Alleenstaand popje blijft eieren leggen

Gestart door Glitch, oktober 07, 2009, 13:13:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glitch

Beste allen,

Bijna 2 jaar geleden hebben we een jonge grasparkiet (6wk) van een kweker gekocht. In eerste instantie dachten we dat het een mannetje was vanwege de vel blauwe neusdoppen. Dit trok echter na een half jaar bij maar we wisten het pas echt zeker toe ze een jaar geleden voor het eerst een ei legde. We hebben nu dus een popje met de naam Timo. Mijn ouders en inmiddels mijzelf hebben al vele grasparkieten gehad maar nog nooit meegemaakt dat een grasparkiet een eieren legt. Na dit forum te hebben doorgeplozen lijkt dit geen unieke situatie te zijn maar ik heb er wel een vraag over.

We zijn inmiddels een jaar verder en Timo legt met enkele dagen tussen een broedperiode weer een volledig nest aan eieren. Ze heeft geen last van legnood of iets dergelijks maar omdat ze eigenlijk constant broeds is komt ze maar weinig haar kooi uit. In haar kooi zit ze vaak op de grond of op een stokje in de broedhouding, ook hangt ze vaak op de kop. Ik vind het zielig voor haar en ik zou ook graag weer een gezellige grasparkiet willen hebben. Mijn vraag is dan ook, is er wat aan te doen om het broeden te doorbreken. Ik heb er al eens over nagedacht om een mannetje erbij te zetten maar ik heb helemaal geen verstand van het kweken van grasparkieten, laat staan dat ik er de faciliteiten voor heb.

Ik hoor graag van jullie als er andere oplossingen zijn.

Update: wat ik nog vergeten was te zeggen. Ik haal de eitjes wel direct weg. Moet ik soms een volledig nest de volledige broedperiode laten liggen zodat ze weet dat het kansloos is.

valenta

#1
Hoi Glitch,

Allereerst welkom op dit forum.

Zelf heb ik ook een parkietje die een aantal keren eieren heeft gelegd. Ik heb de eieren niet meteen uit de kooi gehaald, maar ze eigenlijk iets korter dan een maand laten liggen.

Of dit correct is weet ik niet, maar zij heeft sinds die tijd geen eieren meer gelegd.

Hier moeten de experts maar even op reageren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wouter

Het is beter om de eitjes te laten liggen. Deze zijn toch onbevrucht. Als je deze weghaalt zal ze door blijven leggen. Ze zal de eitjes vanzelf afstoten en dan kun je de eitjes weghalen.

Glitch

Citaat van: Wouter· op oktober 08, 2009, 17:53:54
Het is beter om de eitjes te laten liggen. Deze zijn toch onbevrucht. Als je deze weghaalt zal ze door blijven leggen. Ze zal de eitjes vanzelf afstoten en dan kun je de eitjes weghalen.
Bedankt voor de reactie. Ik zal dit bij de volgende broedsessie uitproberen, hopelijk is dit de oplossing.