
Ik hoop voor je dat er geen sprake was van kruipersziekte en dat er geen andere vogels besmet zijn, anders zal het hele ritueel zich volgend jaar weer herhalen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Citaat van: baasje van Arno op november 13, 2009, 18:11:34


Allereerst hoop ik dat 't goed komt met je parkietjes.
Wat ik ook wil zeggen, is dat ik niet goed begrijp dat je nu nog buiten aan 't broeden was met je parkietjes.
Het broedseizoen stopt in september en ik vind 't nu toch echt wel te koud om nog buiten te broeden.


Precies!
Blokken dan gewoon weghalen, ook al liggen er eitjes in, grasjes gaan gewoon door anders. Broeden zich de dood in zelfs dus is aan ons om in te grijpen.
En de eitjes laten ze inderdaad wel vallen dan.