Jeuk

Gestart door Joyce, september 09, 2009, 17:20:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik heb een jong parkietje (Tijger) van ruim anderhalve maand. Sinds vandaag krabt (met zijn poten en zijn snavel) hij zich erg veel op zijn borst, aan zijn staart en aan zijn vleugels. Nou moet zijn staart nog groeien en komen de pennen door (dat is duidelik te zien). Kan dit ook het geval zijn bij de vleugels, is dit een soort van rui? En dan dit al op zo'n jonge leeftijd? Hier en daar vind ik wat kleine donsveertjes in zijn kooi, maar het zijn er niet veel.
En het belangrijkste natuurlijk: wat kan ik er aan doen zodat hij wat minder last van de jeuk heeft?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Joyce.

Deem

Heeft hij schilverige of witte pootjes?

Mars

De vogel af en toe even voorzichtig wat natsproeien of zelf laten badderen wil wel helpen.

Met de snavel poetsen van vleugels en borst is wel heel normaal en is vaak een teken dat een vogel zich wel op zijn gemak voelt.
Er kunnen natuurlijk altijd andere oorzaken zijn, zoals parasieten e.d., maar daar denk ik na 1 dag poetsen niet aan.

De rui is ook echt wel iets dat erg kan jeuken en waarbij poetsen helpt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Hoi,

Nee, hij heeft geen witte/ schilferige pootjes, en ook zijn snaveltje ziet er normaal uit (begint langzaam aan blauw te kleuren). Hij is nog steeds aan de gang met krabben/ poetsen, maar ik krijg langzaam het vermoeden dat het misschien aan de rui ligt. Hij krijgt onder zijn vleugels nieuwe veren, net als aan zijn staart (met zijn huidige vleugels/ staart lukt het hem nog niet om te vliegen). Wanneer ik hem kriebel in zijn nekje, dan geniet hij daar zichtbaar van :D, hij zet dan zijn kopveertjes op, en beweegt met zijn kopje mee in mijn kriebelrichting (erg aandoenlijk om te zien). Ik heb hem extra rui-mix in zijn voer gegeven, nu maar afwachten. Vandaag heeft hij voor het eerst het badje in zijn kooi ontdenktm dus hopelijk geeft hem dat ook wat verlichting. Hoe lang kan zo'n rui/ het groeien van nieuwe veren aanhouden? Heb toch wel met hem te doen.

Groetjes, Joyce.