De beste bodembedekking: kranten of (ongebleekt) papier

Gestart door Milo-Pixel, juli 16, 2009, 12:07:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo-Pixel

Dat is wat mij verteld wordt op het internationale parkieten forum waar ik sinds een tijd ook op te vinden ben. Kranten zijn veilig, je resycled, makkelijk schoon te maken, goedkoop, bacteriën kunnen niet goed groeien net als schimmels etc.

Ik heb veel verschillende bodembedekking gebruikt. Als eerste schelpenzand. Dit beviel niet. Het is scherp en stoffig, en niet gezond voor de vogels. Daarna heb ik houtsnippers geprobeerd. Dit beviel een stuk beter. Het rook lekker (beetje naar natuur vind ik ;) ) en ik vond het een prettig idee dat ik iets natuurlijks gebruikte voor de vogels. Dit heb ik dan een hele tijd gebruikt. Later las ik veel goede dingen over corbo, dus ben ik dit gaan proberen. Dit beviel helemaal niet. Het was snel vies, het lag overal in mijn kamer, en het rook ook snel muf. Dus ik ben weer terug bij wat mij het meest bevalt; houtsnippers.

Op het internationale parkietenforum is een topic waar je foto's kan plaatsen over je 'cage set-up'. Mijn set-up werd helemaal goed gekeurd, maar mijn bodembedekking niet. Houtsnippers zijn een goede bodem voor bacteriegroei en schimmels. Ik heb hier alleen nog nooit wat van gemerkt. Ik heb uitgelegd dat ik het liefste alleen een natuurlijk iets gebruik als bodembedekking, en dat ik mijn twijfels heb bij kranten. Zij zeggen echter dat kranten 1 van de meest veilige bodembedekking is die er is, sinds de inkt geen lood meer bevat.

Ik heb dus jullie hulp nodig. Wat voor bodembedekking gebruiken jullie? Waarom vind jij kranten wel geschikt/niet geschikt (graag met goede argumenten!). Wat vind jij een niet geschikte bodembedekking (ook met goede, duidelijke argumenten!)? Vind jij ongebleekt papier een goede, of juist een niet goede bodembedekking (ook hier weer, graag goede argumenten ;) ).

Mars

Ik zou zelf nooit kranten gebruiken. Als je vogels graag knabbelen of onderzoeken zullen ze snel inkt binnen krijgen. Alleen al rondlopen op de kranten zorgt voor inkt aan de poten en die worden ook schoongemaakt.

Gewoon papier heeft volgens mij weinig absorberend vermogen en lijkt me daardoor ook geen optie (ontlasting blijft lang nat en daardoor bacterie en schimmelgevoelig, lijkt mij).

Tja, houtsnippers. Ik gebruik ze zelf ook, maar als je vogels hebt die graag bultjes maken of een wat nattere ontlasting hebben, kan het op warme vochtige dagen zorgen voor schimmelvorming (heb ik vorig jaar een aantal keer last van gehad en dan ook meteen al 2 dagen na verschoning).

Zelf heb ik in de voliere tegenwoordig eerst een laagje schelpenzand en daarop houtsnippers. Zelf ben ik ook geen schelpenzand voorstander (inderdaad, erg stoffig en daarmee niet goed voor vogels, maar ook niet voor ons zelf), maar zo heb je er geen last van en heb je toch bij natte ontlasting wat meer vochtopnemend vermogen.

Corbo heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik gebruik afwisselend corbo en beukensnippers. Wanneer de snippers er liggen, houd ik het extra n de gaten, want ja, het kan inderdaad schimmelen. Dit gebeurt met Corbo veel minder...

Kranten ben ik niet gecharmeerd van. Ondanks dat de drukinkt tegenwoordig niet meer giftig zou zijn, zou ik het niet aan druven. Daarnaast vlekt het ontzettend...(zwarte handen NA  het lezen van een krantje..)

Het grote voordeel van snippers vind ik dan ok weer dat ze er zo heelrijk in kunnen scharrelen en rotzooien.. ik zie ze niet snel scharrelen op een stuk papier..
Daarnaast zijn snippers voordelig... en als je het zelf maar goed in de gaten houd, schimmel merk je snel genoeg op...

Wat je wel kan doen, is gebruik maken van een bodemrooster, als je dat bij je voliere hebt. Dan kunnen ze niet op de bodem scharrelen en kun je wel kranten gebruiken..

Parkieten-Freak

#3
Nou, ik ben dus alles weer kwijt, dit is de tweede keer al in één dag. :(
Goed, nog maar een keer dan. ;)

Ik ben geen voorstander van het gebruik van krantenpapier als bodembedekker en wel om de volgende redenen:

Vogels knabbelen graag aan papier. Krantenpapier lijkt me niet gezond, ook al bevat de drukinkt vandaag de dag geen lood meer.
Kranten worden gemaakt van oud papier. Al het oude papier (folders, tijdschriften etc) wordt eerst tot pulp gemalen. Deze pulp wordt onder toevoeging van chemicaliën in water opgelost. Daarna worden lijm, kunststoffen en inkt verwijderd dmv toevoeging van zeepachtige stoffen. De inkt komt bovendrijven en wordt verwijderd.
Het papier wordt vervolgens gebleekt met zuurstof, waterstofperoxide of ozon, pas daarna wordt het opnieuw bedrukt.
Kranten hebben dus een flinke chemische bewerking achter de rug voordat ze bij ons thuis in de brievenbus liggen. (Een eventueel bleekproces lijkt me nog het minst schadelijk voor de gezondheid van de grasparkiet).

Kranten absorberen vocht heel goed, maar heb je wel eens gemerkt hoe lang het duurt voordat een opgevouwen natte krant weer droog is?
Natte Corbo of natte houtsnippers drogen veel sneller. Door de vorm kan vocht beter verdampen, er zit immers veel lucht tussen de houtsnippers (of tussen de Corbo korrels). Met andere woorden: hier kan het het vocht veel gemakkelijker verdampen. Een natte krant kan eigenlijk alleen zijn vocht kwijt aan de bovenkant, de onderkant ligt immers op de bodem. Bij Corbo en beukensnippers is dit niet het geval.
Een vochtige bodem (zeker in combinatie met uitwerpselen) lijkt me een ideale voedingsbodem voor bepaalde schimmels en bacterien.......

Ik heb jarenlang schelpenzand gebruikt, van stuiven of stoffen had ik niet zoveel last, vermoedelijk omdat ik maar 1 grasparkiet heb. Toch ben ik enkele jaren geleden overgestapt op Corbo, mijn parkiet vindt het heerlijk om in te scharrelen, zeker met een laagje "Country Home" van Vitakraft erop!

edit://
Ik lees net dat Caradow en Mars de ervaring hebben dat vochtige houtsnippers wel degelijk gaan schimmelen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.


smartie

Ik zou zelf ook geen krantenpapier gebruiken. In het proces waarbij kranten gemaakt worden worden de nodige niet natuurlijke stoffen gebruikt. Bovendien lijkt de drukinkt, ondanks dat het geen lood meer bevat, niet gezond. Wat denk je verder van de route die het aflegd tot het bij jou in de brievenbus ligt? De kranten worden op stapels op de grond gegooid, gaan door handen (ongewassen?) met tellen, in een (vieze?) fietstas en dan door handen weer bezorgd in je brievenbus. Lijkt me ook een lekkere bacterierijke route.

Wat je ook in de winkel als bodembedekker koopt: het is schoon. Of het nou corbo, houtsnippers of schelpenzand is.

Ik ben zelf een voorstander van schelpenzand. Ik heb weinig tot geen last van stuiven, het dekt en absorbeert goed, ze scharrelen er goed op, het ruikt fris en is goedkoop in gebruik. Ideale combinatie vind ik!

Chicowen

Ik zou zelf ook geen krantenpapier gebruiken. Ik heb ook wel eens gehoord (weet niet of het echt zo is) dat de inkt in Amerika bijvoorbeeld ook inderdaad op geen enkele manier giftig is, maar dat dit in NL nog niet het geval is. Maar zoals ik al zei, dat heb ik een keer ergens gelezen/gehoord, geen idee meer waar en wanneer, dus het zou inmiddels ook al aangepast kunnen zijn.

Zelf gebruik ik Corbo en ben hier heel tevreden over. Het neemt vocht goed op, wordt geen vieze derrie en de parkieten vinden het geweldig om op te scharrelen en op te knabbelen. Soms zitten ze met zijn allen op de bodem om even te scharrelen. Ik vind wel eens een stukje corbo buiten de voliere, maar eigenlijk heel weinig.

Houtsnippers heb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt mij ook een goede bodembedekker, al durf ik niks over schimmelgroei te zeggen.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

Bedankt allemaal!

@PF: Dat maakt heel veel duidelijk voor mij, en bevestigd ook mijn gevoel ;) Dankjewel voor je duidelijke uitleg.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou het beste is om te gebruiken, en wat niet. Ik ben er veel over aan het opzoeken, en nu gebruik ik gewoon nog houtsnippers. Ik weet ook nog helemaal niet of ik overga op iets anders, maar ik vind het wel interessant om dingen op te zoeken erover, en verschillende meningen te lezen :)

Moppers

Vroeger gebruikte ik schelpenzand. Beviel prima, maar toen ging ik verhuizen en kreeg mijn nieuwe huisgenoot nogal last van de toename van stof in de huiskamer. Ik heb een tijdje geleden al eens Corbo geprobeerd, en dan beviel voor geen meter. Dat ging bij mij juist ontzettend snel schimmelen!
Sinds enkele maanden gebruik ik dus houtsnippers en dat bevalt erg goed. Geen schimmel, amper snippers naast de kooien, lekker scharrelbaar. In de voliere leg ik eerst een bodempje kranten en daaroverheen strooi ik de snippers. De bodem is namelijk van aluminium en dat reageert vrij snel met poepjes, vooral de poep van de valkparkieten. Om mijn bodem te beschermen ligt er dus een dun krantenlaagje onderop. Ze zitten hier niet aan (ze zitten uberhaubt zelden op de bodem), anders zou ik iets anders gebruiken. Want ook al zit er geen lood aan, het lijkt me niet gezond als ze het binnenkrijgen. Ik zou zelf ook niet op een stukje krant gaan sabbelen, terwijl ik er geen moeite mee zou hebben op een houtsnippertje te knagen.

Petr@

Nou dat ik dit zo allemaal lees hier en dan met name over het beschimmelen van de bodembedekker.
Ik vraag me toch af  hoe lang het duurt voordat er schimmel op komt,,ik gebruik zelf ook corbo in de voliere en verschoon de onderbak 2x per week.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Schimmelgroei wordt bevorderd door warmte, vocht en geringe ventilatie.
Een bodembedekker in een volière of kooi is nu eenmaal moeilijk te ventileren. Ik denk dat de enige remedie is: op tijd de kooi of volière schoonmaken en voorzien van schone, droge bodembedekker. Heb je veel parkieten en woon je in een wat vochtiger huis? Dan zal schimmelvorming daar sneller optreden dan bij iemand die maar één parkiet heeft en/of in een minder vochtig huis woont.




Idske

Ikzelf gebruik houtsnippers, heb tot nu toe geen last gehad van schimmel hierbij. Schelpenzand is zoals al meerderen zeggen erg stoffig, tevens heeft Coco een aantal keren last gehad van de luchtwegen in het verleden (piepend ademhalen, vocht achter de longen). Ik zal dus voor de gezondheid van Coco niet overstappen op schelpenzand.

Coco is echt een scharreltje die graag op de bodem zit te wroeten, hij is echt aan het knabbelen aan de snippers. Krantenpapier zou ikzelf nooit gebruiken, inderdaad vanwege de inkt en de chemische processen. Eigenlijk is mijn reactie vrij kort, ik kan me aansluiten bij bovenstaande reacties.  :)
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

Ik moet ook eerlijk zeggen: ik heb er in twee jaar tijd, maar twee keer last van gehad.
Beide keren in 1 week, na grondig reinigen van de onderbak. Maar het was een een benauwde week en misschien dat een van de vogels last had van natte ontlasting?
Ook is het zo dat vogels op pellets in het algemeen een iets vochtere ontlasting hebben, dus dat kan ook meespelen.

Wat ik bedoel te zeggen: laat de kans op schimmelvorming niet meewegen in je besluit, tenzij je echt structureel problemen hebt (zoals Moppers geloof ik omschreef).

Zelf heb ik overigens nooit last gehad van schelpenzand dat in de rondte stofte. Maar toen de vogelarts adviseerde om houtsnippers te gebruiken (voor zowel mens als vogel beter, gaf zij aan), zorgde dat er voor dat zuslief ineens een stuk minder nieste in de buurt avn de voliere. En dat terwijl ze eigenlijk nergens allergisch voor is. Dus blijkbaar maakt dat dan toch uit.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dustyken

ik heb altyd schelpenzand gebruikt en heb daar nog
geen problemen mee en zoals velen hier zeggen vind ik krantenpapier ook geen goed idéé

veel succes

groetjes

marliessven

Ik leg keukenpapier op de bodem en daarop houtsnippers en een beetje schelpenzand