Sinds kort bijt ze

Gestart door smarty, oktober 06, 2009, 11:59:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smarty

hallo ik heb niet een gewone vraag over een parkiet die bijt.

Onze parkiet is een week uit logeren geweest en nu ze terug is toont ze ander gedrag.
Ze is heel tam, praat honderd uit en ik kan haar zo uit haar kooi halen als ik wil en weer terug zetten.
Maar toch merk ik dat ze soms steeds vaker bijt en zomaar om niets.
We waren met haar balletje aan het spelen en ik zei kopje koffie (omdat ik haar dat wil leren) en ze kwam aanrennen en beet me.
Daarna nog een keer.
Toen zat ik op de laptop en ze zat op het toetesenbord naar me te kijken en ze loopt naar ze toe en bijt me, zomaar!
Dat deed ze nooit.
Ik zeg dan nee en zet haar in haar kooi.

Nu vroeg ik me af hoe kan het dat ze dat ineens doet.
En helpt het dat ik haar gelijk in haar kooi zet?
Ze gaat dan schreeuwen in de kooi, en zit echt naar mij te kijken heel de tijd.


groetjes Deborah en Sproetje

NatasjaTommy

Misschien is het bij het logeren wel iets gebeurt? :-[

Wouter

Hoe oud is ze? Het kan zijn dat ze in de puberteit zit. Het in de kooi zetten zal de situatie zeker niet verbeteren, eerder verslechteren. Er zijn zelfs verhalen dat een, dan weliswaar een papegaai, maar toch, had aangeleerd om zijn baasje te bijten als hij naar de kooi wou, omdat hij gestraft werd dmv het naar de kooi brengen. Wel zo gemakkelijk.

Ook het nee zeggen werkt alleen als ze dat commando kent. Zodra ze dit nog niet heeft geleerd, ziet ze dit alleen als extra aandacht, waardoor het bijten alleen maar zal vermeerderen. (is dat een woord trouwens)

Negeren is dus een betere optie.

smarty

Ze is nog geen jaar.
Ik wist niet dat vogels ook een soort pubertijd hadden.
Ik ga het gewoon heel consequent zeggen.
Het grappige is als ze op mijn vinger gaat zitten en ik zie dat ze wil bijten zeg ik NEE! en dan kijkt ze me aan en gaat heel langzaam met haar snaveltje naar mijn vinger, en als ik nogmaals nee zeg stopt ze maar toch heel sniekie doet ze haar snaveltje tegen mijn vinger aan.

bedankt voor de reacties!

hillie

Als ze nog geen jaar is, is ze in de pubertijd.
Die duurt van de derde maand tot 1 jaar.
En daarom zal ze waarschijnlijk  eens gaan bijten.
Daarom is ze ook sikkeneuriger geworden.
Het gedrag zo veel mogelijk negeren dan leert ze het hopelijk wel af.
Even vol houden. ;)

FlyGirl

uit ervaring met mijn vorige parkieten heb ik gezien dat negeren beter werkt dan nee roepen (of wat dan ook roepen)
Bij mijn eerste parkiet riep ik altijd "aaauw" omdat ik dacht misschien snapt dat hij me pijn doet. (honden en katten snappen
dat, en wist ik veel) maar die parkiet bleef bijten. Soms ook keihard aanvallen op mijn vingers. Geen pretje.  Nu ben ik 2 keer gebeten
door Lola, ze was aan het onderzoeken en gaf me een bijt (niks vergeleken met de beten van Sjors RIP) ik heb het genegeerd en praat juist met m'n parkieten als ze het goed doen.. "Goed zo.., braaf, geef poot enz enz" Lola en Freddy zijn nu een maand? bij mij maar de omgang met deze twee is een stuk leuker dan met Sjors op het laatst

smarty

Bedankt, ik heb veel aan jullie verhalen en snap dat t puberteit is. Groetjes Deborah &  Sproetje