wat voor drinken behalve water en roosvicee?

Gestart door Federerfan, oktober 04, 2009, 21:36:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik geef Noddie en Bennie elke dag vers water (in de zomer soms meerdere keren per dag) en op woensdag geef ik ze roosvicee in plaats van water. Zijn er andere dingen die je ze te drinken kunt geven?

Wat me opvalt, is dat Noddie en Bennie van appels houden maar dat dat op dit moment het enige fruit is dat ze lekker lijken te vinden (ik heb verder geprobeerd: ananas, banaan, framboos, braam, aardbei en blauwe bes). Heeft iemand een soortgelijke ervaring en wat voor fruit zouden ze dan verder lekker kunnen vinden?

Parkietentop

Als mijn parkietje Koko niet haar fruit opeet pers ik af en toe een beetje sinaasappelsap.
En dat vind ze heerlijk!

roha

In plaas van fruit kun je ook groentes aanbieden, zelfs een rood pepertje lusten ze!!

Federerfan

Citaat van: Parkietentop op oktober 05, 2009, 10:39:26
Als mijn parkietje Koko niet haar fruit opeet pers ik af en toe een beetje sinaasappelsap.
En dat vind ze heerlijk!

Leuk! Ga ik ook proberen.

valenta

Wat je kan proberen is een smoothie te maken.. Bij mij is het helaas mislukt maar wellicht heeft het bij jou wel baat  ;D

joyce.en.pietje

Wat leuk, roosvicee heb ik nog nooit van gehoord.
Mag dit gewoon elke willekeurige roosvicee zijn?

Fruit en groente eet die van mij niet, hij heet alleen maar zaad, en af en toe een hard geworden stukje brood..

Mars

De normale versie van roosvicee. Met de gele dop dus.

Verder gewoon klaarmaken alsof je het zelf op zou drinken (aangelengd dus)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Als grasjes groente en fruit eten hebben ze eigenlijk helemaal geen extra vit. C nodig dus ook geen roosvicé, maar soms in bijv. rui periodes kunnen ze wel wat extra's gebruiken.

Er bestaan kant en klare vitamine preparaten die je door het drinkwater kunt doen. Het nadeel alleen van vitamines is dat ze snel vervliegen, ook de vit. in roosvicé is er eigenlijk na een paar uur al uit.
Dus het meest nuttige zijn toch de vitamines die ze via fruit en groente binnen krijgen.

En persoonlijk zou ik de roosvicé dunner aanlengen dan dat je het zelf zou drinken.

Ik heb voornamelijk buitenvogels en hier krijgen ze zo'ie zo aangezuurd water ivm eventuele bacteriën die ze buiten sneller op lopen dan binnen.
Ook geef ik regelmatig preventief wat gezacept door het drinkwater om hun jodium gehalte op peil te houden en gedurende de winter maanden en de najaarsrui periode krijgen ze hier multivitamines door het drinkwater, maar wel steeds afgewisseld.

Parkieten-Freak

#8
Roosvicee bevat o.a. rozenbottels, deze vruchtjes zijn rijk aan vitaminen en andere nuttige stoffen.
Rozenbottel bevat veel vitamine C. Voor vogels is deze vitamine echter minder interessant omdat zij deze -in tegenstelling tot de mens- grotendeels zelf aan kunnen maken.


Helena

Citaat van: Parkieten-Freak op november 28, 2009, 13:03:50
Roosvicee bevat o.a. rozenbottels, dez vruchtjes zijn rijk aan vitaminen en andere nuttige stoffen.
Rozenbottel bevat veel vitamine C. Voor vogels is deze vitamine echter minder interessant omdat zij deze -in tegenstelling tot de mens- grotendeels zelf aan kunnen maken.

Ja klopt, alle dieren behalve de mens, mensapen en cavia's kunnen vitamine C zelf aanmaken.

Daarom zou het handiger zijn, vogels voer en drinken aan te bieden waar meer in zit dan alleen vit. C

KIP EN KIM

dat van die roosvicee wist ik niet. maar is een erg leuk weetje. heb het even geprobeerd met mijn kippie en het liefst zwemt ie erin.
had het in een groot glas voor mezelf zitten en hij kroop bijna in me glas haha :P hij heeft ook allemaal pennen op z'n koppie zitte want hij zit volop in de rui dus misschien heeft ie er inderdaad nog wel een beetje baat bij ook
groetjes

SjempieJ

Ik probeer mijn parkietjes ook wel is fruit te geven, maar ze willen het niet echt hebben. Ik zal wel een keertje persen misschien vinden ze dat wel lekker!! ;D
Leuk idee!!

Groetjes

Idske

Citaat van: Parkieten-Freak op november 28, 2009, 13:03:50
Roosvicee bevat o.a. rozenbottels, deze vruchtjes zijn rijk aan vitaminen en andere nuttige stoffen.
Rozenbottel bevat veel vitamine C. Voor vogels is deze vitamine echter minder interessant omdat zij deze -in tegenstelling tot de mens- grotendeels zelf aan kunnen maken.

Roosvicee geef ik ook wel eens aan Coco, maar wat ik me afvraag, ik vind het zelf altijd zo ontzettend zoet... Wel hardstikke lekker, maar is het niet veel te zoet voor parkietjes? Ik bedoel de snoepstokken zijn ook nogal zoet en niet zo heel gezond. Ik moet er wel bij vermelden dat ik de roosvicee behoorlijk verdun.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

lovesbudgies

Je moet het geven zoals je het zelf ook zou drinken. Dus niet te zoet, dan moet er wat meer water bij.
Geef het eens per week, wat vaker mag als je parkietje in de rui is.

Wat betreft de snoepstokken, daar zit heel veel honing en suiker op, en daar worden parkietjes dik van.
Van eens per week roosvicee zullen ze gelukkig niet dik worden.


Helena

Roosvicé is een handig vervangingsmiddel voor als je parkieten hebt die geen groente of fruit willen eten en dan zeker een heel stuk meer verdunnen dan wij zelf zouden drinken, maar eigenlijk heeft een grasje nog veel meer vitamines nodig en niet alleen vit. C die ze inderdaad zelf aan maken.
Variatie is vaak het sleutelwoord.
In noten en zaden zitten veel vit. E, maar ook vit. B en B complex en vit. D zijn belangrijk en deze zitten allemaal in zaden, noten, groentes en fruit, dus alleen roosvicé in helaas niet voldoende.