Zout in een sepia?

Gestart door Dick uit Aruba, april 06, 2005, 07:14:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dick uit Aruba

Na dik twee en half uur zoeken op talloze sites, heb ik geen enkel bewijs kunnen vinden dat er in een SEPIA (Sepia officinalis) ook maar iets van zout zou zitten. Dit geeft mij des te meer reden om door te gaan met mijn sepia\'s. (rug van zeekat, inktvis)

Er bestond immers het vermoeden dat er teveel zout in zou zitten en dat dit dus schadelijke gevolgen zou kunnen hebben voor onze geliefde vogeltjes. :doubt:

Als de sepia, wanneer met het koopt,  niet of slecht gewassen zou zijn :doubt: , is er misschien een nihile kans dat er nog restjes zeezout aan zou kunnen zitten. In dit geval is er ook geen nood, de kans dat je vogeltje daar ziek van wordt is onnoemelijk klein. (Ze krijgen naar mijn bescheiden mening meer zout binnen van het zweet van mijn handen dan via een sepia) Er zitten uiterst belangrijke stoffen in die essentieel zijn voor onze vogels (Calcium, magnesium e.d.), maar ook voor de mens! (Nu moeten we NIET allemaal op een sepia gaan knabbelen natuurlijk :) )

De sepia wordt ook gebruikt in de homeopatie voor aan stress gerelativeerde aandoeningen, maar ook voor menstruatiepijnen.  

Als ik een advies zou moeten geven, dan zou ik zeggen: "Koop lekker een sepia voor je vogeltje(s)"  :)

Parkieten-Freak

Zelf ben ik geen voorstander van Sepia, vanwege het hoge zout (lees: natrium) gehalte. Ik geef liever een piksteentje, wat speciaal gemaakt is voor tropische vogeltjes.
Als sepia in het zoute zeewater ligt, neemt het gegarandeerd zouten op uit het zeewater.
Zodra de sepia op de kust aanspoelt verdampt het water, echter de zouten kritstalliseren uit en blijven achter in de sepia. Niet alleen er bovenop, maar de hele sepia zal zouten bevatten.

Ik zou sowieso sepia diverse malen gedurende enige tijd in vers kraanwater leggen, om de zouten (met name het natriumchloride) weer tot oplossing te brengen en met het water weg te spoelen. Pas dan zou je het eventueel aan de vogels kunnen geven.

Zo, en dan nu de homeopathie.
Lees gerust het onderstaande stukje, ik vrees echter wel dat ik half Nederland, Vlaanderen en Aruba over me heen ga krijgen::P

Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs geleverd met betrekking tot de werkzaamheid van deze middelen.
Tevens zit er niet echt een rationele gedachte achter de samenstelling van de diverse preparaten.
Homeopathie werkt met verdunningen van stoffen. Hoe sterker je een middel verdunt, des te sterker werkt het.
bijvoorbeeld: je doet 1 korrel suiker op 1 liter water of alcohol. Dat ga je schudden. Je neemt 1 druppel van de ontstane oplossing, en doet er 1 liter water bij. Weer schudden...en ga zo maar door.
Hoe vaker het middel verdunt is, des te sterker het werkt volgens de homeopatische filosofie.
Dat is onzin natuurlijk. Je hebt gewoon een fles water in je hand, of een fles alcohol.
Kortom: het is een placebo effect. Dit effect zie je overigens ook in de reguliere geneeskunde. Geef de mensen een werkzame pijnstiller of een neppil: in beide gevallen zul je zien dat er altijd mensen zijn bij wie het "werkt".
Zelfs de vorm of kleur van een pil schijnen bij te dragen aan de werkzaamheid........

De kracht van de homeopathie schuilt mijnsinsziens niet in de preparaten, maar in de behandelaar.
Een consult van 1 uur kan zeer belangrijk en prettig zijn voor mensen om eindelijk eens goed over hun kwaaltjes of problemen te praten.........dit is zo heel anders als die 5 minuten die je bij de huisarts krijgt.....

Ik wil overigens wel een duidelijk onderscheid maken tussen fytotherapie en homeopathie.
Fytotherapeutische producten (waarin stoffen uit planten zitten) kunnen wel degelijk werkzaam zijn. De concentraties zijn meetbaar. (Gehaltesvan werkzame stoffen kunnen worden bepaald).
Denk maar eens aan de papaver somniferum (opium), vingerhoedskruid (digoxine) and last but not least: acetylsalicylzuur (aspirine) dat uit de schors van de wilgenbast gewonnen wordt.
Of denk eens aan de cytostatica. Veel van de werkzame stoffen van deze preparaten worden gewonnen uit planten.
Denk maar aan Vinka alkaloiden, of aan stoffen gewonnen uit de Taxus.

Maar voor wie wil:
Geloof in homeopathie doet wonderen. Aandacht krijgen van een behandelaar ook. Hoop doet leven.
Een homeopatische variant van sepia kun je natuurlijk altijd gebruiken. Of je uberhaupt nog 1 molecuul "werkzame stof" aantreft in het preparaat is maar zeer de vraag....... :wink:


Dick uit Aruba

Nee hoor, ik ga een heel eind met je mee wat betreft de homeopathie. Het is mij van allang duidelijk dat in veel gevallen de genezing / werking tussen de oren zit van diegene die gelooft.

Maar goed, het gaat hier om de sepia. Het is natuurlijk wel duidelijk dat het gewassen moet worden. De ongewassen sepia zal zeker zout bevatten, maar slecht in kleine (onschadelijke) hoeveelheden. Op vooral veel Amerikaanse sites wordt het al snel duidelijk dat een sepia niet ongewassen de winkel in gaat. Dan nog wordt het niet gewassen omwille het zout. (Zeezout is ook een ander soort zout in samenstelling dan Jozozout.)

Er was zelfs een kliniek die adviseerde om de sepia te koken in zout water om eventuele zouttekorten aan te vullen bij de vogels. (Ik las zelfs over een extra zoutblokje in de volière!) De sepia wordt dan (bij de Amerikanen) verkozen boven het ordinaire mineraalblokje. (???)
Het is er bij mij uiteindelijk hier op neer gekomen dat er geen bewijs is geleverd voor enig zoutgehalte in de sepia, dit was dus ook mijn mikpunt bij mijn "onderzoek". Ook de Duitse vogelliefhebber spreekt veel lof over de sepia. Eigenlijk kreeg ik het gevoel dat ik mijn vogels een tekort zou doen als ik geen sepia zou gebruiken. Mijn conclusie: sepia blijft.

Maar let wel, als je zelf er gevoelsmatig geen vrede mee hebt, moet je het zeker ook niet geven. Er zijn natuurlijk wel alternatieven.

Peedeeamp;Punk

Ik heb begrepen dat zout heel slecht is voor parkieten. Dus waarom zouden ze iets waar veel zout in zou zitten dan uberhaupt verkopen? Bij mij krijgen ze een mineralenblok, zo\'n roze geval, en dat vinden ze allebei helemaal geweldig, dus ik denk dat ik t daar maar bij laat. Maar t is wel goed om te weten dat sepia\'s in ieder geval niet schadelijk zijn! :D

Parkieten-Freak

Zeezout heeft inderdaad een andere samenstelling dan puur keukenzout, al dan niet verrijkt met jodium.
Als je zeezout gewoon uit het zeewater haalt en het verder niet zuivert, dan zitten er mineralen en sporenelementen in. Helaas bevat het ook minimale hoeveelheden cadmium en kwikzouten helaas.
Tegenwoordig zijn er ook synthetische zeezout producten op de markt, waarvan de exacte samenstelling goed bekend is.
Echter, in gewoon drinkwater zitten ook zouten, mineralen en sporenelementen. Ons drinkwater wordt gezuiverd en gecontroleerd; en is meteen een soort "kwaliteitsproduct". Bronwater kan natuurlijk ook.

Ik ben wel kritisch vanavond, maar ik zie geen enkel voordeel in "zeezout toepassingen" of sepia voor vogels.
Ik zeg niet dat hiet niet mag, maar ik heb er toch mijn twijfels over of het nu echt wel zo gezond is.
Ik vind het overigens wel een interessant onderwerp, en ik ik zou graag willen weten waarom sommige mensen hier zo warm voor lopen.
Goed onderbouwde artikelen hierover wil ik graag lezen, dus als je een goed linkje hebt Dick, laat het weten!:wink:


Meltjuh

Ik doe heel af en toe zo\'n schelp in de kooi. Als deze op is en ik koop er over een tijdje nog 2 dan laat ik hem een paar dagen weken en spoel hem af met water gewoon voor de zekerheid :) ze vinden het niet alleen lekker om af en toe aan te knabbelen maar ook om hun snavel er aan te scherpen...
Ik hoop dat er meer informatie te vinden is op het internet zodat ik er achter komt of het slecht is voor me schatjes :roll:

Niet alle informatie die je op internet vindt is betrouwbaar.
Ik hecht alleen waarde aan artikelen die goed onderbouwd zijn. Die zijn er zeker, maar er zit ook veel kaf tussen het koren helaas.....
Gr. PF

Dick uit Aruba

Citeer...Ik ben wel kritisch vanavond, ...dus als je een goed linkje hebt Dick, laat het weten!:wink:

Kritisch? Nah... (zelfs een beetje s..y, HA!)  :D

Mijn focus was enkel en alleen het zout in de sepia, want dat zou zo beetje het enigste slechte zijn wat in een sepia zou kunnen zitten. Zout komt gewoon helemaal niet ter sprake. In de vele tientallen artikelen die ik heb onderzocht, is zout niet het noemen waard.

Eén enkel artikel over Chinese medicijnen had wel een medicijn samengesteld waar sepia is was vermengd. Dit artikel gaf wel zeer duidelijk aan dat er in dit medicijn GEEN zout zat. Hmmm...

Ik heb hier wel een paar linken die zeker de moeite waard zijn om te lezen:
http://www.silvio-co.com/cps/articles/1996...96burgmann1.htm
http://www.geocities.com/pacificamericansi...es/artcuttl.htm
http://www.birdsnways.com/wisdom/ww58eii.htm

Sepia bannen vind ik zelf geen juist idee. Er zijn meer "hoge(re) risico producten". Denk hierbij aan oystershell producten of grid of houtsnippers of bodemzand. Niet zo zeer "high risk" betreffende zout, maar wel voor andere ongewenste stoffen. Voor dit is de toevoeging van citroenzuur 100% in het drinkwater (weet je nog?) ook een grote hulp. Ik doe dit nadat ik het artikel had gelezen, en mijn parkieten drinken er even gretig van. (1 gram per 1 liter)

Dick.

Safrena

Hoi

Vroeger gaf ik ook sepia aan mijn meisjes.

Maar er is mij aangeraden door een ervaren persoon (die al jaren met parkietjes werkt) en ook door de dierenarts liever een mineraal steen te geven in plaats van een sepia steen.

Sinds een hele tijd krijgen mijn meisjes alleen nog hun mineraal steen met een fruitsmaakje en moet eerlijk zeggen die hebben ze ook veel liever dan toen die sepia steen.

Ik persoonlijk zal ze dus ook nooit meer een sepia steen gebruiken en hou me bij de mineraalsteen

vele groetjes

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Mijn vorige parkiet kreeg ook een sepiasteen. Ze zat er na een tijd de hele dag aan te likken!
Ook kreeg ze allerlei klachten en toen is ons ook geadviseerd om deze steen uit de kooi te halen.
We hebben hem vervangen door een mineralenblok.
Misschien was ze verslaafd aan zout, want ze wilde overal aan zoute dingen likken. Het lijkt ons dus inderdaad ook niet zo gezond.

Als je de sepiasteen alleen maar geeft zodat de parkieten hun snavel kunnen slijpen, kun je volgens ons gewoon het beste een mineralenblok geven. Deze is ook harder!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Dick uit Aruba

De meningen van de mensen die het zouden moeten kunnen weten wereldwijd lopen hierover uiteen. Het is in ieder geval een goede ontwikkeling dat er niet zomaar dingen in de kooi of volière wordt gehangen zonder daarbij na te denken. (lees: als kip zonder kop)

Deze diskussie (lees: uitwisseling van gedachten) heeft hopelijk een motiverend effect om forumleden ertoe te bewegen research te verrichten omtrent de producten die men gebruikt voor hun vogeltjes.

Als ik ooit eens een goede betrouwbare analyse tegenkomt van het sepiablok, dus ingredienten, zal ik het met plezier op dit forum plaatsen.

Het miniraalblokje ipv sepia is uitstekend, daar is heel de wereld het over het algemeen wel over eens. Dus bij twijfel....

...maar tot dan.... (Klik! :) )

Dick.

Dick uit Aruba

Citeer...Als ik ooit eens een goede betrouwbare analyse tegenkomt van het sepiablok, dus ingredienten, zal ik het met plezier op dit forum plaatsen.  

....maar tot dan.... (Klik! :) )

Dick.

Nou, nog even dan.

Een vriend van mij die nu momenteel in Ierland het vak apotheker uitvoert, kwam met de volgende informatie omtrent de samenstellng van sepia:

Citeer...Heb in mijn boeken gekeken, ik wist niet dat SO ook wordt gebruikt bij voeding van vogels. Ik zie het wel voor me, maar wist het niet. Volgende informatie in de martindale, dit is onze \'bijbel\', heb ik gevonden:
100 g Sepa officinales bevat:
natrium    127 mg
kalium       83.2 mg
chloor      111.91 mg
steroiden = hormonen    336.5 mg
retinoine = vit A     62.09 mg
tocopherol = vit E    55.60 mg
vit B complex ( bevat dus B1, B2, B3... tot en met B12)   599.3 mg
vit C      42.8 mg
Flavonoiden    18.0 mg
magnesium     66.2 mg
zink       54 mg
mangaan     18.85 mg
Vit D    78 mg
chroom    25.65 mg
oligo-elementen = onontbeerlijke elementen om te leven maar in superkleine dosis aanwezig   0.012 %
Hopelijk ben ik hiermee van dienst geweest.
...

Als ik de gewichten bij elkaar optel, blijft er nog genoeg verschil over om even door te vragen, dus ook hier gaat ik nog even achteraan.

Parkieten-Freak

Wel denk ik dat bovenstaande kwantitatieve analyse geldt voor Sepia Officinalis (in poedervorm) van farmaceutische kwaliteit.
ik zal maandag zelf de Martindale eens induiken :wink:


Ingrid

Inderdaad is bovenstaande de samenstelling van wat wij mensen als medicijn voorgeschreven kunnen krijgen.

Op de site van vogelwereld.nl zag ik dat teveel sepia tot buikwaterzucht kan leiden??

"Ingeval sprake is van buikwaterzucht zien we aan beide zijden van de stuit van de vogel vetbollen, die hard aanvoelen. Buik en borst voelen daarentegen zacht aan en hebben een wazig gele kleur. Dit euvel wil nog we eens optreden bij vogels, die teveel sepia tot zich nemen."

vogelwereld.nl

Gr. Ingrid

Dick uit Aruba

Na heel veel zoeken en vragen ben ik toch niet tot een bevredigend antwoord gekomen omtrent de samenstelling van sepia. (we waren op zoek naar het zoutgehalte)

Wel is het mij duidelijk dat sommige vogels een sepia binnen 48 uur slopen waardoor de vogel teveel van het goede krijgt. In dit geval kan men beter de sepia vervangen door andere middelen zoals het mineraalblokje bijvoorbeeld.

Het wel of niet gebruiken van een sepia is ook een beetje afhankelijk hoe de vogelhouder er tegenover staat. (Wat duidelijk wordt als men deze hele discussie naleest) Deze ene kweker zweert erbij, de andere twijfelt en gebruikt wat anders. De ene medicus zegt "ja", de andere "nee".

Mijn 15 parkietjes doen met 2 sepia's ongeveer 3 maanden. Dit vind ik acceptabel en blijft het dan ook gebruiken.

Nergens heb ik (gelukkig) enig bewijs kunnen vinden van het gevreesde zout in sepia's. Als iemand mij het zou vragen zou ik antwoorden: nee, zit er niet in.

Dick.

Bedankt voor de goede link Ingrid.

Lenthe

Ik heb mijn sepia steen eruit gehaald. Leo heeft hem in die driekwart jaar dat hij hem heeft niet heel vaak gebruikt.
Ik denk dat ik er een mineraalblokje in hang, dit zal veel gezonder zijn.

groetjes Lenthe