Komt het nog goed met die twee?

Gestart door Annet, juli 08, 2009, 16:01:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annet

Hoi,
ik heb donderdag een parkiet uit de bek van een kat gered, een kleine grasgroene (geelgroene) parkiet. Ik heb haar in een krat (met van die gaatjes) gestopt met eten en drinken en een deksel. Ze at wat en later heb ik haar losgelaten in huis. Ze was niet echt bang en stapte op onze hand als we die voorhielden. Als ze niet oplette, pakte ik haar en deed haar in de krat (beetje donker), want we hebben een kat en als we niet thuis zijn, weet ik niet wat er gebeuren kan.
Onze jongste heeft hevige huismijtallergie en we hebben dus al een kat (en buiten twee cavia's), dus het zou een probleem kunnen zijn. Ik had haar op een site gezet en besloot maandag een tweedehands kooi te kopen ter overbrugging tot ze opgehaald zou worden of om te bekijken wat we zouden doen. Mijn twee zoontjes wilden haar graag houden en ik twijfelde erg door al het stof en die allergie, hoewel ik ze erg leuk vind altijd.
Maandag belde mijn man op mijn werk dat ze in een tuincentrum stonden om een parkiet te kopen. Ik riep nog: geen man, want dit is een vrouwtje (ze heeft een bruin dopje op haar snavel). In het tuincentrum zei iemand echter: een vrouw bij een vrouw kan niet, dus een man, een nest kun je gewoon weghalen. Er waren veel jonge parkieten waar je nog niet kon zien wat het zou worden en eentje had echt een blauwe snavel, dus die namen ze. Toen ik dat hoorde, dacht ik: oeps, misschien is die eerste ook wel jong en toch een man?

Afijn, ik kwam thuis met kooi en toen ze eenmaal de krat uit en de kooi ingingen, ben ik eens even goed gaan kijken. Een klein zuurstok groen/geel parkietje (degene die gevonden is) en een joekel van een mosgroen/gele man. En zij moet hem niet. Hij schuift naar haar toe en dan gaat ze chagrijnig kwetteren (dat geluid dat ze kunnen maken als ze willen dat je weg gaat). Dat gebeurt ook als je je hand in de kooi doet, zij maakt boze geluidjes en hij wil wegvliegen. Nu is het woensdag en ze heeft twee nachten volgens mij een groot deel van de nacht in de tralies gehangen (op haar kop of aan de zijkant) en ik vrees dat ze hem ontwijkt (de eerste nacht fladderden ze als een gek tot mijn man er een doek over hing). Ze zitten wel naast elkaar op afstand, maar babbelen of knuffelen is er absoluut niet bij. Ik vroeg me eigenlijk meteen al af of dit nu wel zo leuk was voor ze. Want hij wil wel graag dichterbij komen. Zij lijkt meer in ons geïnteresseerd en als we naast de kooi staan, gaat ze met de oogjes knipperen, ik vat dat altijd op alsof ze het gezellig vindt (dat was met mijn parkieten vroeger zo). Hij doet dat ook wel, maar ik heb niet het idee dat ze het SAMEN gezellig hebben. Ik belde dus het tuincentrum en de jongen die daar werkt, meldde dat die grote dan wsch. een Engelse grasparkiet was en dat als ze nu niet gezellig zijn samen, het wel niet meer zal komen. Ik had hem gebeld om te vragen of de grote parkiet misschien een parkiet daar in het tuincentrum mist, ik vroeg me af of het een oudere was die daar al langer zat of zo en of er een vrouwtje nu zat dat hem miste (ach ja, sentimenteel).
Hij wist het niet zeker, maar zag eigenlijk nu alleen nog maar jonge parkieten en wat stelletjes. Hij zei ook dat die grote terug mocht en we een ander konden kiezen, maar dat vind ik weer zo zielig voor die grote. Hij is al niet zo mooi, zodirect wil niemand hem meer hebben (boehoehoe).
Ik vroeg hem of ik anders een paar weken (tot na mijn vakantie, de buurman past op) zou kunnen wachten, kijken of ze toch wennen, maar hij zei dat je beter meteen kunt ingrijpen. En stel nou dat het toch een klein mannetje is, dan zijn het twee mannen (een bejaarde en een jonge. Ik overdrijf, misschien is de grote niet zo oud)?

Of dat er gebeld wordt: ik wil mijn verloren pietje weer bij u ophalen? Slik...

Heeft iemand een tip? Ik zie er tegenop om die grote terug te brengen, maar gaan ze het nog gezellig vinden? Of zouden ze het zelf wel prima vinden en valt het allemaal wel mee (ook al babbelen ze dan niet samen)?

Dank,Annet

hillie

De twee parkietjes moeten nog aan elkaar wennen daarom is het nog niet allemaal zo vriendschappelijk.
Kijkt het nog even aan en zolang ze elkaar nog niet tot bloedens toe iets doen is er nog niks aan de hand.
En op een gegeven moment worden ze waarschijnlijk vanzelf wel vriendjes.

En trouwens je kan een popje en mannetje wel samen zetten hoor zolang je er geen broedhok ophangt krijgen ze geen jongen.

Annet

Hoi Hillie, dank je wel! Ik denk dan dat ik het nog even afwacht.
Groetjes,
Annet

Annet

Hoi Hille, nou, het gaat nu eigenlijk best redelijk. Ze 'vlooit' hem en ze proberen samen boven al het geluid uit te komen. Wilde ik even laten weten, hoi,
Annet

Bas

vlooien/poetsen van elkaar laat zien dat ze elkaar wel leuk vinden en richting een stelletje gaan worden.

je hebt de goede keuze gemaakt :D

ik hoop dat je er erg blij mee bent

gr van ons 7en
bas, vaena & chica, feyona & tvistur, witje & chico