Roger heeft zijn pootje gebroken.

Gestart door Samarinde, juli 31, 2009, 12:46:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samarinde

Tijdens onze vakantie is Roger ontzettend goed verzorgd door de oppassers, maar omdat hij  zo ontzettend nieuwsgierig is is het dan toch een keer mis gegaan. Zat op de rand van de koelkast en is dus met zijn pootje ertussen gekomen. Gebroken, maar dan wel wat hoger dus zeg maar bij de basis van de poot. Afgelopen dinsdag is het gebeurd. Direct een dierenartsbezoek en sinds dien is zijn pootje met een stukje leukoplast vastgeplakt zodat hij hem kan ontlasten. Advies dat dat 3 weken moest blijven zitten en 2 maal daags een druppeltje Carprofen in de bek. Hij zit er een beetje verfomfaaid bij. Erg rustig, maar toch eet hij af en toe en verzorgd hij zijn veren.
Het moeilijkst vind ik nog wel dat hij weken lang niet mag vliegen.
Ik wou eigenlijk gewoon even mijn verhaal kwijt, en misschien hebben jullie nog tips zodat ik het zo aangenaam mogelijk voor Roger kan maken?

Groetjes Samarinde

Parkieten-Freak

#1
Wat ontzettend naar voor Roger is dit. Ik kan me voorstellen dat hij er een beetje verfomfaaid bij zit, het is immers ook niet niks om je poot te breken.
Hoe moeilijk het ook is: ik zou Roger in geen geval laten vliegen. Doe dat pas nadat het leukoplast verwijderd is. Het is veel te riskant, je loopt nu de kans dat zijn pootje te zwaar belast wordt (bij het landen). De breuk moet echt eerst helen.

Geef je vogeltje veel aandacht en hou hem goed in de gaten. Als je het niet vertrouwd, neem dan contact op met de dierenarts voor overleg. Vraag ook even na hoe lang je door moet gaan met de carprofen druppels, vermoedelijk mag je daar over enkele dagen mee stoppen?
Misschien vindt Roger het fijn als je zijn kooitje af en toe dicht bij je je zet. Hij is dan dicht bij je in de buurt en hij krijgt op deze manier ook wat extra aandacht. Een lekker stukje fruit of een ander parkietensnackje zal hij ook wel waarderen!
Veel sterkte Samarinde, ik hoop dat de breuk volledig geneest en dat Roger over een paar weken weer lekker rond kan vliegen!


Samarinde

Wat een lief berichtje!
Dat helpt wel een beetje. :) En bedankt voor de tips
Bijkomstigheid is wel dat ie enorm kriebelig is geworden. Hij geniet ervan als je door z'n veertjes van zijn koppie woelt. Das zo lief!
Maar even geduld hebben, kan niet wachten tot de pleister er weer af mag..



Samarinde

Helemaal gefrustreerd met die leukoplast over zijn buik en zijn poot, bleef Roger maar plukken.
Net zo lang tot de pleister bijna los was.
Naar de dierenarts geweest, nog een pleister eroverheen geplakt. Mocht niet baten.. hij wist zich
er weer uit te friemelen. Op telefonisch aanraden van de dierenarts hebben we het maar zo gelaten.
Vanmiddag hebben we alle restjes pleisters weggehaald en nu hangt zijn pootje in de lucht.

Roger is gek genoeg goed gemutst. Eet/drinkt/fluit vrolijk, maar gebruikt zijn pootje niet. Die laat hij hangen.
Wel betrapten we hem tijdens het krabben op zijn koppie !met zijn gebroken poot! Vreemd.
Misschien is ie wel gewoon gekneusd.

Zou het advies van de dierenarts goed zijn. Aankijken hoe het gaat zonder enige vorm fixatie van zijn
poot. Of vinden jullie dit een vreemde diagnose?

Samarinde


Parkieten-Freak

Citaat van: Samarinde op augustus 07, 2009, 10:09:26
Hmm, jammer. Geen reacties meer!  :o

Niet iedereen heeft vakantie, en daarnaast is het mooi weer. Lekker lange avonden.
Geen weer eigenlijk om voor de computer te zitten. ;)

Wat betreft het pootje: ik heb heen ervaring met gebroken pootjes. Bekend is het wel dat parkieten alles los en vast trekken als ze de kans krijgen.
Je zou kunnen overwegen om Roger een nekkraag om te doen en de poot opnieuw te fixeren, maar ik weet niet of dat nou wel zo verstandig is.
Ik denk dat ik ook even aan zou kijken hoe het nu gaat. Als jet niet goed gaat neem dan na het weekend contact op met de dierenarts voor verder overleg.
Succes!
p.s. zou je eens een goede foto van Roger (inclusief pootje) willen maken en deze hier plaatsen?


Samarinde

We hebben inderdaad een nekkraagje geprobeerd. Roger is ontzettend lief, bijt nooit, piept maar heel af en toe. Zelfs tijdens het geven van de medicijnen of het onderzoek van de dierenarts. Maar toen hij dat nekkraagje omkreeg was hij totaal in paniek. Na het 5 minuten aan te hebben gekeken, hebben we het er meteen weer af gehaald. Hij rolde steeds maar over de kop onder in de kooi..

We hebben net trouwens stiekem geprobeerd hoe het gaat met vliegen. In de kooi is ie ontzettend actief en vliegt van stok naar stok, lijkt totaal geen last te hebben van zijn poot.
Vliegen gaat ook prima, maar eerst maar eens even een paar minuten en dan zien we wel weer verder.

Ik zal kijken of een duidelijke foto lukt..

Caradow

Wanneer zijn pootje niet volledig genezen is, ongeacht of het nu wel of niet gebroken was, is het niet verstandig om hem te laten vliegen. De landing is altijd ene behoorlijke belasting voor het pootje en dat is dus zeker niet wenselijk nu. Het met rust laten genezen, daar kan ik best inkomen, maar rust betekend wel, niet laten vliegen!

Milo-Pixel

Als hij de pleisters niet laat zitten, kan je het inderdaad vanzelf laten genezen. Vaak gaat dit goed, hoewel het ook kan zijn dat het pootje altijd zwakker blijft, en iets anders zal staan dan een normaal pootje.
Als je het niet vertrouwd zou je eventueel een andere vogelarts kunnen bellen om advies te vragen :)

Samarinde

Citaat van: Caradow op augustus 08, 2009, 16:37:59
De landing is altijd ene behoorlijke belasting voor het pootje en dat is dus zeker niet wenselijk nu.

Hmm, ik was al bang dat deze opmerking zou komen :) Maar aan de andere kant kan het ook zo zijn
dat Roger zijn pootje nooit meer goed kan gebruiken, maar ik kan hem natuurlijk niet de rest van
zijn leven in de kooi laten zitten.
Gelukkig merk ik wel vooruitgang. Als hij stil zit, steunt hij af en toe heel lichtjes op het pootje!

Caradow

Ik heb het ook niet over voor altijd! Maar zijn pootje is nog niet genezen, zeg je zelf en je zegt ook dat er wel verbetering in zit. Dan is er dus nog een genezingsproces aan de gang. Het is alles bij elkaar nog maar pas geleden en ik heb het niet over altijd, maar wel over voorlopig...
Wanneer het daadwerkelijk een genezingsproces is, zoals het nu lijkt, dan is een landing op het pootje alleen maar ene overbelasting en het risico dat het weer slechter gaat alleen maar groter..

Het is nu nog helemaaaal niet aan de orde om te zeggen dat het nooit meer goedkomt of om daar al op vooruit te lopen.