bloed bij verliezen veer

Gestart door Astrid_van_Steenwijk, oktober 10, 2009, 19:28:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Astrid_van_Steenwijk

Hoi Allemaal,

Wij hebben een parkiet, maar hebben hier eigenlijk weinig verstand van. Een paar jaar geleden (3-3,5 jaar) heb ik een tamme parkiet gevonden bij mijn toen malige werkplek. Hij was tam, want ging buiten direct op mijn vinger zitten. Omdat wij zelf katten hebben, heeft mijn broer toen deze parkiet in huis genomen. Niemand reageerde op de advertentie van een gevonden parkiet, waardoor mijn broer hier voor heeft gezorgd. Na een tijdje heeft hij er een twee parkiet bij genomen, omdat hij het toch ook wel zielig vond zo alleen.

Deze parkiet heeft hij bij de dierenwinkel gekocht en is helaas vorige maand overleden (denk ongeveer 2,5 jaar). Wij dachten dat kan gebeuren en hebben het daar bij gelaten. Nu heeft mijn broer een baan in ierland aangeboden gekregen en mocht op korte termijn vertrekken. Wij hebben alle kennissen in de omgeving gevraagd of deze hem wilde hebben, maar helaas tot op heden niemand gevonden. Omdat wij wel willen weten dat hij goed terecht komt, hebben we besloten om hem toch zelf te verzorgen tot dat we er een goede plek voor hebben gevonden.
Hij staat nu in een kamertje waar de katten niet bij komen en laten hem regelmatig vliegen. We merken dat hij al wat meer gewent raakt, fluit er vrolijk op los (zeker als de muziek aan staat) en gaat steeds makkelijker op onze vinger zitten.

Vanavond gingen wij de kooi verschonen en dat laten we hem ook steeds vliegen. Vind hij normaal geweldig. Echter verloor hij een veer. Normaal geen probleem, maar mijn man zag dat er bloed aan de veer zat. Ook zag ik dat hij minder makkelijk vloog en het liefst bleef hij op 1 plek zitten. Als hij wel ging vliegen zaten er ook druppels bloed op de plekken waar hij in de buurt kwam (op mijn kleding nadat hij op mijn hoofd had gezeten, maar ook bij de muren).
Wij hebben dus geen idee of het kwaad kan, wat het kan zijn en wat we moeten doen. Hij was nu nog makkelijker te begeleiden naar zijn kooi en hij was meer aan het klauteren dan aan het vliegen.

Kunnen jullie mij helpen door hier wat meer informatie over te geven en wat wij moeten doen?
Afgelopen donderdag zijn we nog naar de dierenarts geweest, omdat ik dacht dat zijn nagels wel heel lang waren. Dit was echter niet het geval en hij zag er nog goed en gezond uit volgens onze dierenarts. Hij gaf ook aan dat hij nog redelijk jong was, hij gokte een jaar of zes, gezien zijn snavel.

Graag zien we jullie antwoord tegemoet!

lovesbudgies

Hoi Astrid,

je moet even je parkietje vastpakken en kijken waar het bloed precies vandaan komt, hoe groot het wondje is en of het nog bloedt.
Daarna kan je het schoonmaken met betadine.
Parkieten mogen niet veel bloed verliezen, dus als het heel erg bloedt moet je het stelpen en even naar de dierenarts.

Waarschijnlijk heeft je parkietje last van een bloedpen:

CiteerEen bloedpen is een pen waarbij bloed in de schacht zit.
Het hulsje kan aanwezig zijn. 
Bij een dergelijke pen is een bloedvaatje in de follikel gesprongen. 
Dit kan gebeurd zijn door een plotselinge stoot of door een ziekte. 
Een bloedpen moet men niet trekken maar gewoon uit laten ruien.

Als het inderdaad bloedpennen zijn, kan je ze laten weghalen door de (vogel)dierenarts, want het lijkt er wel op dat hij er pijn aan heeft.

Astrid_van_Steenwijk

Bedankt voor je antwoord. Nadat ik die gisteravond had gelezen ben ik nog even bij hem gaan kijken. Hij was echter al aan het slapen, zat er rustig bij en geen bloed meer in de kooi. Het bloed kwam er ook niet echt uitstromen, alleen bij het vliegen. Besloten om het voor nu even te laten en vanmorgen verder te kijken.
Hij was vanmorgen al weer vrolijk aan het fluiten. Even uit zijn kooi en gehaald en hij vliegt nu weer prima, ook geen bloedspetters meer te zien.

Hopelijk was dit een eenmalig iets, bedankt voor de reactie in ieder geval.

Astrid