te lange nagels

Gestart door ronald95, oktober 25, 2009, 17:44:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronald95

mijn parkietjes hun nagels zijn te lang. tot nu toe hebben ze er nog geen last van ondervonden maar volgens mij kan dit niet lang meer duren. hoe kan ik ervoor zorgen dat ze terug korter worden en dat blijven?

ibi

Je kan ze door een DA laten knippen, en dan voor stokken zorgen met verschillende diktes ;)

pinootje

Ik zelf heb zandhulsjes om de stokjes zitten, houd goed in de gaten of Speedy's (en daarvoor Pino's) pootjes ertegen kunnen en niet beschadigd raken, hierdoor groeien de nageltjes ook niet zo hard of in ieder geval wordt er dan dan steeds een stukje afgeschuurd. Ook krabben/krabten ze allebei weleens hun kopje aan de zandhulsjes. Het is fijn zand dus ze hebben zich er nog nooit aan verwond. Gewoon per 4 stuks te koop inde dierenwinkel.

Milo-Pixel

Citaat van: pinootje op oktober 25, 2009, 19:36:05
Ik zelf heb zandhulsjes om de stokjes zitten, houd goed in de gaten of Speedy's (en daarvoor Pino's) pootjes ertegen kunnen en niet beschadigd raken, hierdoor groeien de nageltjes ook niet zo hard of in ieder geval wordt er dan dan steeds een stukje afgeschuurd. Ook krabben/krabten ze allebei weleens hun kopje aan de zandhulsjes. Het is fijn zand dus ze hebben zich er nog nooit aan verwond. Gewoon per 4 stuks te koop inde dierenwinkel.

Deze hulsjes zijn niet aan te raden.. Het kan enorm mis gaan, en de voetzooltjes flink verwonden. Beter is het om stokken (natuurlijke) van verschillende dikten in de kooi te hangen, en slijtstokken :)

ronald95

kan ik ze ook zelf knippen en wat is ongeveer de maximum lengte van hun nagels

Caradow

Ik raad je aan om het knippen eerst door ene dierenarts te laten voordoen, voor je er zelf aan begint..

taar95

hoe weet je wanneer de nageltjes van je parkiet precies te lang zijn?
zit hier een bepaalde lengte aan, of verschilt dit?
groetjes

Mars

Nee, daar zit geen richtlijn of voorbeeld voor.
Wat belangrijk is, is dat je parkietje er geen last van krijgt. Bijvoorbeeld doordat het zijn pootjes niet goed meer om de stok kan klemmen.

Over het algemeen geldt: bijknippen hoeft niet, zorg liever voor verschillende diktes stokken en zo'n betonnen of kalken zitstok (pedi perch) evt.


En voor iedereen:
Gebruik nooit zandhulsjes!!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Het nadeel van zandhulsjes zijn dat het net schuurpapier is die niet alleen schuurt aan de nageltjes bij het landen en wegvliegen, maar ook de zachte delen van het pootje schuurt als de vogel gewoon zit.

Heel veel verschillende soorten diktes van takken helpt meestal al om lange nagels te voorkomen
Als een parkiet gewoon zit en je ziet dat de nagels aan de voortenen zo ver om de stok heen slaat dat ze de nageltjes van de achtertenen raken dan is zo'ie zo die stok veel te dun.

duintje

#9
*Knip*
Zoals al eerder in dit topic is gezegd, het is af te raden zandhulsjes te gebruiken.
Ronald wil voor de eerste keer de nageltjes van zijn parkiet knippen, dit moet dan door de dierenarts gedaan worden.
Ik heb in de tekst geknipt omdat het advies in dit geval schadelijk kan zijn voor het parkietje.
Gr. Lisanne