2 oude parkieten (ongeveer 1 à 2 jr.) tam krijgen

Gestart door Thijs, september 29, 2009, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

Hallo allemaal,

Na veel topics gelezen te hebben, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn/ons probleem. Ik zal het jullie even voorleggen:

We hebben sinds 3 weken een parkietje gekregen, maar wisten dat we niet heel veel tijd hadden om tijd met hem door te brengen dus hebben we maar meteen een maatje voor hem gekocht, dezelfde ochtend nog. Ze hebben het ontzettend naar hun zin, kwetteren de hele dag, vliegen vrij rond door de kamer, hebben lekkers te eten en als ze lief zijn krijgen ze een beetje gierst (wat overigens best vaak is, maar niet teveel!).

In het begin waren ze nog ontzettend bang voor onze (mijn vriendin en ik) handen in de kooi, maar dat valt nu wel mee. Ze eten trosgierst uit onze hand, maar zitten er na 3 weken nog niet op. Nu weten we dat het bij oudere parkieten langer duurt voor ze tam zijn, zeker als je er 2 hebt, maar dat was toch eigenlijk wel een voorwaarde toen we ze kregen: tamme parkietjes. We hebben alles gedaan zoals het in de boekjes staat, op parkietenfora etc etc.

Nu vraag ik me af of we de hoop een beetje moeten opgeven, omdat ze te oud zijn en met z'n 2-en, óf dat we nog even moeten doorzetten. Mijn vriendin en ik staan lijnrecht tegen over elkaar op dit punt. Zij wil kijken of er iemand is die de parkietjes wil overnemen zodat we alsnog jonge vogeltjes kunnen nemen, en ik wil graag nog even doorgaan. Is er nog kans dat ze ooit op onze handen komen zitten en op onze hoofden landen, of vinden ze het gewoon leuker met z'n tweetjes?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Groeten Thijs


P.s.: De parkietjes kunnen het overigens heel érg goed met elkaar vinden, snavelen, spelen etc. in de kooi. Kan dat misschien ook in de weg staan van tam maken?

Sjaakie

Zoals je ze beschrijft lijken het de parkieten van mijn broer en mij wel. Ze zijn thuis alleen en gericht op mensen (die van mijn broer wel veel minder dan die van mij - maar dat is ook een groot karakterverschil), maar als ze samen zijn............... dikke pret en precies zoals jij het beschrijft. Helemaal gefocussed op elkaar en dan hebben ze totaal geen aandacht voor mensen. Echter betrekken ze ons wel bij de vliegpartijen door regelmatig op ons te landen.

Ik denk toch nog volhouden. Je hebt ze nog niet lang dus het is wel normaal. Dat heb je bij één parkietje ook. Een parkiet heb je niet handtam en ontspannen in een weekje. Maar.... ik ben geen expert. Zijn hoogstens eigen ervaringen.

Caradow

3 weken is nog niks...

De leeftijd bepaald niet of en in hoeverre ze tam worden. Wel is het karakter heel belangrijk en een tijdsinvestering.

Je geeft aan dat jullie niet heel veel tijd hebben en dat kost het tam maken wel. Ook al zouden jullie nu 2 parkietjes halen die al tam zijn, dan nog kost het tijd om het ook zo te houden. Zoals ik het lees, is het eigenlijk zaak om je criteria aan te passen. Jullie parkietjes zijn heel erg gelukkig met elkaar en ook met jullie (ze hebben het gewoon hele erg goed als ik dat zo lees). Wanneer je echt tamme parkietjes wilt hebben, dan kost dat sinpel weg tijd. Zolang jllie gewoon zoveel mogelijk tijd in deze 2 investeren, zullen ze heus tammer worden.

Thijs

Tja, de ene dag hebben we veel tijd en de andere dag niet. Soms lijkt het ook alsof ze elke keer weer even moeten wennen aan de hand die de gierst aan ze geeft. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!