Verkleuren De Pluimpjes?

Gestart door Ushuaia, augustus 28, 2005, 18:38:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ushuaia

Ik heb al even gekeken via de zoekfunctie maar kon niet echt iets vinden...
maar verkleuren parkietjes als ze ouder worden?
Het snaveltje verkleurd wel, maar ik zie bij mijn jong vogelje dat de onderkant van zijn kont/borst een beetje blauwig word, en hij krijgt grijze ringen in zijn hals?
Toen ik ze kocht 2 weekjes geleden was ze groen/geel.

Sara

De kleuren van de veertjes verkleuren alleen een beetje tijdens de rui.De kleuren worden dan soms feller.Bij de meeste grasparkietjes komen er van die donker zwarte tekeningen op de vleugels en kop en op de nek.Meestal verdwijnen die stilaan op het voorhoofd.Sommige parkietjes hebben die tekeningen niet bv. albino's.
Je kan naar de kleuren kijken op deze site: http://www.grasparkiet.com/kleuren.asp

Veel geluk er mee! Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Dick uit Aruba

Ja, dat zou best wel eens kunnen.

Als ze alle "nestveren" kwijt zijn, kan het best zo zijn dat de kleuren intenser worden. Bepaalde kleuren die heel flauw waren, komen wat meer naar de voorgrond.

Zo heb ik een geel parkietje, Advocaat, die op jonge leeftijd voornamelijk geel was en het had heel ver weg een lichte groene waas over zijn verenkleed. Nu hij ouder is, is het groen intenser geworden en kan men niet meer zeggen dat hij geel is, ook niet groen maar...raad eens?...geel-groen.
:D

Parkieten-Freak

Een groene parkiet wordt niet blauw. Omgekeerd ook niet trouwens.
Wel kan kleurverandering soms aan de lichtval liggen, en ook na de jeugdrui worden de kleuren wat intenser en kan het zijn dat een bepaalde tekening wat uitgesprokener wordt.


coca cola

Volgens mij kan het wel hoe kun je dit anders verklaren ik zal je even 2 foto's sturen het is het zelfde vogeltje hoe kan een vogeltje zo verkleuren!

[verwijderd door de beheerder]

Chantalleke

Hoi Coca Cola,

Grappig om te zien dat je parkietje zo verkleurd is.  :P Maar ik denk dat Parkietenfreak bedoeld dat een parkietje niet van een blauwe kleurslag (dus wit of geel kopje en vleugels met blauwe buik) naar een groene kleurslag (geel kopje en vleugels en groene buik) zal veranderen. Ik persoonlijk vind ook dat dit bij jouw parkietje niet gebeurd is. De kleurslag die het meest overeenkomt met jouw parkietje is geelmasker-hemelsblauw, alleen lijkt de gele gloed dus ook op zijn buikje te zitten na zijn jeugdrui. Dit is wat de meeste mensen ook bedoelen met het intensiever worden van de kleuren.

Groetjes,
Chantal

coca cola

Ja dat kan ook dat ze dat er mee bedoelen maar hij is best geel aan het worden ook zijn lijfje is geel/ groen aan het worden maar ja het gaat er om hij is heel erg lief en ondeugent.
Ik zou hem niet willen missen ook al kocht ik hem toen hij blauw was.

Sara

#7
Wat raar dat ie zo vn kleur is veranderd.Ik vind het wel vreemd dat die eerste een paarse neusdop heeft,mijn mannetjes zijn jong en hebben een blauw-witte neusdop. :D
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

#8
Hey Baasje van Arno

Even off topic  :blush:

Jonge mannetjes hebben een roze tot paarse neusdop die blauw wordt
Jonge popjes hebben een blauw witte neusdop die bruin wordt.

En nu weer on topic  :blush:

Hey Coca cola

Wat leuk dat je parkietje zo veel veranderd is van kleur :P
Wat Chantalleke schreef is inderdaad hetgeen wat parkietenfreak bedoeld. Een blauw parkietje zal niet geel of groen worden.

vele groetjes

Sara

Arno die ik eerst had,had een wit-blauwe neusop.Nu is die vanonder paars aant worde en de rest is nog wil-blauw.Bij mijn nieuwe parkietjes is die ook wit-blauw en ik weet zeker dat het een mannetje is.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Bovenstaande heeft Chantalleke zeer goed uitgelegd.
(ik wist overigens niet dat het hier om een geelmasker parkiet ging).

Schijnbaar is na de jeugdrui het gele pigment wat gaan overheersen, waardoor de bevedering op de buik groener is.

Daarnaast heb je ook nog een beetje te maken met lichtval.
Ik vind dit kleurverschil opvallend groot overigens, wellicht weet iemand anders hier meer over te vertellen. ;)







coca cola

Ja dat lijkt mij zeer interesant om hier meer over te weten te komen dus als iemand hier iets van af weet wil je het dan vertellen.
Maar het is nu wel te zien denk ik dat het kan.
Denk je dat hij na de volgende rui dan misschien weer gaat verkleuren.
Zo krijg je wel iedere keer een ander vogeltje best geinig

Anita & Marisa

Hoi Coca Cola,

Geweldig hoe je parkietje een beetje een metamorfose is ondergaan, hihi!
Leuk dat je voor en na foto's hebt! Super!
Wij zijn ook erg benieuwd hoe dit zoooo kan verkleuren. Normaal gesproken wordt een parkietje wat intensiever van kleur, maar zo'n verandering hebben wij ook nog nooit gezien.

Weet je zeker dat je ouders niet stiekem het vogeltje hebben geruild  :P  ;)

Veel liefs,
Anita en Marisa