Jong grasparkietje (V) gevonden Maasland (ZH)

Gestart door Susanne32, augustus 03, 2009, 21:51:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

Hallo,

Sinds vrijdag hebben we haar in de buurt zien rondvliegen, meestal met een groep musjes, op zoek naar eten. We kregen echt de indruk dat het parkietje door de musjes was 'geadopteerd'. Ook kregen we de indruk dat ze al langer geleden was ontsnapt, ze wist de weg, en leek zich buiten prima te vermaken.

Toen hebben we wat parkietenvoer op de tafel buiten gestrooid en ja hoor, daar kwam de groep mussen eten plus het geel/groene parkietje, ze had duidelijk honger. Toen we dit op video hadden vastgelegd en deze nog eens van dichterbij hebben bekeken, bleek het om een jong parkietje te gaan, heeft nog streepjes op het kopje... Dit veranderde de situatie... Arm beestje, waarschijnlijk nog maar een paar weken uit het nest en ontsnapt OF laten wegvliegen i.v.m. vakantietijd (...). Ze deed ons zo aan onze Kiwi denken die een paar jaar geleden met 6 weken is ontsnapt...

Gisterenavond zat ze in haar eentje gulzig te eten. Nog wat extra zaad gestrooid en de bovenkant van een kooi erover heen gezet met het deurtje open. En ja hoor: vanmorgen zat ze in de kooi, ze had kennelijk honger. M'n man is toen de tuin ingeslopen en heeft het deurtje dichtgedaan...

Het is een klein schatje, lichtgeel kopje, lichtgele rug en wildkleur buikje met hier en daar wat gele vlekken. Neusje is nog lang niet doorgekleurd, maar het is duidelijk een popje. Ik zal eerdaags een foto proberen te maken.

We hebben haar nu boven staan in een aparte kooi; we willen eerst deze week afwachten of de eigenaar zich meldt (ook melding bij Amivedi gedaan) en zo niet, dan willen we binnenkort eerst met haar naar de dierenarts om haar na te laten kijken. Als ze gezond is, kunnen we haar tijdelijk in onze voliere zetten bij de 3 grasparkieten en Kuif en dan op zoek gaan naar een nieuw huisje...

Mocht de rechtmatige eigenaar zijn / haar vogeltje in mijn verhaal herkennen, laat iets van je horen!!! Deze kleine schat verdient haar thuis!

Susanne32

#1
Hallo,

We zijn alweer een maand verder en hebben tot op heden geen reacties via het forum of Amivedi gekregen op ons gevonden parkietje...

Het gevonden dametje wat we Kiwi hebben genoemd, is een druk, gezellig, ondernemend beestje; ze zit alweer een tijdje bij onze vogels in de kamervoliere en heeft het schijnbaar erg naar haar zin. Iedere dag mogen ze even vliegen en ook Kiwi maakt hier gretig gebruik van.

De 2 heren zijn helemaal gek van haar; als de 1 zit te eten, gaat de ander stiekem achter haar aan (kroelen, voeren, snaveltje tik...) en omgekeerd, erg grappig... We vermoeden dat ze toch iets ouder is dan we aanvankelijk dachten.

Alhoewel we er inmiddels vanuit gaan dat Kiwi voorlopig bij ons zal blijven, hier zoals beloofd alsnog een foto van onze 'vondeling':

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Wat een knappe dame. Ze heeft wel echt een bruine dop, he?
Maar ik zie ook wat streepjes op haar koppie.

Afgaande van de neusdop zou je haar toch wel wat ouder schatten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

Toen we haar net hadden gevangen, was de neusdop nog overwegend lichtblauw met wit, maar sindsdien kleurt hij steeds meer door... Vandaar dat ik ook schreef dat ze waarschijnlijk ouder is dan we in eerste instantie dachten...

Aan de ene kant is ontzettend speels en vermaakt ze zichzelf, maar aan de andere kant vindt ze alle aandacht van de heren fantastisch... We schatten haar ergens tussen een half jaar en een jaar...

Dankzij Kiwi is er weer meer balans in de kooi  :)