voliere

Gestart door Mir, augustus 14, 2009, 12:55:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mir

Hoi,

Ik overweeg een kamervoliere aan te schaffen. Op het moment heb ik twee parkietjes: Peppi van ca 4 maanden en Kokki van ca 10-11 maanden. Ik wil daar twee jonge parkietjes bij kopen. Een paar vragen:
* maakt het uit welk geslacht de nieuwe parkietjes hebben? Nu heb ik een mannetje en een vrouwtje, waarvan het vrouwtje (is ook het oudste) zeer dominant is naar het mannetje toe. Ik heb overigens absoluut geen kweek-plannen.

* als ik alle vier de vogeltjes tegelijkertijd in de nieuwe voliere plaats kunnen ze dan meteen bij elkaar, of moeten ze toch nog apart aan elkaar wennen (ik ben van plan jonge vogeltjes erbij aan te schaffen)

* Peppie en Kokki heb ik sinds eind mei. In de kooi zijn ze prima tam en ook buiten de kooi worden ze steeds tammer, maar zijn nog niet helemaal super-tam. Denken jullie dat ik hun training (plus de training van de 2 nieuwe) gewoon kan voortzetten of verandert er voor hun veel als ze ineens met z'n vieren zijn?

* een andere vraag, niet zozeer over de voliere zelf maar over de bodembedekking. Ik gebruik nu 6 mm beuken snippers (koop ik bij Boerenbond en is daar de fijnste soort), in de dierenwinkel hadden ze een nog fijnere soort (leek een soort beuken gruis). De verkoper raadde me aan dat te gaan gebruiken omdat ik dan een minder dikke laag hoefde te strooien (en de la van de voliere er dan beter uit kan zei hij). Wat zijn jullie ervaringen? (Stoft die fijnere soort niet ook meer dan de dikkere? Ik ben juist overgestapt op van vogelzand op snippers omdat m'n hele kamer onder het zand lag...)

Hartstikke bedankt alvast voor jullie reacties!
Groetjes, Mir

Ingrid

Ja, het maakt in die zin uit welk geslacht de parkietjes hebben, dat je voor ogen houdt dat je nooit meer popjes dan mannetjes bij elkaar zet (met de zoekfunctie vind je daar meer informatie over).

Je kunt proberen ze allevier in de nieuwe kamervoliere te doen, alles is dan voor elk parkietje nieuw (ook daarover kun je veel informatie vinden met de zoekfunctie). De rangorde moet dan ook opnieuw bepaald worden. Mocht het niet goed gaan dan kun je ze altijd nog apart zetten.

Je kunt de training voortzetten, maar omdat ze met z'n vieren zijn, wordt het wel moeilijker denk ik om ze tam te maken/houden. Ook omdat de twee die je nu hebt nog niet echt tam zijn. Niets is onmogelijk en als je de tijd, aandacht en het geduld kunt vinden zou het ook met 4 moeten lukken ;)

Ik gebruik volgens mij zelfs 8mm en dat geeft geen problemen wat betreft het uitschuiven van de la. Het lijkt mij wanneer je een fijnere soort gebruikt je er juist meer van nodig hebt? Ook met 8mm houtsnippers hoef je echt geen dikke laag te strooien. Als de bodem maar bedekt is ;)