Nieuw parkietje erbij

Gestart door knorretju, juli 26, 2009, 11:30:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

knorretju

Hallo,

Wij hebben 4 parkietjes, 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. Speedy (m) en Kruimel (v) hebben we als eerste gekocht een aantal jaar geleden en vorig jaar hebben we Zazoe (m) en Coco (v) erbij gekocht. Vooral Zazoe en Coco zijn echt dikke vriendjes. Of waren, moet ik eigenlijk zeggen, want Zazoe is deze week helaas dood gegaan. Nu is mijn vraag eigenlijk, hoe lang moet/kun je wachten voordat we een nieuwe parkietje er weer bij zetten? Coco is echt haar vriendje kwijt en we willen haar graag een nieuw vriendje geven.
Heeft iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Kunnen we een nieuw vogeltje gelijk bij de andere 3 in de kooi zetten of beter apart met alleen Coco?

De kooi hebben we uiteraard helemaal schoon gemaakt nadat we Zazoe gevonden hadden. Eerst wilden de andere 3 helemaal niet aan de kant komen waar Zazoe lag maar nu huppen ze weer vrolijk door de hele kooi gelukkig. Met Zazoe zijn we een aantal keer naar de dierenarts geweest de laatste weken. Hij had veel last van zijn ademhaling. Na een prik en nu een tweede kuur antibiotica waar we nog midden in zaten dachten we juist dat het beter met hem ging. Helaas mocht het toch niet zo zijn blijkbaar.

Groetjes,
Michiel en Anniek


hillie

Het is volgens mij beter om hem eerst hem apart te zetten zodat die rustig kan wennen en tam kan worden.
en misschien later het andere parkietje er bij doen.

Piknikki

Als ik het goed begrijp hebben jullie nu nog twee popjes en één mannetje over? :) Dan kun je beter niet te lang wachten met nog een parkietje erbij kopen, anders loop je kans dat de popjes gaan vechten voor het overgebleven mannetje. Haal dus ook weer een mannetje voor bij het gezelschap.

Zoals Hilde al zei, is het beter om een nieuw parkietje niet direct bij de rest te laten. Echter, in jouw situatie lijkt het me verstandig om een nieuw mannetje bij een popje te laten wennen in een kooi (die dan wel ruim genoeg is voor twee). Let er wel op dat je een koppeltje (of twee maatjes) niet uit elkaar haalt. Het parkietje wat nu 'buiten de boot valt' kun je dus bij een nieuw mannetje zetten voor ongeveer twee weken, dan kun je ze alle vier weer bij elkaar laten. Het geeft niet als het popje geen koppeltje vormt met het nieuwe mannetje, het gaat er alleen maar om dat ze elkaar leren kennen en enigszins met elkaar kunnen opschieten.

Heel veel succes, en sterkte met het verlies van Zazoe!

knorretju

Hallo Piknikki en hillie,

bedankt voor jullie advies!
We hebben nu een nieuw vogeltje gekocht (Pumba). We merkten al heel snel dat Coco er nu een beetje verloren bij zat en ging ruzie maken. Pumba hebben we eerst alleen laten wennen en laten bijkomen van de tocht van de dierenwinkel naar huis. Nu zit hij samen met Coco in een kooitje en het andere koppeltje zit er naast in een andere kooi. Zo kunnen ze toch allemaal aan elkaar wennen zonder al te veel stress. Pumba doet het prima, hij kwettert er vrolijk op los. Hopelijk kunnen we hem net zo tam maken als onze andere 3 parkietjes!

Een dikke knuffel van Speedy, Kruimel, Coco en Pumba!

-x-
Anniek