mijn parkiet en het leggen van eieren

Gestart door valenta, juli 14, 2009, 18:22:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

valenta

Hoi,

Misschien een hele rare vraag. Maar ik heb mijn parkiet nu inmiddels 7 jaar en voorheen dacht ik altijd dat het een man was en dat vanwege zijn blauwe dop. Sinds een jaar of 2 jaar wordt zijn neusdop bruin. Hij is nu ook helemaal bruin en geen blauw stukje meer te bekennen.

Mijn parkiet had op een gegeven moment wat last van grotere ontlasting dan normaal, en zijn kontje werd ook wat dik. Afijn ik weer naar de dierenarts, zij vertelde mij dus dat het zijn darmpjes waren en dat het vanzelf wel over zou gaan. Nog geen twee dagen later liep ik de woonkamer in en ik kijk in zijn kooi " EEN EI"!! k stond echt perplex ??? Het was toch een mannetje??

Komt dit vaker voor bij parkieten of heb ik een uitzondering??

Groetjes Tjabie en Baasje 

valenta

Nee hij is hiervoor nooit ziek geweest. Mijn dierenarts zei dat het ook kalk zou kunnen zijn, terwijl het er totaal niet op lijkt.

Sterker nog hij gaat nu wel wat mankementen vertonen, maar ja hij is 7 jaar. Hij heeft een korrevoetje als ik het goed heb verstaan. Daar heeft hij nu inmiddels anti biotica voor gekregen. Maar dat is het enige wat hij aan medicijnen heeft gekregen.

Heeft zij nog geen eieren gelegd of komt dat alleen voor als ze wat ouder worden? Mijn parkiet heeft sinds 5 maanden gelegen geen eieren meer gelegd, wel nog een dik kontje gehad maar dat was plots ineens weg  ???

Piknikki

Als je parkietje een eitje heeft gelegd, en je weet 100% zeker dat het van dat parkietje was, dat is het toch echt wel een popje.
In je avatar is ook te zien dat je parkietje een hele lichtblauwe neusdop heeft - dat duidt ook op een popje. Je kunt het zij een 'zij' en 'haar' noemen! ;D
Je kunt ook eens een foto plaatsen waar het neusdopje duidelijk op te zien is, dat kan ook uitsluitsel bieden.

Bij sommige popjes kleurt de neusdop pas na enkele jaren bruin, terwijl het neusje daarvoor lichtblauw was. Ook het eitjes leggen kan op alle leeftijden voorkomen. Het is een kwestie van hormonen, die worden dan weer beïnvloedt door een tal van factoren - onder andere de omgeving. Jonge popjes met een jongvolwassen mannetje kunnen bijvoorbeeld ook plots eitjes gaan liggen (zonder dat er is gepaard). Als je geen andere parkietjes hebt, kan het misschien ook zjn dat je parkietje jou als partner ziet.

Het lijkt me niet dat je dierenarts veel (althans, niet genoeg) verstand van parkietjes heeft, en dus zou ik liever op zoek gaan naar een andere dierenarts die wat meer verstand heeft van vogels. :)

@ Parkietentop:
Een parkietje wordt geboren als popje of mannetje, en kan niet zomaar van geslacht veranderen. :D Echter kan het geslacht wel eens moeilijk te beoordelen zijn. Er zijn ook popjes die bijvoorbeeld hun neusdopje kneuzen of iets onder de leden hebben, waardoor het neusdopje blauw/zwart kan kleuren.

valenta

Citaat van: valenta op juli 15, 2009, 13:53:02
Nee hij is hiervoor nooit ziek geweest. Mijn dierenarts zei dat het ook kalk zou kunnen zijn, terwijl het er totaal niet op lijkt.

Correctie, ik ben naar een dierenwinkel geweest!

En Piknikki, ik ben op dit moment op mijn werk en heb hier geen fotos van mijn parkietje. Ik zal als ik thuis ben wat fotos zoeken op de pc waarop het neusdopje goed te zien is  8)

valenta



Dit zijn twee fototjes die ik op mijn werk heb.

Hier had ik hem alleen nog niet zo lang, ik heb thuis fotos waar zijn dop echt donkerblauw is.

Maar goed geef uw mening  ::)

Kleintjes

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow

#6
Helemaal geen mannetje.. dit is heel erg duidelijk een popje... Zelfs geen twijfelgeval..




valenta

#7


Het gaat om een duidelijke foto van de neusdop... het gewoon voor de leut plaatsen van foto's of onduidelijke fotos heeft geen zin. voor het gewoon showen van je vogeltje kan je terecht in de fotoalbums. Lees de forumregels! Caradow


Caradow

Tja, het is echt nog steeds een popje...
Daarnaast is er geen enkele reden om aan te nemen dat het een man zou zijn, aangezien alleen popjes een ei leggen....

Piknikki

Nahja, maar als je 7 jaar lang hebt aangenomen dat je parkietje een mannetje is, is 't wel even een 'shock' erachter te komen dat 't een popje is. Hihi, maar inderdaad, het is nog steeds een popje hoor. De neusdop is redelijk blauw, maar toch niet zo diepblauw als die van een manneke. :)

valenta

@ Caradow: Tja als mijn parkiet vroeger een blauwe dop had, en nu niet meer en ik geen duidelijke fotos daarvan heb gaat dat wat lastiger.

@ Piknikki: haha Ja maar kan je je voorstellen dat ik altijd heb gedacht dat het een mannetje was :-*

roha

Bij mannetjes kleurt de neusdop rond het 1e levensjaar naar blauw, echt een mooie duidelijke diep blauwe kleur en die kleur blijft.
Bij popjes verkleurt de snavel van lichtblauw naar beige en bruin en dit gebeurt vaker in het leven van een popje, komt door de hormoontjes en zie je vooral gebeuren in de broedperiode.

offtopic: Wat krijgt je parkietje te eten? Ik vind haar er een beetje rommelig uitzien, de veren dan. Krijg ze ook voldoende vitaminen en mineralen?

Mars

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag van Roha.

Kan je parkietje wel vliegen? Heeft ze altijd zulke rommelige veren gehad?

Legt ze nu nog steeds eieren of is het bij die ene keer gebleven, heeft ze een partner of is ze alleen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

valenta

#13
zoals ik al zei dit is geen recente foto, dit is een foto van een paar jaar geleden. Ik heb hem toen gewoon zaad gegeven. Toen de dierenarts mij adviseerde om hem pellets te geven heb ik dat dus gedaan. Hij krijgt om de dag fruit wat hij ook goed eet. En uiteraard wat eivoer. Dit is toch voldoende??

Mijn parkiet is nooit gekortwiekt en heeft ook nooit kunnen vliegen, of tenminste hij zou het wel kunnen maar hij heeft het nooit gedaan.

Hij heeft een keer 2 eieren gelegd in een korte periode.

Leden jullie maken mij ongerust!!!  :(

En hij is alleen.. Er is toch niks ergs aan de hand??  :( :'(

berichten samengevoegd,
gr pf

Mars

Je parkietje zit wat wild in de veren.
Als je kijkt naar die ene foto, zie je dat er ook alleen maar 1 veer aan 1 kant zit. Dat kan natuurlijk door een flinke rui gebeuren, maar de overgebleven veer krult erg.
Met dat gegeven en doordat je vogeltje niet vliegt, lijkt het mij dat je een kruipertje hebt (gebruik zoekfunctie maar eens).

Dat is niet erg, maar in ieder geval moet je nooit met kruipertjes kweken, vandaar mijn vraag of ze alleen zit, of nog een vriendje heeft.

Het is overigens zo niet met zekerheid te zeggen hoor, misschien dat een foto van je vogeltje van kort geleden, toen het al een tijdje pellets at, wat duidelijker is.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

valenta

#15
Nee ik kweek niet. Ik zal die topic eens gaan zoeken want ik ben wel erg geschrokken hoor..  :(

Maar is er met mijn voer iets mis leden?

Ik heb hier en daar een beetje gelezen over de ziekte. Maar het bloed aan de uitgevallen pennen is mij niet bekend. Zijn staart heeft hij gewoon en is ook nooit symetrisch uitgevallen.

Wat zijn de gevolgen als je parkietje kruiperzieke heeft? (ik kweer er verder niet mee en ik kom niet in de buurt van andere vogels)

:(

Oke,  maar hij heeft nooit kunnen vliegen, en hij probeert het ook niet. Meestal laat hij zichzelf ergens van af vallen. Bv. van de tafel.

:o

3 berichten samengevoegd
gr pf

Parkieten-Freak

#16
Topic grondig opgeschoond.

@ all:
Erg fijn dat Valenta door iedereen zo uitbundig geholpen wordt maar hier en daar wordt wel erg enthousiast gereageerd. Alle bijdragen die irrelevant zijn of duidelijk foutieve informatie bevatten, heb ik verwijderd.

@ Valenta:
Het parkietje in kwestie is overduidelijk een pop, dat is voor iedereen duidelijk.
Mogelijk lijdt ze aan kruipersziekte. Om dat goed te kunnen te beoordelen moeten we eigenlijk wat meer foto's zien.
Een rommelig verenpak kan diverse oorzaken hebben, zoals rui, in bad geweest, en ziekte.
Als jouw parkiet een rommelig verenpakje of misschien wat kale plekjes heeft, wil dat niet zeggen dat jij je parkietje niet goed verzorgt.
Wel kan het zijn dat jouw parkietje misschien wat ziek is of mogelijk gewoon een kruipertje is.
Je mag gerust een paar recente foto's plaatsen van je parkietje, graag van beide zijkanten genomen zodat de vleugels goed zichtbaar zijn.
We kunnen dan met zijn allen kijken wat (en of) er mogelijk wat aan de hand is, en je wat advies geven.


Ingrid

Topic afgesplitst: het deel over het rommelige verenpak hoort niet meer thuis in broeden ;)

Vervolg staat hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=21547.0