Aaien

Gestart door Yorn, september 01, 2009, 16:31:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorn

Hallo iedereen, ik ben al een tijdje bezig met het tammaken van mijn parkieten en dat lukt aardig. Wij hebben er zelf 3 en eigenlijk valt er, jammer genoeg, eentje buiten de boot. Pidgey en Binkie zitten bij elkaar, snavelen en trekken veel met elkaar op. de andere, Jippie, zit meestal of alleen of bij Pidgey, waar hij wel een beetje mee kan opschieten.

Parkieten 'poetsen' elkaar ook, ze maken elkaars veren schoon rond de kop of brengen ze op orde. Nu is het grappige dat ik dat met mijn vinger bij Jippie kan doen! :D Hij geniet dan helemaal en zet dan al zijn kopveertjes op, om te laten zien dat hij het leuk vind. Wat ik hier zo bijzonder aan vind is dat Jippie redelijk verlegen is in opzichte met de andere twee. Als ik kom met brood of gierst blijft hij een beetje op de achtergrond, aangezien Binkie en Pidgey (maar vooral Binkie) het voortouw nemen.

Nu is mijn: Ik kan Jippie wel bij zijn kopveertjes aaien, maar dat lukt me niet bij de andere 2 terwijl Pidgey in sommige opzichten veel tammer is dan Jippie. Komt dat doordat Jippie een beetje buiten de boot valt of heeft dit een heel andere reden? Het zijn alledrie mannetjes van 3 jaar oud.

Wouter

Een onevental parkieten is niet ideaal. Dit kroelen, zoals het heet, is voor sommige parkieten heerlijk, anderen vinden het minder. Iedere parkiet heeft zo zijn eigen karakter. Maar als je vindt dat Jippie een beetje buiten de boot valt is het denk ik een heel goed idee om een vriendje voor Jippie te zoeken.
Ik denk dat Jippie je een beetje aan jouw probeert op te trekken, omdat hij dat bij niemand anders kan doen. Dit zou betekenen dat hij een vriendje nodig heeft.

Yorn

Dankje wouter voor het antwoord. Jippie trekt eigenlijk alleen een beetje op met Pidgey, voor de rest inderdaad met mij. Het vervelende is dat Binkie bij ons de baas is van de parkieten. Als we ze brood geven kunnen Jippie en Pidgey samen, maar Binkie moet alleen eten. Ik zal even het hele verhaal vertellen:

We begonnen met 2 parkieten; Pidgey en Jippie. Ze zien volgens mij broertjes, komen uit hetzelfde nest, hebben dezelfde kleur en zijn even oud. 1 Dag later al kwam Parel erbij, want die wilden we ook eigenlijk erbij omdat wij het idee hadden dat hun in dierenwinkel met zijn drietjes optrokken. Toen Parel erbij kwam was het helemaal leuk. Het was echt één team, niemand die hun scheiden kon. Pidgey was nieuwsgierig en Parel redelijk brutaal, Jippie leerde van hun twee en dat was erg leuk om te zien. Parel was in tegenstelling tot Pidgey en Jippie niet groen maar wit met blauwe vlekjes. Ze waren wel allemaal even oud. We hadden Pidgey en Jippie laten kortwieken, zodat we ze meer aandacht konden geven, dat hadden we op de dag gedaan dat we ze kochten. De verkoopster zei dat dát een goed idee was. Parel die toen één dag later werd gekocht, kon niet gekortwiekt worden. Zijn vleugels waren te kort.

Later kon Parel al vliegen en Jippie en Pidgey niet, dat was heel zielig om te zien. Parel vloog een rondje of twee en landde weer terug bij hun (waarschijnlijk om het voor te doen) maar Pidgey en Jippie konden niet vliegen. Toen hadden we besloten een nieuwe parkiet niet meer te kortwieken. Een paar weken later konden ze allemaal vliegen, en dat was echt heel leuk. Het was nu echt één team samen. :) Het ging goed tot op een dag Parel overleed aan een (waarschijnlijk) hartaanval. Toen bleven er twee over.

Ze waren stil, tjilpten niet echt meer en daarom kochtten we er twee bij; Binkie en Porky. Ze waren later gekocht waardoor ze dus iets wilder waren dan de twee die we al hadden. Binkie en Pidgey was een setje en Jippie en Porky hoorden bij elkaar.

Later, ik denk een half jaar overleed Porky al. ze zijn nu denk ik al meer dan 1 jaar met zijn drieën.

Zelf weet ik niet zeker of het raadzaam is om een nieuwe parkiet erbij te kopen omdat als die net zo oud is, dan is die waarschijnlijk veel wilder, en te jong is denk ik ook geen oplossing of kan dat gewoon wel? Hoe dan ook, bedankt voor je antwoord. :)

Wouter

Als ze alledrie tam zijn zal de 4e ook wel tam worden. Dit ligt aan het karakter niet aan de leeftijd. Maar zo met zijn drietjes houden is niet raadzaam. Een jongere parkiet zou geen probleem moeten zijn. Het hoeft geen koppeltje te worden, speelmaatje is voldoende om Jippie wat gezelschap te geven. Het kan best zo met z'n drieën maar dan zul jij plaatsvervanger moeten zijn voor een speelmaatje, wat in bijna elk geval een bijna onmogelijke rol is.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een parkietje erbij. De leeftijd maakt niet veel uit bij parkieten, zolang ze maar een speelkameraatje hebben.

P.S.: De meningen zijn hier verdeeld over kortwieken. Mijn parkiet was ooit gekortwiekt en ik heb er spijt van dat ik dat aan mijn vogel heb aangedaan, maar kortwieken maakt een vogel niet minder bang, het zorgt er alleen voor dat hij niet kan vluchten. Ik wil je niks verwijten, maar ik wil je alleen aanraden het in de toekomst niet meer te doen omdat het ook flink mis kan gaan. Bijvoorbeeld dat een parkiet zijn veren uit gaat trekken. Hierover is heel veel te vinden op het forum.

Yorn

Bedankt voor het antwoord Wouter. :D Zelf was ik ook niet van plan een eventuele parkiet nog te gaan kortwieken. Het is inderdaad alleen voor wegvluchten ideaal maar zelf ben ik er niet zo over te spreken om eerlijk te zijn. Het is inderdaad een onmogelijke taak om een speelkamaraadje te spelen van een parkiet omdat dat gewoon veel te krap is voor mij qua tijd, en bovendien krijg je nooit hetzelfde effect als bij een echte parkiet. Wel moet ik even mededelen dat 2 parkieten tam zijn; Jippie en Pidgey. Ze eten wel alledrie van mijn hand maar Binkie is gewoon nog erg schrikachtig. Het vervelende is ook dat als Pidgey en Jippie op de tafel zitten om brood te eten, dan tjilpt Binkie keihard om ze terug te roepen. Jippie vliegt dan terug en Pidgey daarna ook wel.

Bedankt voor je antwoord. :) Yorn.