2: Poepjes en ademhaling

Gestart door lovesbudgies, september 29, 2009, 23:57:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje, sinds gisteren ben ik overgestapt van Vitakraft zaadmengselvoer naar Xtravital, op de doos stond dat je gelijk kon omschakelen, en Poekie sprong er gelijk op af. Maar vanochtend zag ik dat hij vanaf gistermiddag niets gegeten had, zijn poepjes waren heel donkergroen (wel vast) en het lijkt wel of er groenvoer inzit ofzo, het lijkt een beetje op spinazie a la crème. Ik heb hem gelijk weer zijn gewone zaadjes gegeven en die at hij op, hij heeft vanaf vanochtend een gram of 3-4 gegeten denk ik, maar zijn poepjes zijn nog steeds hetzelfde.
Zijn poepjes zijn duidelijk anders dan normaal, ik vond hem ook wat bol zitten en heb hem onder een lamp gezet, maar vanavond zat hij weer niet bol en was hij gewoon zo druk als normaal.
Ik heb gister ook nog 1 blaadje vogelmuur gegeven, voor het eerst, en muntbladeren, uit een pakje van de supermarkt, normaal krijgt hij verse van de plant, maar die hadden ze nu niet. Dus die munt uit een pakje ook voor het eerst, maar als hij normaal evenveel groenvoer krijgt, heeft hij gewone poep.
De witte veertjes rond zijn kontje zijn trouwens ook groen.

Mijn vraag: moet ik hiermee nu gelijk naar de dierenarts, en zo nee, wanneer dan wel?

Vraag 2: Het vogeltje dat ik van de dierenambulance heb gehaald vrijdag heeft een piepende ademhaling als ze stress heeft, normaal dus niet, maar als ik bijvoorbeeld de bakjes uit de kooi haal en ze schrikt, dan hoor ik haar piepen. Ze is verder vrij rustig, en grof gebouwd, dus ik vind het moeilijk te beoordelen of dat haar karakter en bouw is (beetje bol), of dat ze ziek is.

Ohja nog een dingetje: Sinds ik per ongeluk een vogeltje gekocht had met een longontsteking (topic over gemaakt) houd ik de ademhaling van mijn andere vogels goed in de gaten, maar ik weet niet zo goed waar de grens ligt met een normale vogel en eentje met een beginnende longontsteking, zoals, hoeveel ademhalingen mag een vogel per minuut hebben, en bij hoeveel moet ik mij zorgen maken? En staartwippen, dat doet toch elk vogeltje wel een beetje? Bij al mijn vogels zie ik de ademhaling in het lichaampje en in de staart, dat is toch normaal? En wanneer is het niet meer normaal, maar een ziektesymtoom?

Poeh, dat was het, ik hoop dat dit zo in 1 topic mag en alvast heel erg bedankt   :)

Groetjes,

Lisanne

Caradow

Op XtraVital zou je inderdaad gelijk over kunnen stappen hoor, maar soms willen ze wel eens eigenwijs zijn. Je kan vor nu geowon wt van je oude voer mengen met XtraVital en dan gaat het wat geleidelijker.. De ontlasting zou er niet anders van worden, maar hij kan eerst even reageren op andere zaden die in het nieuwe voer zitten.

Je ziet altijd de staartjes wat bewegen, de een heeft dit van nature al meer dan de ander. Wanneer je je vogels kent, herken je snel genoeg of het normaal is of niet. Wanneer je je zorgen maakt over je nieuweling, kun je altijd even contact zoeken met de dierenambulance, misschen herkennen ze het wel. Daarnaast is ze nog vrij nieuw bij je en is ze mogelijk nog wat extra gestresst.