Afstoten Veren

Gestart door peter, augustus 27, 2005, 10:34:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter

We maken veel vreemde dingen mee met onze Jip. 2 maanden nadat we hem hadden gekocht in de dierenwinkel (februari 2005). Begon hij ineens heel veel van zijn veren af te stoten. Dus pen pen en al kleine veertjes maar ook zijn vleugel veren. Daarna was Jip na een nacht slapen ook beide staartveren kwijt (ook weer met pen en al). Bij de dierenwinkel konden ze niets aparts ontdekken aan Jip of zijn veren. Hierna zijn al zijn veren ook weer gewoon aangegroeid.

Nu gebeurt het alleen weer. Ditmaal is hij in 1 nacht 4 grote veren verloren allemaal van zijn linker vleugel. Hij kan nu dus weer bijna niet meer vliegen.

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand is met Jip, en waarom hij zijn veren afstoot?

Ingrid

#1
Hoi Peter,

Ten eerste ga niet zomaar naar een dierenwinkel voor advies, zij weten meestal niets af van specifieke informatie over parkietjes. Voor advies bel of ga je het best naar een in vogels gespecialieseerde dierenarts.
Het zou kunnen dat jouw parkietje kruipersziekte heeft, dan vallen de veren met pen en al uit, vaak symmetrisch.

Kijk maar eens bij deze info of je er iets van herkend??
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php


Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#2
Naar ik begrijp kan Jip normaal gesproken vliegen?
Was de veeruitval vorige keer aan beide vleugels, of alleen links of rechts?
Bij kruipersziekte is de veeruitval namelijk symmetrisch.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je parkiet gewoon in de rui is.
(Mijn parkiet verliest momenteel ook vleugelveren en heeft kortgeleden 1 staartveer verloren.)


peter

Hoi bedankt voor de reacties.

De info in de link naar de kruipersziekte herken ik niet direct. We hebben tot nog toe geen bloed kunnen ontdekken aan de pennen van Jip, ook zien de pennen er nomaal uit, naar ons idee.
Ook zijn de veren dit keer niet symmetrisch uitgevallen.
Het zijn alleen veren van de linker vleugel, maar wel de laatste en dus grootste 4 veren van Jip.

Vliegen kon hij voordat zijn veren uitvielen goed, nu gaat het nog steeds, zij het iets moeizamer.

Voor wat betreft de vorige keer, durf ik niet te zeggen of zijn veren toen symmetrisch zijn uitgevallen of niet. Wat we nog wel goed kunnen herinneren is dus dat zijn beide lange staartveren waren uitgevallen (ook weer in 1 nacht) en hij dus bijna geen staart meer had.
Misschien nog wel van belang is dat hij een 2 tal weken voor de vorige keer eerst is begonnen met het doorklieven en echt uittrekken van ook weer alleen zijn vleugel veren. Daar is hij na het uitvallen van de veren mee gestopt, en heeft dat sindsdien ook niet meer gedaan.