Hoe help je een zwak jonkie het beste?

Gestart door Moppers, juli 09, 2009, 21:57:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Afgelopen maandag werd er 's middags een zwak jong parkietje opgehaald door Dierenambulance Den Haag. Ik was op dat moment toevallig aanwezig. Ondanks al mijn pogingen om het kleintje weer wat energie te geven, is hij om half 12 's avonds overleden (toen was ik er nog).
Ik denk niet dat er iets is wat dit arme kleintje had kunnen redden, maar ik zou het toch fijn vinden als ik volgende keer wéét wat ik moet doen, in plaats van denken dat zus en zo het beste is.
Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met jonkies en handvoeren etc.

Ik zal vertellen wat ik gedaan heb, dan kunnen jullie daarop reageren en aanvullingen geven.

Er werd mij gevraagd of ik een hokje klaar wilde maken voor een grasparkiet die onderweg was naar onze thuisbasis. Toen hij de vogelkamer binnengebracht werd, bleek hij erg zwak, en erg jong, ik gok een week of 5. Ik heb drie druppeltjes water ingegeven en wat van het voer op de bodem gestrooid. Daarnaast heb ik een badje met daarin wat papier in het hokje gezet. Ik heb het ukkie in dat badje gedaan, zodat hij even tot rust kon komen van de hele reis.
Twee uur later heb ik hem wat drupjes water met glucose gegeven. Ik heb een papje gemaakt van eivoer en water, maar hij slikte het niet eens door. Ik zou met een collega mee gaan rijden (ze had middag/avondrijdienst), dus heb ik hem met badje en zaadjes en al in de couveuse gezet. Tijdens het rijden zijn we ook even langs mijn huis gegaan, waar ik wat harrison's heb opgehaald. Tussendoor kwamen we even terug op de thuisbasis, toen heb ik de pellets geplet en er een papje van gemaakt, weer met wat glucose, en geprobeerd met een spuitje te dwangvoeren. Wederom kreeg ik het wel in zijn snaveltje, maar hij slikte niet.
Ik heb hem weer teruggezet in de couveuse, het papje naast het badje.
Om 11 uur ging ik weer bij hem kijken. Hij zat in het badje te slapen, dus ik heb hem met rust gelaten. Een half uur later lag hij op zijn zij in het badje, dood.

Ik zou zeggen brand los, wat was goed, wat niet, wat zou ik in de toekomst in mijn achterhoofd kunnen houden etc.

Kleintjes

Pittig stuk meis,

in mijn ogen heb je gedaan wat je op dat moment kon.
Je hebt geprobeerd hem te voeren maar hij slikte niet meer, meestal is dat 'n teken dat ze zelf al opgegeven hebben. Je hebt hem wel liefdevol verzorgd en warm gehouden, je hebt hem tenminste de kans gegeven en hem liefde getoond.
Helaas heeft 't niet mogen baten maar 't is wel leerzaam geweest (klinkt cru ik weet maar ik denk dat je de bedoeling wel begrijpt).

Groetjes, sterkte en dikke knuf van ons alle 6
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow

Ik denk niet dat je nog meer had kunnen doen... Een uiterste poging zou zijn om echt kropvoeding te geven, maar dan nog...
Ik denk dat je je eerder af kan vragen waar het jong vandaan is gekomen? Is het gedumpt? hoe lang is het al onderweg geweest enz...

Moppers

CiteerIk denk dat je je eerder af kan vragen waar het jong vandaan is gekomen? Is het gedumpt? hoe lang is het al onderweg geweest enz...
Tja, dat is bij álle gevonden dieren de vraag... Alle gevonden dieren worden bij Amivedi opgegeven, en aangezien dit jonkie geringd was heb ik het vermoeden dat er zich wel een eigenaar meldt. Maar in de meeste gevallen, vooral bij vogeltjes, blijven deze vragen onbeantwoord...

Mars

Ik heb zelf de ervaring dat bij zieke/zwakke dieren een beetje gedwongen juvenile wonderen doet. Maar zoals je zelf al schrijft ging het slikken niet. Dus dan zou ik ook aan een kropnaald gaan denken, maar daar moet je ervaring mee hebben/krijgen.
Normaal geeft de juvenile (wat Harrisons handopfok is) wat energie en is makkelijk te verteren. Vaak zie je dat na de worsteling van het niet willen eten, het vogeltje even wat vermoeider raakt maar daarna heel snel energie krijgt.
Het slikken kun je evt. handmatig bevorderen door voorzichtig een beetje langs het kropje te strijken. En ook alleen al een beetje pap in het snaveltje kan wat helpen.

Een eerste oppepper kan inderdaad gegeven worden met glucose (druivensuiker).

Tja, je kleintje was ws vele te verzwakt... Je hebt je best gedaan!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

ik heb zelf ervaring met een zwak jonkie van 6 weken, ik had de dierenkliniek het zicht gebelt voor advies en dit is wat ik heb gedaan:

-5 keer per dag 2 ml Nutribird a19 high energie gegeven, of zoveel als hij wil
-dit met een kaakspoelspuit van de apotheek, want die schieten niet uit
-en daaroverheen een finger feeder siliconenspuitje van de thuiszorgwinkel, want die kan je uitkoken en zijn zacht
-ik moest tegen zijn snaveltje tikken alstie niet wilde eten
-ik heb hem in een badje met zachte zakdoeken gezet met een warme lamp erboven
-en inderdaad druivensuiker voor energie, maar dat is met de pap niet nodig, mijn vogeltje wilde ook wel trosgierst soms

later ben ik overgegaan op Nutribird a21 van een lepeltje, en daarna ging die vanzelf zaadjes eten  :D

Ik ben natuurlijk geen expert maar dit is mijn ervaring, misschien heb je er wat aan, als ze niet willen slikken is het natuurlijk onwijs lastig, en je hebt
in ieder geval je best gedaan.