5 weesjes

Gestart door bernadette de kock, september 30, 2009, 16:21:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bernadette de kock

hallo mensen op het forum,

een vraagje; sinds gisteren zijn onze parkieten baby weesjes.
de papa kijkt er niet naar om, en de mama is gisteren overleden.
de oudste ,van 4 weken, pakt de spuit niet en ook niet van het lepeltje.De jongste, ongeveer 2 weken, eet wel maar hoeveel mag die ongeveer hebben?

dus; hoelaat ik de vogels het beste eten? en hoeveel en wanneer moeten ze eten?
ik heb al vrij genomen van mijn werk, om ze te voeren maar hoe  pak ik dit het beste aan????

tips zijn ook welkom natuurlijk,  ook over de verzorging,het is de eerste keer dat ik ervoor kom te staan.

alvast bedankt allemaal

Sanne

Beste Bernadette,

Mijn mening is dat je het beste voor de kleintjes 'pleegouders' kan zoeken. Je zou op marktplaats kunnen kijken of iemand jonge parkietjes aanbied en dan vragen of ze nog een nestje hebben met leeftijdsgenootjes van jouw babietjes en of je er 1 of 2 bij mag leggen.
Met de hand voeren, zeker bij parkietjes van 2 weken, is een groot risico.
Ik weet niet zoveel van handopfok; ik heb zelf ooit wel twee dagen een parkietje die net uit 't ei was in leven gehouden, maar daarna naar een voliere gebracht waar een parkiet een nestje had. Het vogeltje is daar verder opgegroeit en dat is goed gegaan.
Wat heel belangrijk is is dat je pas voert als de krop leeg is. Ik weet niet precies hoeveel ze mogen hebben, maar aan de krop kan je wel redelijk zien hoeveel ze binnen hebben gekregen.
Verder is het belangrijk dat je de jonkies op de juiste temperatuur houdt. Nu de moederparkiet dat niet doet zullen ze snel afkoelen. Het jonkie van 4 weken zal zich redelijk warm houden, maar die van 2 weken zal het daar moeilijker mee hebben.

Hopelijk heb je er wat aan en kunnen andere leden de rest van je vragen beantwoorden ;)

Groetjes,
Sanne

Caradow

Vanaf 2 weken is het redelijk te doen en de risicos zijn een stuk minder groot dan bij een pasgeborene...

Hoeveelheden kan ik je niet mee helpen, zorg wel dat de krop goed leeg is voor je weer voerd..

De oudste kun je wat trosgietrst al aanbieden, die hebben de leeftijd dat ze al ze zelf wat gaan knabbelen.

Mars

#3
In ieder geval moet er 10% lichaamsgewicht bij per voeding (dus vooraf wegen en daarna nog eens).

Hier is een link waar je meer kunt lezen: http://www.fluffies.org/nl/algemene-verzorging-van-papegaaien-en-parkieten_handopfok-vt2668.html Het beste plaats je ze bij een ander koppel in, misschien dat er iemand in je omgeving kleintjes heeft (denk eens aan marktplaats om iemand te zoeken).

Bij de oudste zou je kunnen kijken of hij zich redt met trosgierst (in eerste instantie) en zaad. Sommige parkietjes zijn heel vroeg... (en daar heb ik ervaring mee).
En anders zul je hem toch moeten dwingen... je zult zien dat hij even moet wennen aan de handopfok.

Maar zelf eten is bij een vogeltje van 4 weken zeker een mogelijkheid.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bernadette de kock

hoi allemaal,

ik heb de oudste onder tussen wat apart gezet omdat hij de kleintjes aan begon te vallen, met trosgierst en wat fijner eivoer.
wat water iin in plat schaaltje en dat gaat goed.
dus die redt het wel.

ik had al voor een ädoptie gezinnetje gekeken en een paar parkieten liefhebbers gebeld maar of ze stonden er niet open voor of ze hadden geen nestje.
ik kan alleen maar hopen dat ze het redden.

bedankt in ieder geval....gr. bernadette

Mars

Probeer het kleintje wel zo snel mogelijk ook zaad te geven. Bijvoorbeeld 's ochtend en 's avonds een half uurtje trosgierst en de rest vd dag alleen zaad voorzetten. Trosgierst en eivoer vormen samen geen goede complete voeding.

Sterkte er mee! Houd je ons op de hoogte?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bernadette de kock

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

de oudste willen we deze week nog terug in de voliere zetten, want hij eet best redelijk al en fladdert er aardig op los.
de anderen zullen wel de hele winter binnen moeten blijven denk ik , want  het word toch steeds kouder 's nachts.
of denken jullie dat het wel zou gaan nog? over een week of 4?


ze zijn in ieder geval nog levendig genoeg dus tot nu toe gaat het goed.

groetjes bernadette

Wouter

Als je de parkietjes buiten wilt zetten is het het beste om dat te doen als de binnentemperatuur ongeveer evengroot is als de buitentemperatuur. Over 4 weken zal ik dat dus niet meer aanraden. Ik weet zelfs niet of dat nu nog wel een goed idee is om de oudsten naar buiten te brengen...

bernadette de kock

Goededag allemaal,

de oudste fladderde vanochtend de hele kamer door.....dus hebben we hem toch in de volière gezet.
hij is nu maar 1.5 dag binnen geweest, en kan dus eventueel nog in het nestkastje terug kruipen.

hij wilde met het spuitje niet eten en tot onze verbazing, voert zijn "opa"hem nu in de volière.
en hij eet wat zaden die op de grond liggen.

het was vanochtend geweldig om te zien dat ze alle 5 nog leven, want de kleinste was gisteren toch wel
"kritiek".

maar ze vallen niet meer terug in gewicht en beginnen zelfs wat aan te komen.
dus ik krijg goede moed nu dat ze het wel gaan redden. Het is voor ons allemaal even wennen geweest denk ik...

groetjes tot binnenkort bernadette

bernadette de kock

Hallo allemaal,

zoals jullie misschien wel hebben gelezen, hebben wij sinds dinsdag 5 weesjes.
nu doen ze het boven verwachting goed, ze eten heel goed komen allemaal goed aan in gewicht.
maar het kleintje weegt maar 14 gram en komt totaal niets aan.
hij rust goed, is heel alert bij het eten en doet het gewoon goed.

maar wil helemaal niet groeien.
hij weegt dus 14 gram en eet minimaal 10% van zijn gewicht soms zelfs meer.
heeft iemand tips?

ik hoop dat hij het red maar hij moet toch wel gaan groeien langzamerhand.

bedankt alvast groetjes detje

bernadette de kock

hallo,

als we de jongste voeden is het net of er lucht in de krop zit.....kan dat kloppen of is dat normaal?
het spuitje is lucht vrij...dus daar kan het niet aan liggen.
wie kan me helpen?

bedankt alvast groetjes detje

bernadette de kock

helaas, gisteren is de kleinste parkiet,twinkle, overleden.
we waren er van overtuigd aan het raken dat hij/zij het zou gaan redden en gisteren was het ineens afgelopen.

nu ligt hij/ zij lekker bij de mama in hun eigen parkieten hemeltje zeggen de kinderen......
toch moeilijk, samen een ruime week vechten, nog ander voer gehaald bij de dierenarts, maar helaas......

maar de andere 4 doen het geweldig, alleen bijt de oudste onze vingers kapot, boos aankijken of negeren helpt niet....mijn man zegt dat dit normaal is.....dat ze moeten leren wat ze wel en wat niet kunnen eten.
klopt dat?
want dit is vrij pijnlijk moet ik zeggen.

groetjes detje