2 kooien

Gestart door Nathas, november 04, 2009, 11:07:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nathas

Beste freaksleden,

Wat een leuke site en goed forum!
Ik vroeg me af of het geen optie is 2 kooien te gebruiken voor het tam maken van 2 parkietjes tegelijkertijd.
Mijn situatie is: ik heb 2 jonge parkietjes sinds 3 weekjes. In het begin ging het tam maken zoals ik gewend was (ben al het trotse baasje van 2 hele tamme zij het solo parkietjes geweest) zij het dat 1
parkietje veel rustiger is als het andere. Geen probleem dacht ik maar het tam maken staat nu behoorlijk stil.
Omdat Wis (het rustige parkietje) wel behoorlijk tam te maken is en Sus (het angsthaasje) moeilijk dacht ik eraan om hen
tijdelijk in 2 kooien onder te brengen. Temeer daar mijn hondenvolkje wat onrust veroorzaakt en ik wel tijd en aandacht kan
geven maar kennelijk niet genoeg om 2 parkietjes tam te krijgen, dat is toch behoorlijk veel moeilijker ervaar ik. Wis gaat namelijk richting Sus
en niet zoals gehoopt omgekeerd......  >:(

Heeft iemand ervaring met het tijdelijk uit elkaar zetten van jonge parkieten? Misschien een slecht idee? Ik zoek naar de beste optie voor Sus en Wis...

Alvast bedankt en ik geniet van jullie site,

Groetjes,
Nathas.

pbos

Hallo,

ik heb het tot nu toe altijd zo gedaan met mijn parkietjes. Eerst een tijdje in aparte kooien tot ze tam genoeg zijn. Dat wil zeggen, in de kooi op de vinger en daar rustig blijven zitten. Vervolgens deed ik ze samen en ging dan verder met het tam maken. Het eerste begin heb je dan al. Ik moet zeggen dat ik nooit heb gemerkt dat ze het niet leuk vonden om een tijdje apart te zitten. Er zijn volgens mij zelfs mensen die twee parkieten hebben en ze altijd in een aparte kooi hebben. Dus ik zeg: ja, je kunt best tijdelijk je parkietjes apart houden!

Groetjes Peter

syl

Ook wij hebben onze parkietjes in één kooi omdat onze ene parkiet nogal vel was tegen het kleintje dat ze zelf had uitgebroed hebben we ze in twee kooien gezet.
Nu is dat parkietje er niet meer, helaas.
Maar als ze er samen uit waren ging het wel goed en zochten ze elkaar op.
Maar we hebben wel weer een andere erbij.
Ook deze zit in een aparte kooi, leek eerst tam kwam oponze vinger maar bleek dat Pipo dat alleen deed om bij Nanoe te zijn.
Ook wij zijn nu eerst bezig Pipo tam te maken in een aparte kooi en daarna zien we wel of Nanoe het accepteert om haar kooi te delen.
Ook mijn mening is dat je ze eerst apart kan houden dus en al ze er genoeg uit zijn als ze tam zijn dan zoeken ze elkaar wel op.

Nathas

Ha Peter en Syl,

Dankjewel voor jullie advies! Hoewel er lief gekroeld wordt denk ik dat ik dan toch maar voor 2 kooien ga temeer omdat
ik ze nu niet lekker kan laten vliegen omdat ik ze niet uit en in de kooi krijg op mijn vinger. Ik hoop wel dat ze even lief blijven
voor elkaar, het zijn makkertjes. Maar wat is belangrijker: lekker uit de kooi kunnen (dus redelijk tam zijn) of knuffelen maar in de kooi
blijven? En en zou het mooiste zijn.... 

Groetjes,


Nathas.

Nathas

ps. wat ik vergat: moeten de kooien dan wat verder uit elkaar staan of mogen ze naast elkaar? Groeten, Nathas.

Wouter

2 parkieten zijn prima tegelijk in 1 kooi tam te krijgen, hoor! ;)

pbos

Het maakt niet zoveel uit of de kooien dicht bij elkaar staan of iets verder van elkaar af. Zou alleen wel tijdens het 'trainen' de kooien iets verder bij elkaar wegzetten. Dit werkt mss iets makkelijker. En ze blijven echt wel leuk en lief doen tegen elkaar. Het gaat ook immers niet om maanden dat ze uit elkaar zijn! Ik heb namelijk onlangs ook een nieuw parkietje gekregen en die heeft maar een paar dagen apart gezeten. Hij stapte toen in de kooi op mijn vinger en bleef rustig zitten. Heb ze bij elkaar gezet en hij is nog steeds tam genoeg om hem in en uit de kooi te halen! Succes met je parkietjes!!! Kunnen ze straks lekker vliegen en spelen...

Groetjes Peter

Nathas

Ik heb Sus en Wis gisteren apart gezet (en dat vond ik moeilijk: immers ineens is de hand die voert een "grijp-hand" in 2 nieuwe kooitjes (ivm evt. dominantie als 1 in de oude kooi blijft) en wat er gebeurd is eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik wilde:
ze zijn nu alleen maar bezig met het zoeken naar een uitweg in de kooi en hard naar elkaar roepen omdat ze samen willen zijn...............  :(  Maakt mij met hen een beetje verdrietig.... Hoe lang zal ik het afwachten? 

Grjs, Nathas.

pbos

Duurt vast niet zo lang. Gewoon een paar daagjes afwachten. En veel met ze gaan trainen. Des te eerder kunnen ze weer bij elkaar in de kooi. Succes, maar dat gaat vast wel lukken!

Caradow

Persoonlijk vind ik dit dus grote onzin...

Je zet de vogels nu apart, omdat JIJ wilt dat ze heel tam worden.. niet omdat het welzijn van de dieren voorop staat.
Je merkt het zelf al, ze zijn nu op zoek naar elkaar. Laat ze toch samen ziten, oefen zo vaak als je kan met ze en ze worden heus wel tam. Ook al kan het wat langer duren, tenslotte zullen ze zich eerder richten op soortgenootjes dan op ons, mensen. Het was nog anders geweest als je ze gelijk bij aanschaf nog even apart had gehouden, om op afstand aan elkaar te wennen, maar ze nu uit elkaar halen, terwijl ze al de nodige steun aan elkaar hebben, is eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van de vogels.

Milo-Pixel

Ik sluit me volledig aan bij Caradow..

Het zal misschien iets meer tijd kosten, maar 2 in 1 kooi worden echt wel tam! Vaak als één van de twee de eerste stap zet, heeft de ander zoiets van 'als hij dat kan, kan ik het ook' ;)
Mijn eerste twee parkietjes heb ik ook samen gekocht, en 1 van de 2 was een onderzoekertje, een deugniet. Doordat zij heel veel durfde, heeft Pixel geleerd van haar dat ik niet zo eng was. Had ik Pixel alleen gehad, weet ik zeker dat het veel langer had geduurd, omdat zij gewoon een neurootje is.

Persoonlijk zou ik 2 parkietjes, die het goed met elkaar kunnen vinden, nooit meer uit elkaar halen (alleen bij noodgevallen, en dit is in mijn ogen absoluut geen noodgeval ;) ).

Nathas

Sus en Wis zijn samen!

Had ik inderdaad gelijk vanaf het begin een paar daagjes moeten doen (weer wat geleerd!)..... ze werden steeds onrustiger en dat vond ik heel erg naar voor ze.
Ter verdediging: was absoluut niet bedoeld om ze HEEL tam maken, genoeg om ze lekker te laten vliegen en dat kan toch alleen als ze handtam zijn??), ik wil ze niet hun leventje in de kooi zien slijten!  Dat ben ik ook niet gewend van mijn andere lieverds. Vandaar ook mijn vragen, ik ben geen dierenbeul!!!

Wis stapte overigens doodleuk op mijn vinger  van haar nieuwe naar haar oude kooi dus: het versnelt het proces zeker om ze even alleen te hebben...... alleen....... volgende keer gelijk en niet later...... (Sus zit mijn zijn rug naar me toe en wil me vast een week niet zien maar dan begin ik weer opnieuw met hem, ik geef niet op).

Snel aan de training.
Bedankt allemaal!

Nathas.


Milo-Pixel

Citaat van: Nathas op november 08, 2009, 13:08:44
Ter verdediging: was absoluut niet bedoeld om ze HEEL tam maken, genoeg om ze lekker te laten vliegen en dat kan toch alleen als ze handtam zijn??), ik wil ze niet hun leventje in de kooi zien slijten!  Dat ben ik ook niet gewend van mijn andere lieverds. Vandaar ook mijn vragen, ik ben geen dierenbeul!!!

Niemand hier heeft jou aangevallen, en niemand heeft jou een dierenbeul genoemd.. Geen reden tot verdediging dus ;)

Fijn dat ze weer samen zijn! :)

Mars

Soms is het beter parkietjes meteen samen te zetten, maar soms kan het handig zijn om ze even los van elkaar te houden (om ze wat tam te meken). Zoiets verschilt toch per vogel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..