Vraag over nieuwe parkiet

Gestart door oraclekun, augustus 05, 2009, 01:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

oraclekun

Hallo, bij mijn vriendin thuis is zolang ik haar ken *toch al bijna 4 jaar* een parkiet in huis geweest.
Zo ben ik aangestoken en na een tijd wikken en wegen besloten zelf er eentje aan te schaffen voor bij mij thuis.
Bij mij in de buurt bleek een enthousiaste hobby kweekster te zitten. Ik ben 'lichtelijk' verkikkerd geraakt op het onderstaande parkietje. Ik had niet echt nagedacht over de keuze maar gewoon op mijn gevoel afgegaan. Het duurt trouwens nog enkele weken voor ik het parkietje mee naar huis mag nemen, want zoals je al ziet is ie nog druk bezig met opgroeien.
*Het broertje/zusje is er voor het gemak even van de foto afgeknipt.*

Nou doet de informatie die ik tot nu op deze site heb gekregen vermoeden dat het hier om een poppetje zou gaan.
De bruine vlekken en de lichte kleur van de neusdop. Klopt dit? Hier in het forum zag ik berichten die op zijn minst suggereren dat een mannetje makkelijker in de omgang zou wezen. Kan ik er op vertrouwen dat je eigen geduld en karakter van de vogel de doorslaggevende factoren zijn voor een gelukkig leventje voor mij en mijn nieuwe vriendje/vriendinnetje?

Nu ik toch op de vragentour ben, moet ik met de naam rekening houden met de klinkers die ik gebruik?. Zijn er bepaalde klanken die een parkiet makkelijker aan kan leren? Had al wel gelezen dat de naam het liefst twee lettergrepen kon bevatten.


[verwijderd door de beheerder]

Piknikki

Of dit parkietje een man of een pop is, is nog heel lastig te zien. Meestal rond een week of 6 wordt het pas echt duidelijk. Misschien dat mensen met een getraind oog het wel al eerder kunnen zien. En daarbij, als het een popje is, zouden er nog geen bruine plekjes op de neusdop te zien zijn. De dop van een popje zal rond 8 maanden van lichtblauw naar bruin kleuren (uitzonderingen daargelaten).

Dat een mannetje makkelijker is de omgang zou zijn, vind ik persoonlijk onzin. Popjes zijn net zo lief en schattig als mannetjes. Dus daar moet je je niet door laten leiden. Wat dat betreft moet je gewoon het karakter van het diertje leren kennen, en dit respecteren. Dan worden jullie vast beste vrienden! :)

Je hebt natuurlijk geen garantie dat het parkietje zal leren praten, maar als je bij de naam er rekening mee wilt houden, is dat wel leuk! Inderdaad namen die niet meer dan twee lettergrepen hebben. Misschien ook twee medeklinkers achter elkaar zal wat moeilijk zijn om uit te spreken. Parkietjes hebben geen lippen en stembanden, dus moeten de klanken vanuit hun keel komen. Klinkers zoals de A en de O komen vanuit de keel, zullen dus makkelijker uit te spreken zijn. De F, B, M, P, en andere medeklinkers waarvoor je je lippen nodig hebt, kunnen vogels (bijna) niet uitspreken. Verder: kies vooral een naam die je leuk vindt, en die bij het vogeltje past. ;D

oraclekun

Bedankt voor het antwoord. Ik neem aan dat deze site vaak dezelfde antwoorden moet beantwoorden, dus dat je er op ten duur een beetje gek van wordt.  :P

Ik had nog wel een kleine vraag. Had hem gezien toen hij nog een beetje een kalerd was. Toen had de kweekster het erover dat hij een geel masker zou hebben. Maar op deze foto vind hem toch vooral wit, ik moet zeggen dat ze dit zei voordat deze foto genomen was. Had ze gewoon in het begin mis gegokt or wordt zijn masker pas als ie wat ouder is geel?

Piknikki

Ik vind het niet erg om vragen te beantwoorden. Tenminste, als ik het antwoord erop weet. En elkaar helpen, daar zijn we hier voor! Soms heb je gewoon wat 'persoonlijk advies' nodig, en soms zijn algemene vragen makkelijk op te zoeken (zie zoekfuctie bovenaan onder het logo van de Vogelkelder). :D

Wat ik op de foto kan zien, is het inderdaad een geelmasker. Weliswaar heel licht geel, maar dat noemen ze geelmasker. Als de veertjes doorkomen is vaak al een indicatie van de kleur te zien - blauw, groen, of geelmasker.. Echter, pas na de eerste rui zie je de 'uiteindelijke' kleur. Het kan dus zijn dat het geel na de eerste rui nog duidelijk wordt. Het is echt een droppie van een parkietje! ;)

Mars

Over het algemeen worden kleuren nog wat feller na de eerste rui. Dus dan zal het geel ook wat feller zijn.
Maar het is, zoals Nikki al schrijft echt een geelmaskertje!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

oraclekun

Ik dacht dat het leuk was om te melden dat Indy nu zo'n twee dagen bij mij thuis is. Hij lijkt het al een beetje naar zijn zin te hebben.

Het dopje is nog steeds heel licht. Hij heeft een prachtig licht blauw veren dekje met geel maskertje. Zag gele strepen onder zijn staart en vleugels zitten..dus zal nog wel een een type 2 geelmasker kunnen wezen, we zullen het zien. Bedankt voor de reacties  :)