Hoe help je een zwak jonkie het beste?

Gestart door Moppers, juli 09, 2009, 21:57:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Afgelopen maandag werd er 's middags een zwak jong parkietje opgehaald door Dierenambulance Den Haag. Ik was op dat moment toevallig aanwezig. Ondanks al mijn pogingen om het kleintje weer wat energie te geven, is hij om half 12 's avonds overleden (toen was ik er nog).
Ik denk niet dat er iets is wat dit arme kleintje had kunnen redden, maar ik zou het toch fijn vinden als ik volgende keer wéét wat ik moet doen, in plaats van denken dat zus en zo het beste is.
Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met jonkies en handvoeren etc.

Ik zal vertellen wat ik gedaan heb, dan kunnen jullie daarop reageren en aanvullingen geven.

Er werd mij gevraagd of ik een hokje klaar wilde maken voor een grasparkiet die onderweg was naar onze thuisbasis. Toen hij de vogelkamer binnengebracht werd, bleek hij erg zwak, en erg jong, ik gok een week of 5. Ik heb drie druppeltjes water ingegeven en wat van het voer op de bodem gestrooid. Daarnaast heb ik een badje met daarin wat papier in het hokje gezet. Ik heb het ukkie in dat badje gedaan, zodat hij even tot rust kon komen van de hele reis.
Twee uur later heb ik hem wat drupjes water met glucose gegeven. Ik heb een papje gemaakt van eivoer en water, maar hij slikte het niet eens door. Ik zou met een collega mee gaan rijden (ze had middag/avondrijdienst), dus heb ik hem met badje en zaadjes en al in de couveuse gezet. Tijdens het rijden zijn we ook even langs mijn huis gegaan, waar ik wat harrison's heb opgehaald. Tussendoor kwamen we even terug op de thuisbasis, toen heb ik de pellets geplet en er een papje van gemaakt, weer met wat glucose, en geprobeerd met een spuitje te dwangvoeren. Wederom kreeg ik het wel in zijn snaveltje, maar hij slikte niet.
Ik heb hem weer teruggezet in de couveuse, het papje naast het badje.