Opzoek naar een dichte onderbak, wie heeft er tips??

Gestart door carla-dobbe, september 06, 2009, 11:09:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

carla-dobbe

Beste leden,

Misschien heeft er wel iemand een tip voor mij. Ik ben al enige tijd aan het rondkijken voor een nieuwe kooi. Maar ik heb na de kooi die ik nu heb, wel wat meer "wensen/eisen" aan die nieuwe kooi. Zo speelt Noddy eigenlijk de hele dag op de bodem van de kooi, met zijn speeltjes daar. Het is dan praktischer als de onderbak wat hoger is, als de bak die ik nu heb. Yrsa zit veel op de zitstok tegen het traliewerk aan, gevolg is dat de onderbak die ik nu heb die van hoog, wat rond naar binnen loopt richting bodem, erg veel onder de poep zit. Ik vind dat niet echt super fris staan, en balen van me schoonmaak werk, als het er een dag later weer zo uitziet als vlak voor het schoonmaken. dus de bak moet recht lopen naar beneden, het liefst zonder al te veel verspringingen.
En wat ik eigenlijk het aller belangrijkste vind (en wat ik dus eigenlijk niet kan vinden) is een dichte onderbak, zonder schuiflade. Ik gebruik houtsnippers, dus ik kan de lade er al niet uitschuiven waardoor hij overbodig is. Daarbij komt dat er door de houtsnip de lade altijd een halve cm uitschuift, omdat het tussen de bak en de lade komt. Gevolg is dat door het spelen van Noddy op de grond, alle vliesjes van het voer, tussen die open rand tussen lade en bak doorkomt en je veel meer rommel hebt, dan nodig zou hoeven zijn. En nog een praktisch probleem, wat ik niet zou hebben met een dichte bak is met het schoonmaken van de bak, het water niet over mijn hele aanrecht heenloopt, omdat het uit de opening van de lade wegloopt. Ik wil eigenlijk gewoon een dichte bak.
Ben al eens wezen informeren in pets-place, maar zij hebben zoiets niet. Ze kwam toen met het idee, dat een bak van een hamsterkooi wel dicht is. Ik zou natuurlijk kunnen proberen om twee kooien te combineren, of een heeeeel grote hoge hamsterkooi kunnen zoeken, die aan mijn "eisen" voldoet, maar ik dacht: laat ik eerst eens hier een berichtje plaatsen, om te kijken of misschien iemand anders dé oplossing voor mij weet.

Hier nog even mijn wensen op een rijtje:
* Een dichte onderbak
* Een rechte onderbak, zonder al te veel verspringingen en randjes
* een hoge onderbak
* indien mogelijk een transparate bak, maar wit is ook goed
* in de tralies er hoeft geen opening voor voerbakjes te zijn, wel voor een badje (misschien in de toekomst een nestkastje)
* groot genoeg voor twee vogels
* kwa kooi tralies liefst wit, geen messing


Ik hoop dat iemand een leuk idee heeft, of tips/links
hahaha,  misschien ben ik wel een enorme zeur hoor en denken jullie waar maakt ze zich druk om,
maar niet geschoten is altijd mis!!

groetjes Carla
Noddy & Yrsa

Mars

Wauw, ja lastig.
Ik zou persoonlijk de bak niet schoonmaken onder de kraan, maar onder de douche of in het bad, dan zit ook niet alles onder het water, hihi ;)

Verder denk ik niet dat een dichte bak bestaat. Iemand heeft ooit besloten dat zo'n schuiflade handig is, terwijl ook met schelpenzand, zo'n lade totaal geen nut heeft: alle ontlasting en een deel van het zand schuift door de tanden toch meestal weg, zodat je de lade er nog niet netjes uitkrijgt. Misschien moeten we d'r en petitie van maken ;)

Ferplst heeft over het algemeen hoge onderbakken (maar wel met schuiflade).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Hagen Vision kooien.. Maar je meot er van houden en ik vind de maten ook niet echt...

carla-dobbe

Thnks voor jullie reacties tot nu toe

@ Mars:  de tip om de bak in de douche te wassen is op zich wel slim, maar nog bestaat me bak dan uit twee delen, wat als je er goed over nadenkt eigenlijk inderdaad heel onzinnig is... want je heb helemaal gelijk ook bij vogelzand en ontlasting schuift de heleboel naar binnen, waardoor je altijd de bovenkant van de kooi van de bak af moet halen om het restant eruit te halen.. en daarbij komt dat je dan door het opstaande randje aan het einde van de lade, de lade iets omhoog moet draaien/kantelen, dat nog de heleboel er naast ligt of terug de vogelkooi in schuift. (mijn moeder heeft een vogelkooi met een zebravinkje, op zich al niet een hele erge smeerpoets, maar daar krijgt zij het ook niet voorelkaar om de lade met zand er zo uit te krijgen, zonder dat het knoeien wordt. Door de rondingen in de bak moet zowiezo de bovenkant eraf, om deze goed te reinigen... Pfff  ??? hahaha wie heeft ooit die lade uitgevonden?? De bakken van ferplast zijn inderdaad wel lekker hoog, zoiets had ik kwa hoogte wel in gedachten  :)

@ Caradow: Ik ben gelijk even aan het googlen gegaan, het systeem ziet er niet onaardig uit, zou zeker leuk zijn om Noddy ook te kunnen zien spelen, maar inderdaad het model moet je van houden!!! De foto's zijn helaas echt een beetje té onduidelijk om zoiets online te kopen, ik zou de kooien echt eerst willen zien. Kwa maten, wil ik wel een kooi die iets hoger is als nu, maar echt maar voor twee parkieten hoor, heeeeeeeeeeeel misschien in de toekomst zou ik ooit is willen kijken of het misschien wat zou worden met die twee, een nestje ofzo, maar na wat ik van feather duster heb gezien schrok ik wel een beetje, niet echt bij het idee stil gestaan dat het met een nestje ook heel makkelijk mis kan gaan... en al zou, dan is het nog weer de bedoeling om daarna maar weer twee parkietjes over te houden.. verder zijn ze los zodra ik thuis ben, dus ze hebben vrijveel beweging en Noddy op de grond, dus Yrsa heeft de bovenkant helemaal voor zichzelf (behalve als ze slapen  ;) )
Het systeem van hoe de kooi in elkaar zit ben ik volgens mij ook niet echt heel erg weg van. Wel makkelijk dat het uit elkaar kan, om het eventueel met vakantie o.i.d. makkelijk naar een ander adresje te kunnen brengen, maar ik ben een beetje bang dat het gammel is.

Misschien is er iemand anders die ervaring heeft met de Hagen Vision kooi??

Moppers

Je zou kunnen denken aan een rattenkooi. Daarvan is de onderbak hoog, geen schuiflade. Je moet dan wel zelf stokjes op maat maken, maar dat is een kleine moeite.
Je hebt rattenkooien in verschillende maten, iedere kooi heeft minimaal 1 deurtje. Die deurtjes zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde als parkietenkooideurtjes.

Ik weet alleen niet in welke kleuren rattenkooien te krijgen zijn, ik ken ze eigenlijk alleen met zwarte tralies.

Bas

ik heb hier een ferplast brio1.
ja heeft wel een schuiflade maar die is er makkelijk uit te halen.zit een ruimte van ongeveer 3 cm tussen die af gedekt wordt met een metalen plaat zodat de parkietjes er nie uit kunnen.
de bak onder is recht.
wat mischien een probleem is is de hoogte, want die is 1,50 m
wat ik makkelijk vind is dat ie makkelijk in en uit elkaar te halen is. en dus makkelijk per onderdeel in de douche kan.